نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 10:59 ق.ظ

طراحی هواپیمای جدید هیدروژنی برای حرکت بدور نیمی از کره زمین بدون سوخت گیری

کریس یانگ07 دسامبر 2021

یک شرکت تحقیقاتی تحت حمایت دولت بریتانیا، موسسه فناوری هوافضا (ATI)، یک هواپیمای مسافربری جدید با سوخت هیدروژن مایع به نام FlyZero را معرفی کرد.

ATI در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید، در تئوری، این هواپیمای 279 نفره دارای قابلیت عملکردی مشابه یک هواپیمای سایز متوسط ​​سنتی  اما بدون تولید آلاینده‌های کربن است.

هواپیمای FlyZero یکی از انواع طیف وسیعی از هواپیماهایی است که توسط برنامه FlyZero طراحی شده است. مفهوم جدید هیدروژن را در مخازن سوخت برودتی ذخیره می کند و آنها را در دمای منفی 250 درجه سانتیگراد (منهای 418 درجه فارنهایت) نگه می دارد. دو مخزن برودتی در عقب هواپیما قرار می‌گیرند، در حالی که دو مخزن کوچکتر در قسمت جلویی هواپیما برای حفظ تعادل هواپیما قرار می‌گیرند. این هواپیمای سایز متوسط ​​دارای طول بال های 54 متری خواهد بود که هر کدام دارای موتور توربوفن خواهند بود.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی بریتانیا در بیانیه ATI گفت: این طرح‌ها می‌توانند آینده هوافضا و هوانوردی را تعریف کنند. با همکاری با صنعت، ما نشان می‌دهیم که پرواز واقعاً بدون کربن می‌تواند امکان‌پذیر باشد، زیرا هیدروژن پیشتاز جایگزین سوخت‌های فسیلی معمولی است.

در بیانیه خود، ATI تخمین می زند که “هواپیماهای با موتور هیدروژنی بسیار کارآمد” “از اواسط دهه 2030 به بعد در مقایسه با هواپیماهای معمولی از اقتصاد عملیاتی برتری برخوردار خواهند بود.. ATI از زمان تأسیس در سال 2013، 1.95 میلیارد پوند (2.6 میلیارد دلار) بودجه دریافت کرده است. برنامه مفهومی FlyZero که 15 میلیون پوند از این بودجه را دریافت کرد، به مسافران این امکان را می دهد که با همان سرعت و راحتی که امروزه توسط هواپیماهای مسافربری ارائه می شود، پرواز کنند.

نیروی محرکه هیدروژنی به عنوان یکی از امیدهای بزرگ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هوانوردی، که تقریباً 2 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهد، تبلیغ می شود. جایگزین‌های دیگر شامل سوخت‌های کاهش‌یافته برای هواپیماهای موجود و همچنین هواپیماهای پیشران الکتریکی است. در مورد دوم، فناوری‌های فعلی باتری به اندازه کافی پیشرفته نیستند که به هواپیماهای برقی اجازه پرواز برای مدت زمان قابل توجهی را بدهند. به عنوان مثال، هواپیمای سبک الکتریکی آزمایشی ماکسول X-57 ناسا، تنها می تواند 40 دقیقه در هر بار پرواز کند و بردی معادل 100 مایل با یک بار شارژ به آن می دهد.

به منظور امکان‌پذیر ساختن هواپیماهای مسافربری هیدروژنی، باید در سال‌های آینده کار زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های سوخت‌گیری فرودگاهی انجام شود. با توجه به اینکه شرکت‌هایی مانند غول صنعت ایرباس مفاهیمی را که قرار است تا سال 2035 ارائه شود، برای هواپیمای خود با سوخت هیدروژنی معرفی کرده‌اند، احتمالاً در سال‌های آینده شاهد تغییر بزرگی در این مسیر خواهیم بود. همه اینها، البته، بخشی از تلاش گسترده صنعت برای کاهش انتشار کربن، پس از آخرین گزارش IPCC در مورد تغییرات آب و هوایی است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *