نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 12:31 ق.ظ

مهندسان ربات فاضلاب درون لوله ای می سازند

8 دسامبر 2021توسط دانشگاه کانازاوا – ربات تعمیر و نگهداری لوله در این تحقیق توسعه یافته است. اعتبار: دانشگاه کانازاوا

دانشمندان بخش علوم و مهندسی مکانیک در دانشگاه کانازاوا نمونه اولیه ربات تعمیر و نگهداری لوله را توسعه دادند که می تواند لوله های با طیف وسیعی از قطرها را باز کرده و تعمیر کند. با استفاده از یک ابزار برش با درجات آزادی چندگانه، دستگاه قادر به دستکاری و تشریح اجسام برای حذف می باشد. این کار ممکن است گام مهمی به جلو برای ربات های تعمیر و نگهداری فاضلاب باشد.

لوله های فاضلاب مختلف که برای خدمات ساختمان ها ضروری هستند نیاز به بازرسی، تعمیر و نگهداری منظم دارند. روبات‌های فعلی که در داخل لوله‌ها حرکت می‌کنند، در اصل فقط برای بررسی یا بازرسی بصری طراحی شده‌اند. برخی از ربات ها برای تعمیر و نگهداری ساخته شده اند، اما نمی توانند وظایف پیچیده ای را انجام دهند. ربات‌های درون‌لوله‌ای که می‌توانند انسدادها را نیز برطرف کنند یا کارهای تعمیر و نگهداری پیچیده را انجام دهند، بسیار مطلوب هستند، به‌ویژه برای لوله‌هایی که برای عبور انسان بسیار باریک هستند. اکنون تیمی از محققان دانشگاه کانازاوا نمونه اولیه ای با این قابلیت ها را ساخته و آزمایش کرده اند. نویسنده اول، Thaelasutt Tugeumwolachot توضیح می دهد: “روبات ما می تواند با ایمن تر کردن کار به کارگران مدنی و صنعتی کمک کند. این ربات می تواند در لوله های کوچکی کار کند که انسان یا نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد یا خطرناک است.”

یکی از چالش های اصلی طراحی رباتی از این نوع، نحوه دستیابی به تناسب راحت در داخل لوله های با اندازه های مختلف است. مدل های قبلی می توانند عرض خود را تنها حدود 60 درصد افزایش یا کاهش دهند. در اینجا، محققان از شش بازوی خزنده تاشو در اطراف بدن ربات استفاده کردند. این مکانیسم حرکتی قابل تنظیم به آن اجازه می‌دهد در لوله‌هایی با اندازه‌های بین 15 تا 31 سانتی‌متر، محدوده بیش از 100 درصد، کار کند. چالش دیگر طراحی این است که چگونه مکانیزم بازوی پیچیده و سخت را در فضای کوچک جمع کنیم. این ربات دارای یک بازوی فشرده است که با رانده شدن از طریق یک سری دنده از چندین موتور داخل بدنه ربات، حرکات برشی پیچیده را امکان پذیر می کند.

امروزه سیستم‌های فاضلاب شهری اغلب توسط رسوبات سخت و بزرگی که به‌عنوان عامیانه fatbergs نامیده می‌شوند مسدود می‌شوند. اینها ملغمه ای از موادی مانند دستمال مرطوب شستشو، روغن و چربی هستند که تحت یک فرآیند شیمیایی صابونی شدن قرار گرفته اند که حذف آنها را بسیار دشوار می کند. این تیم توانایی ربات را برای مقابله با چنین چالش هایی با شبیه سازی انسدادهای ناشی از چربی یا سایر انسدادهای رایج، مانند شاخه های درخت، آزمایش کردند.

هیرواکی سکی، رهبر تیم، می‌گوید: ما دریافتیم که یک ابزار برش با یک سوراخ توپی شکل می‌تواند تمام وظایف هل دادن، برش، سوراخ‌کاری و سنگ‌زنی را انجام دهد. این تیم انتظار دارد که این تحقیق منجر به افزایش استفاده از ربات ها برای بسیاری از مشاغل دشوار و خطرناک در لوله های باریک شود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *