نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 9:00 ب.ظ

کشتی غرق شده اسطوره ای اسپانیایی پس از 300 سال کشف شد

اندی کوربلی -21 ژوئن 2022

در سال 1693، یک کشتی تجاری اسپانیایی مستعمره مانیل را به مقصد مکزیک ترک کرد  که تا نسل ما دیگر هرگز دیده نمی شد.اکنون، 15 سال باستان شناسی دریایی داوطلبانه و لوله کشی بایگانی سلطنتی اسپانیا، هویت کشتی را کشف کرده است – حل یک معمای محلی که از قبل از استعمار آمریکا ادامه داشته است.

قرار بود این یک سفر تجاری عادی با یک کشتی تجاری معمولی باشد. Santo Cristo de Burgos، یک گالیون تجاری در کلاس مانیل که برای دریاهای آزاد و محموله های بزرگ ساخته شده بود، در سراسر اقیانوس آرام با بدنه ای پر از موم زنبور عسل، چینی و ابریشم برای بازارهای مکزیک حرکت می کرد، زمانی که یک فاجعه به نوعی رخ داد.

هفت سال بعد، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 9 ریشتر، دریا را در امتداد خط ساحلی اورگان بلعید، پیش از آن که در یک سونامی وحشتناک، آن را به ساحل برگرداند. که اتفاقاً کشتی اسقاط شده اسپانیایی و محموله گمشده آن را قبل از رسیدن آن به ساحل ناهموار جمع کرد.

ما این را به لطف انجمن باستان‌شناسی دریایی آستوریا اورگان (MAS) می‌دانیم، که با الهام از افسانه‌های محلی گنج غرق‌شده، داستان‌های شفاهی سرخپوستان نهالم درباره یک کشتی در حال سوختن و بازماندگان آن، و مردم محلی که به‌طور معمول تکه‌های چینی را پیدا می‌کنند، می‌دانیم. -تصمیم گرفت تا ردپای «موم زنبور عسل» را تا انتها دنبال کند.

MAS در خلاصه پیروزمندانه خود از لاشه سانتو کریستو دو بورگوس گزارش می دهد: «باستان شناسان مجموعه هایی از قطعات چینی را از سایت های باستان شناسی مجاور، از جمله برخی از آنها که توسط سرخپوستان محلی نهالم  جمع شده بودند، بازیابی کردند.

ظروف چینی نه تنها به طور گسترده مورد معامله قرار گرفت، بلکه تمایل داشت تا از سبک ها و روندهای یک دوره خاص پیروی کند. با مقایسه ظروف چینی به دست آمده در نهالم اسپیت و دیگر سواحل با مجموعه‌هایی که در سرتاسر جهان نگهداری می‌شوند، مشخص شد که مربوط به دوره Kangxi در اواخر قرن هفدهم است. پس از آن، مشاوره با آرشیو دقیق و گسترده فعالیت های دریایی دولت اسپانیا، که از دوران اکتشاف آن نگهداری می شد، انجام شد.

MAS می نویسد: «سوابق بایگانی اسپانیایی تجارت گالون تنها یک گالیون را که از مانیل به آکاپولکو دریانوردی کرده بود، در این دوره زمانی مفقود شده است: سانتو کریستو د بورگوس». ما همچنین از تاریخ شفاهی نهالم سرخپوست می دانیم که برخی از خدمه از این حادثه جان سالم به در بردند و مدتی با سرخپوستان ساحلی زندگی کردند و فرزندانی از خود به جای گذاشتند که خانواده هایشان تا به امروز ادامه دارد.

نشنال جئوگرافیک، با گزارشی از پایان این معما، توجه داشته باشید که آرشیوها همچنین حاوی نام گالیون دیگری از این دست بودند که بلافاصله پس از از دست دادن بورگوس در دریاهای طوفانی گم شد. او به نام سانفرانسیسکو خاویر نامگذاری شد و در سال 1705 گم شد.

با این حال، هنگامی که MAS شروع به بررسی تکه‌های چوبی بزرگ در غارها و سواحل دریایی مختلف در امتداد خط ساحلی کرد، دریافتند که آنها در داخل یا زیر لایه‌ی رسوبی قرار گرفته‌اند که اطلاعات مربوط به سونامی عظیم را نشان می‌دهد، به این معنی که یا معاصر هستند یا قبل از فاجعه، سانفرانسیسکو  را رد کرد.

بسیاری از قطعات چوب اکنون توسط یک اکسپدیشن شریک دولتی-خصوصی بازیابی شده است که شامل کمک مالی از طرف Nat Geo Society، کار بخش پارک های اورگان، و SEARCH Inc، یک شرکت حفاظت و بازیابی فرهنگی است که اخیراً بر روی غرق شده کار کرده است. HMS Endurance

تاریخ گذاری کربن رادیویی روی الوارها نشان می دهد که در واقع کشتی متعلق به آنها در دهه 1650 از چوب آسیایی ساخته شده است.

همه شواهد حاکی از آن است که سانتو کریستو د بورگوس است، و اکنون گروه‌های مختلف درگیر در حال اعلام خبر برای هر ساحل‌نشین یا ساکنانی هستند که ممکن است مصنوعات و اطلاعات بیشتری داشته باشند و یافته‌های خود را به اشتراک بگذارند، به این امید که شاید یک سکه باشد. نام و تاریخ می تواند شواهد گسترده از قبل آنها را بیشتر مرتبط کند.

یک موزه محلی که توسط اداره پارک‌ها و تفریحات اورگان اداره می‌شود، اکنون الوارهای موم زنبور عسل را نمایش می‌دهد. فونت‌های بی‌پایان قطعات چینی و موم زنبور عسل هنوز جایی در دریا هستند، و MAS توضیح می‌دهد که مکان آن‌ها را به‌عنوان بخش نهایی کار خود در این پروژه در نظر خواهند گرفت.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *