نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 1:51 ب.ظ

ربات ساز نروژی و بزرگترین عرضه اولیه سهام در دو دهه اخیر نروژ، به ارزش 12.4 میلیارد دلار

نویسنده Terje Solsvik و Supantha Mukherjee

20 اکتبر (رویترز) – شرکت روباتیک نروژی AutoStore اعلام کرد که عرضه اولیه خود (IPO) را 31 کرون نروژی برای هر سهم، در رده بالای محدوده هدف خود، قیمت گذاری کرده است و ارزش شرکت را 103.5 میلیارد دلار اعلام کرده است.

AutoStore با پشتیبانی SoftBank ارزشمندترین فهرست جدید نروژ به مدت دو دهه خواهد بود که در بورس اورسنک اسلو Euronext در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

کارل یوهان لیر، مدیرعامل این شرکت به رویترز گفت: «پولی که از IPO دریافت می‌کنیم در درجه اول برای کاهش بدهی به سطحی استفاده می‌شود که برای یک شرکت دولتی عادی‌تر است. «او قصد دارد نسبت اهرم را از نسبت فعلی بین 5 و 6 به حدود 2.5 کاهش دهد.

پس از عرضه اولیه سهام، سهام آزاد سهام AutoStore حدود 17.4 درصد از کل حقوق صاحبان سهام را شامل می‌شود.

AutoStore در سال 1996 تأسیس شد و دارای 20000 روبات است که در بیش از 35 کشور جهان برای خودکار سازی انبارها مستقر شده‌اند. این شرکت که مشتریان آن شامل ASDA، گوچی و لوفت هانزا هستند، از روبات‌ها برای ذخیره و بازیابی محصولات استفاده می‌کند و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا چهار برابر موجودی را در یک فضا ذخیره کنند.

در آوریل، سافت بانک ژاپن 40 درصد از سهام این شرکت نروژی را به قیمت 2.8 میلیارد دلار خریداری کرد و ارزش AutoStore را در آن زمان حدود 7 میلیارد دلار ارزیابی کرد. سافت بانک در IPO سهام نمی‌فروشد.

لیر می‌گوید SoftBank یک شریک بسیار خوب است، آماده است تا به ما کمک کند توجه بیشتری را در منطقه APAC جلب کنیم… آن‌ها دارای شبکه بزرگی از شرکت‌ها هستند که به طور بالقوه می‌توانند مشتریان AutoStore باشند، بنابراین ما پتانسیل زیادی را در رابطه مشاهده می‌کنیم.»

AutoStore ارزشمندترین فهرست جدید نروژ از زمان معرفی Statoil در سال 2001 است که اکنون با نام Equinor (EQNR.OL) شناخته می‌شود، که در زمان عرضه اولیه آن 151 میلیارد کرون ارزش داشت.

چهار سرمایه گذار اصلی، Alecta Pensionsforsakring ،FIL Investments ،Mawer Investment Management و WCM Investment Management ، هر یک متعهد شده بودند 200 میلیون دلار پیش از IPO سرمایه گذاری کنند.

AutoStore درآمد خالص 182.1 میلیون دلار در سال گذشته گزارش کرده و پیش بینی می‌کند که در سال 2021 حدود 300 میلیون دلار درآمد داشته باشد و در سال 2022 با خط لوله پروژه به ارزش 3.4 میلیارد دلار در 2000 پروژه به بیش از 500 میلیون دلار افزایش یابد.

https://www.reuters.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *