نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 6:36 ق.ظ

محققان دانشگاه ییل می گویند محدودیت کالری عامل کلیدی در افزایش سلامت انسان است

18 فوریه 2022

دهه‌ها تحقیق نشان داده است که محدودیت‌های دریافت کالری توسط مگس‌ها، کرم‌ها و موش‌ها می‌تواند طول عمر را در شرایط آزمایشگاهی افزایش دهد. اما اینکه آیا چنین محدودیت کالری می‌تواند همین کار را برای انسان‌ها انجام دهد، نامشخص باقی مانده بود.

اکنون یک مطالعه جدید به رهبری محققان ییل، مزایای سلامتی محدودیت‌های کالری متوسط ​​را در انسان تأیید می‌کند و پروتئینی کلیدی را شناسایی می‌کند که می‌توان از آن برای افزایش سلامت در انسان استفاده کرد.

این تحقیق بر اساس نتایج حاصل از کارآزمایی بالینی ارزیابی جامع اثرات بلندمدت کاهش مصرف انرژی (CALERIE)، اولین مطالعه کنترل‌شده محدودیت کالری در انسان‌های سالم است. برای این کارآزمایی، محققان ابتدا کالری دریافتی پایه را در بین بیش از 200 شرکت کننده در مطالعه تعیین کردند. سپس محققان از سهمی از آن شرکت‌کنندگان خواستند که کالری دریافتی خود را 14 درصد کاهش دهند در حالی که بقیه طبق معمول به خوردن ادامه دادند و اثرات طولانی مدت محدودیت کالری بر سلامتی را در دو سال آینده تجزیه و تحلیل کردند.

ویشوا دیپ دیکسیت، پروفسور والدمار فون زدتویتز، پروفسور آسیب شناسی، ایمونوبیولوژی و طب مقایسه ای و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: هدف کلی این کارآزمایی بالینی این بود که ببینیم آیا محدودیت کالری برای انسان ها به همان اندازه برای حیوانات آزمایشگاهی مفید است یا خیر و اگر چنین باشد، به گفته او، محققان می‌خواستند بهتر بفهمند که محدودیت کالری با بدن چه می‌کند که منجر به بهبود سلامت می‌شود.

از آنجایی که تحقیقات قبلی نشان داده است که محدودیت کالری در موش ها می تواند عفونت ها را افزایش دهد، Dixit همچنین می خواست تعیین کند که چگونه محدودیت کالری ممکن است با التهاب و پاسخ ایمنی مرتبط باشد.

دیکسیت که همچنین مدیر مرکز تحقیقات پیری ییل است، می‌گوید: از آنجا که می‌دانیم که التهاب مزمن با درجه پایین در انسان محرک اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است و بنابراین تأثیر منفی بر طول عمر دارد. در اینجا ما می‌پرسیم: محدودیت کالری با سیستم ایمنی و متابولیک چه می‌کند و اگر واقعاً مفید است، چگونه می‌توانیم مسیرهای درون‌زایی را که اثرات آن را در انسان تقلید می‌کنند، مهار کنیم؟

دیکسیت و تیمش با تجزیه و تحلیل تیموس، غده‌ای که بالای قلب قرار دارد و سلول‌های T، نوعی گلبول سفید و بخشی ضروری از سیستم ایمنی را تولید می‌کند، شروع کردند. تیموس با سرعت بیشتری نسبت به سایر اندام ها پیر می شود. دیکسیت گفت تا زمانی که بزرگسالان سالم به سن 40 سالگی برسند، 70 درصد تیموس قبل چرب و غیرعملکردی است. و با افزایش سن، تیموس سلول های T کمتری تولید می کند. دیکسیت می‌گوید: «با افزایش سن، فقدان سلول‌های T جدید را احساس می‌کنیم، زیرا سلول‌هایی که باقی مانده‌اند در مبارزه با پاتوژن‌های جدید عالی نیستند. این یکی از دلایلی است که افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هستند.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای تعیین اینکه آیا تفاوت‌های عملکردی بین غدد تیموس افرادی که کالری را محدود می‌کنند و کسانی که این کار را نمی‌کنند وجود دارد یا خیر، استفاده کردند. آنها دریافتند که غدد تیموس در شرکت‌کنندگانی که کالری دریافتی محدودی داشتند، پس از دو سال محدودیت کالری، چربی کمتر و حجم عملکردی بیشتری داشتند، به این معنی که سلول‌های T بیشتری نسبت به ابتدای مطالعه تولید می‌کردند. اما شرکت‌کنندگانی که کالری خود را محدود نمی‌کردند، هیچ تغییری در حجم عملکردی نداشتند.

دیکسیت گفت: «این واقعیت که این اندام را می توان جوان کرد، به نظر من، خیره کننده است، زیرا شواهد بسیار کمی از این اتفاق در انسان وجود دارد. “این که حتی ممکن است، بسیار هیجان انگیز است.”

با چنین تأثیر چشمگیری بر تیموس، دیکسیت و همکارانش انتظار داشتند که تأثیراتی را بر سلول های ایمنی که تیموس تولید می کند نیز بیابند، تغییراتی که ممکن است زمینه ساز مزایای کلی محدودیت کالری باشد. اما زمانی که ژن‌ها را در آن سلول‌ها توالی‌یابی کردند، متوجه شدند که پس از دو سال محدودیت کالری هیچ تغییری در بیان ژن وجود ندارد.

این مشاهدات محققین را ملزم به بررسی دقیق‌تر می‌کرد، که یافته‌ای شگفت‌انگیز را نشان داد: به‌نظر می‌رسد که این عمل واقعاً در ریزمحیط بافتی بوده است نه سلول‌های T خون.

دیکسیت و تیمش بافت چربی بدن شرکت‌کنندگانی را که تحت محدودیت کالری قرار می‌گرفتند، در سه مقطع زمانی مطالعه کردند: در ابتدای مطالعه، بعد از یک سال و بعد از دو سال. دیکسیت گفت چربی بدن بسیار مهم است، زیرا میزبان یک سیستم ایمنی قوی است. وی توضیح داد که انواع مختلفی از سلول های ایمنی در چربی وجود دارد که وقتی به طور نابجا فعال می شوند، به منبع التهاب تبدیل می شوند.

دیکسیت گفت: «ما تغییرات قابل توجهی را در بیان ژن بافت چربی پس از یک سال یافتیم که تا سال دوم ادامه داشت. وی گفت: این ژن‌هایی را نشان داد که در افزایش زندگی در حیوانات نقش دارند اما منحصر به فرد هستند. https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *