نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 9:57 ق.ظ

مکعب یخ ژله‌ای سازگار با محیط زیست می‌تواند فضای ذخیره‌سازی سرد را تغییر دهد

توسط  ایلسا راس -8 دسامبر 2021  گریگوری اورکیاگا/ یو سی دیویس

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، نوع جدیدی از مکعب خنک‌کننده ابداع کرده‌اند که می‌تواند نحوه سرد نگه‌داشتن مواد غذایی و ارسال تازه بدون تکیه بر یخ یا بسته‌های خنک‌کننده سنتی را متحول کند.

این “مکعب های یخ ژله ای” بدون پلاستیک، ذوب نمی شوند، کمپوست پذیر و ضد میکروبی هستند و از آلودگی متقابل جلوگیری می کنند.

گانگ سان، پروفسور دپارتمان مهندسی بیولوژیکی و کشاورزی می‌گوید: وقتی یخ ذوب می‌شود، قابل استفاده مجدد نیست. ما فکر کردیم که می‌توانیم یک یخ به اصطلاح جامد بسازیم تا به عنوان یک محیط خنک‌کننده عمل کند و قابل استفاده مجدد باشد.

مکعب های خنک کننده حاوی بیش از 90 درصد آب و سایر اجزا برای حفظ و تثبیت ساختار هستند. آنها مانند دسر ژلاتینی نرم هستند و بسته به دما تغییر رنگ می دهند.

جیاهان زو، دکترای تخصصی، گفت: این مکعب های قابل استفاده مجدد را می توان به هر شکل و اندازه ای که نیاز باشد طراحی یا برش داد.

سان دانشجوی کارشناسی ارشد که در دو سال گذشته روی این پروژه کار کرده است اضافه کرد: می‌توانید آن را به مدت 13 ساعت برای خنک شدن استفاده کنید، آن را جمع کنید، با آب بشویید و در فریزر قرار دهید تا برای استفاده بعدی دوباره منجمد شود.حق اختراع برای طرح و مفهوم در ماه جولای ثبت شد.

محققان امیدوارند در نهایت از ضایعات بازیافتی کشاورزی یا محصولات جانبی به عنوان ماده خنک کننده استفاده کنند.

لوکسین وانگ، دانشیار دپارتمان علوم و فناوری غذایی گفت: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این پایدار است.

پساب بازار ماهی، بلوک های یخ کپک زده ایده را برانگیخت.

محققان کار بر روی مکعب های خنک کننده را پس از مشاهده میزان یخ مورد استفاده در کارخانه های فرآوری ماهی و آلودگی متقاطع که آب ذوب می تواند در بین محصولات یا در زهکشی پخش شود، آغاز کردند.

وانگ گفت: مقدار یخ استفاده شده توسط این سایت‌های پردازش ماهی بسیار زیاد است. ما باید عوامل بیماری زا را کنترل کنیم.

سان همچنین از کپک های موجود در بسته های یخ پلاستیکی که در ناهار مدرسه برای بچه ها استفاده می شود و اغلب در بسته های حمل و نقل یافت می شود ابراز تاسف کرد.

آزمایش‌های اولیه نشان داده‌اند که این مکعب‌ها می‌توانند تا ۲۲ پوند وزن را بدون از دست دادن فرم تحمل کنند. آنها را می توان ده ها بار استفاده مجدد کرد – فقط یک شستشوی سریع با آب یا سفید کننده رقیق شده – و سپس در سطل زباله یا زباله های حیاط انداخت.

تکه های یخ ژله ای جایگزینی برای یخ سنتی است و به طور بالقوه می تواند مصرف آب و اثرات زیست محیطی را کاهش دهد. آنها همچنین دمای پایداری را برای کاهش فساد مواد غذایی ارائه می دهند و می توانند برای شرکت های تهیه غذا، مشاغل حمل و نقل و تولید کنندگان مواد غذایی که نیاز به سرد نگه داشتن اقلام دارند، ایده آل باشند.

این برنامه به طور بالقوه می تواند مصرف آب در زنجیره تامین مواد غذایی و ضایعات مواد غذایی را با کنترل آلودگی های میکروبی کاهش دهد. این تحقیق در مجله American Chemical Society’s Sustainable Chemistry & Engineering منتشر شد.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *