نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 5:02 ب.ظ

دانشمندان چینی یک “دادستان” هوش مصنوعی ایجاد کردند که می تواند اتهامات را مطرح کند

دینا ترزا – 28 دسامبر 2021  – Pitiphothivichit/iStock

در چین، یک هوش مصنوعی می تواند شما را به زندان بفرستد. محققان در کشور ماشینی ساخته اند که می تواند با کمک هوش مصنوعی افراد را متهم به جرم کند.

طبق گفته تیم، این “دادستان” هوش مصنوعی می تواند با بیش از 97 درصد دقت بر اساس شرح شفاهی پرونده، اتهامی را مطرح کند. ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که این دستگاه توسط دادستانی مردمی پودونگ شانگهای، بزرگترین و شلوغ ترین دفتر دادستانی منطقه در کشور ساخته و آزمایش شده است.

به گفته پروفسور شی یونگ، مدیر آزمایشگاه مدیریت دانش و داده‌های بزرگ آکادمی علوم چین و دانشمند ارشد این پروژه، این فناوری می‌تواند حجم کار روزانه دادستان‌ها را کاهش دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد روی کارهای دشوارتر تمرکز کنند.

شی و همکارانش در مقاله‌ای که در این ماه در مجله معتبر داخلی Management Review منتشر شد، گفتند که این سیستم می‌تواند تا حدودی جایگزین دادستان‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری شود.

اگرچه کشورهایی مانند آلمان اکنون از فناوری هوش مصنوعی مانند تشخیص تصویر و پزشکی قانونی دیجیتال برای افزایش سرعت و دقت پردازش پرونده استفاده می‌کنند، اما دادستان‌های چین زمانی که در سال 2016 استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کردند، اولین کسانی بودند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند. تعدادی از آنها اکنون از یک ابزار هوش مصنوعی به نام System 206 استفاده می‌کنند.این ابزار می تواند قدرت شواهد، شرایط دستگیری، و اینکه یک مظنون برای مردم چقدر خطرناک است را ارزیابی کند.

شی و همکارانش به SCMP گفتند، اما همه ابزارهای هوش مصنوعی موجود نقش محدودی دارند زیرا “آنها در فرآیند تصمیم گیری برای تشکیل اتهامات و [پیشنهاد] احکام شرکت نمی کنند.”

اتخاذ چنین تصمیماتی مستلزم انجام وظایف پیچیده تری از دستگاه است، مانند شناسایی و حذف هر گونه محتویات پرونده که به جرم بی ربط است، بدون استخراج اطلاعات مفید، و تبدیل زبان پیچیده به قالبی که رایانه بتواند آن را درک کند.

دادستان هوش مصنوعی که توسط تیم شی ساخته شده است می‌تواند روی رایانه رومیزی اجرا شود. برای هر مظنون، اتهامی بر اساس 1000 «ویژگی» به دست آمده از متن شرح پرونده ایجاد شده توسط انسان، که اکثر آنها برای انسان منطقی نیستند، بسیار کوچک یا انتزاعی هستند، اعمال می کند. سپس سیستم 206  مورد از شواهد را ارزیابی می کند.

این دستگاه با استفاده از بیش از 17000 مورد از سال 2015 تا 2020 “آموزش داده” شده است. در حال حاضر، می تواند هشت جرم رایج شانگهای را شناسایی کرده و برای آنها اتهاماتی را مطرح کند که شامل کلاهبرداری از کارت اعتباری، اجرای عملیات قمار، رانندگی خطرناک، آسیب عمدی، ممانعت از مقامات رسمی می شود. وظایف، دزدی، کلاهبرداری، و “مشاهده کردن و ایجاد مشکل” – اتهامی همه جانبه که اغلب برای سرکوب مخالفان استفاده می شود.

شی و تیمش گفتند که دادستان هوش مصنوعی به زودی با ارتقاء قدرتمندتر خواهد شد. این سازمان قادر خواهد بود جنایات کمتر رایج را تشخیص دهد و اتهامات متعددی را علیه یک مظنون مطرح کند.

ساوت چاینا مورنینگ پست با دادستانی در شهر گوانگژو تماس گرفت که در مورد استفاده از هوش مصنوعی در طرح اتهام ابراز نگرانی کرد. دادستانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: “دقت 97 درصد ممکن است از نظر فناوری بالا باشد، اما همیشه احتمال اشتباه وجود دارد.”

دخالت مستقیم هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری نیز می‌تواند بر استقلال دادستان انسانی تأثیر بگذارد. دادستان گفت که اکثر دادستان ها نمی خواستند دانشمندان کامپیوتر در یک قضاوت قانونی “دخالت” کنند. https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *