نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 11:08 ب.ظ

راهنمایی‌های قهرمان المپیکی برای تعقیب بدون ترس اهداف

نیک دارلینگتون، 19 آگوست 2021

المپیکی‌ها چگونه قاطعیت و عزم خود را جزء بهترین‌های جهان دارند؟ پیتا تاوفتوفوآ، المپیکی تونگ، توصیه‌های خود را ارائه می‌دهد.

شاید شما پیتا تاوفاتوفوا را به عنوان «پرچم دار بدون پیراهن» می‌شناسید – زیرا وقتی در المپیک 2016 برای تکواندو شرکت می‌کرد، بدون پیراهن پرچم تونگا را حمل می‌کرد. سپس دوباره در المپیک زمستانی 2018 برای اسکی درمسابقات کشوری شرکت کرد.

در المپیک 2020، او بار دیگر در تکواندو شرکت می‌کند اما امیدوار است کایاک سواری با سرعت بالا را نیز به رزومه خود بیافزاید – تلاش برای ثبت در تاریخ به عنوان اولین ورزشکار در دوران المپیک مدرن که در سه ورزش کاملاً متفاوت شرکت کرده است. با توجه به موفقیت و توانایی پیتا در المپیک و پیگیری بی‌پروای اهدافش، ما با او صحبت کردیم تا درس‌های کلیدی او را برای دیگران که می‌خواهند همین کار را بکنند، بشنویم.

1. خوداندیشی اولین قدم مهم برای رسیدن به اهداف است.

اگر هدفی را تعیین کرده‌اید اما می‌ترسید که به دنبال آن بروید، پیتا توصیه می‌کند که با تفکر خود شروع کنید. مطمئناً نمی‌خواهید به اژدهای درون خود نگاه کنید زیرا این کمی ترسناک است.

در عوض، می‌خواهید آن‌چه را که شما را عقب می‌اندازد کشف کنید. آیا این پیام‌های منفی دریافت شده در کودکی است که به شما می‌گوید نمی‌توانید به هدفتان برسید؟ شاید این پیام فعلی است. صرف نظر از دلایل، بازتاب خودتان به شما کمک می‌کند تا در گوش دادن به قلب خود بهتر عمل کنید.

2. به حرف دل خود گوش دهید.

پیتا از سن جوانی شروع به گوش دادن به قلب خود کرد، زیرا یک ویدئوی المپیکی که در 18 سالگی در کتابخانه دانشگاه خود تماشا کرد و اشک ریخت. نیازی به گفتن نیست، ما می‌توانیم چیزهای زیادی از پیتا در مورد این موضوع بیاموزیم، با اهمیت خفه کردن صداهای منفی.

با این گوش دادن به قلب خود، ما صداهایی در اطراف خود داریم که سعی می‌کنند ما را زمین گیر کنند. شما می‌دانید صداهایی که می‌گویند: «من نگران شما هستم. من نگران هستم که اگر این کار انجام نشود، شما احساس ناامیدی خواهید کرد. من شما را بسیار دوست دارم. من نمی‌خواهم شما این ناامیدی را احساس کنید. این‌ها صداهایی از طرف افرادی است که به آن‌ها اهمیت می‌دهند. ما صداهایی را از افراد دیگری دریافت کرده‌ایم که می‌خواهند ما را به نحوی پایین بیاورند.»

پیتا توصیه می‌کند که این صداها را خفه کرده و به حرف دیگران گوش دهید. اما گوش دادن به قلب دقیقاً به چه معناست؟

این شامل گوش دادن به صدای درون شماست که شما را به سوی چیزی بزرگتر از خود می‌کشاند، علیرغم آن‌چه دیگران می‌گویند. پیتا توضیح می‌دهد: «این در مورد درک چیزهایی است که شما را به آن چیزی که هستید تبدیل می‌کند و شما را به سمت آن هدف یا رویا می‌کشاند. این یک پاسخ فردی به این سوال است و قبل از هر چیز در مورد درک از خود است.»

پیتا اذعان می‌کند که این روند آسان نیست. به هر حال، مردم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا هیچ وقت برای انجام این کار وقت نگذاشته‌اند یا مطمئن نیستند چگونه به قلب خود دسترسی پیدا کنند. اما می‌شود آن را انجام داد. در مورد پیتا، او به وضوح رویدادی را به یاد می‌آورد که او را به سمت رویای خود کشاند و به او اجازه داد تا خود را بهتر بشناسد. تنها کاری که باید انجام می‌داد گوش دادن و عمل کردن بود.

«من یک مهندس مکانیک با مطالعه هستم. من مهندسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه کوئینزلند [استرالیا] انجام دادم. یک روز در کتابخانه بودم، و رفتم و یک VHS را بیرون آوردم – به آن می‌گفتند رویای خوشبختی با المپیک. آن را در تلویزیون گذاشتم و در کتابخانه نشستم و آن را تماشا کردم.

همه المپیکی‌ها را نشان داد و البته نشان نمی‌داد که همه برنده هستند، اما افرادی را نشان داد که بر شانس غلبه کردند. به عنوان مثال، در طول مسابقه ماراتن، ران یا زانوی کسی آسیب می‌دید و راهی برای پایان دادن و غلبه بر [شانس] پیدا می‌کردند.

و من آن‌جا نشستم و گریه می‌کردم. با این فکر که این یک مرد 18 ساله است که یک رزمی کار است فقط آن‌جا نشستم. هیچ چیز دیگری که در حرکت انسان‌ها در هنگام غلبه بر چالش‌ها به حرکت در می‌آورد، وجود ندارد. من فکر کردم که این بخشی از هدف من است.»

3. همیشه راهی وجود دارد.

دنبال کردن یک هدف همیشه مثل قایقرانی ساده نیست. گاهی اوقات برای رسیدن به آن باید استراتژی خود را تطبیق داده و تنظیم کنید. پیتا این را می‌فهمد. به همین دلیل است که او در هر چالش یا هدفی که دنبال می‌کند، شعار زیر را با خود حمل می‌کند: «همیشه راهی وجود دارد.»

فقط به شما بستگی دارد که آن را پیدا کنید.

پیتا می‌گوید: «ما این ایده را داریم که وقتی به دنبال هدفی هستیم، باید از درب ورودی عبور کنیم. گاهی اوقات درب ورودی بسته است. بنابراین، چه کنیم؟ ما می‌رویم و در پشت را امتحان می‌کنیم. گاهی اوقات در پشت بسته است. بنابراین، ما می‌رویم و به دنبال پنجره می‌گردیم. پنجره خیلی بلند است، یا بسته است. ما از دیوار بالا می‌رویم و از دودکش عبور می‌کنیم و اگر دودکش وجود نداشته باشد، دیوار را خراب می‌کنیم.»

4. به هر حال کارها را انجام دهید زیرا بزرگترین لذت شما از آن چیزهایی ناشی می‌شود که شما را به سمت اهدافتان می‌کشاند.

پیتا کتابی در زمینه انگیزش به نام «ایستگاه انگیزش» نوشته است. و از آن‌جا که او کتابی در این زمینه نوشته است، مردم اغلب تصور می‌کنند که او فردی با انگیزه است. اما پیتا، مانند من و شما، یک انسان است. او همچنین روزهایی دارد که تمایلی به تمرین ندارد یا انگیزه‌ای برای بلند شدن از تخت ندارد.

«این چیزی است که من باید هر روز بر آن غلبه کنم. روزهایی وجود دارد که من می‌خواهم در رخت‌خواب بمانم. من می‌خواهم این غذا را بخورم؛ من می‌خواهم بیشتر بخوابم؛ من می‌خواهم آن فیلم را تماشا کنم و تمام روز کاری انجام ندهم. اما تفاوت این است که این لحظات زیاد دوام نمی‌آورند. زمان لازم برای غلبه بر آن‌ها چند ثانیه است.»

پیتا با وجود اینکه همیشه نمی‌خواهد این کار را انجام دهد، این کار را با لبخند بر لب انجام می‌دهد زیرا انگیزه‌اش این است که می‌داند بزرگترین لذت ما از یافتن چیزهایی است که ما را به سوی آن‌ها (اهداف ما) می‌کشاند.»

5- هرگز تسلیم نشوید.

در بیشتر موارد، هرگز نباید رویاهای خود را رها کنید. با این حال، پیتا می‌پذیرد که شما هنوز باید عملگرا باشید، ضررهای خود را کاهش دهید و اگر واقعاً رویای شما دست یافتنی نیست، ادامه دهید.

«اگر من سعی می‌کنم یک سیستم پرفروش VHS را در جایی که فیلم‌ها را اجاره می‌دهم، بازسازی کنم و این رویای من است، احتمالاً کار نخواهد کرد زیرا ما قبلاً به DVD، جریان و Netflix نقل مکان کرده‌ایم.»

متأسفانه، بسیاری از مردم تسلیم نمی‌شوند زیرا رویاهای آن‌ها غیر عملی است. آن‌ها خیلی زودتر از آن باید تسلیم شوند زیرا همه چیز سخت می‌شود. متأسفانه، آن‌ها متوجه نمی‌شوند که اغلب در آستانه دستیابی به چیزی شگفت انگیز هستند.

پیتا، که یک مربی خصوصی برای افرادی است که می‌خواهند بر چالش‌های زندگی غلبه کنند، این را از اول دیده است – و او این را اصل خر کنگ می‌نامد.

بله، Donkey Kong یک بازی ویدئویی نینتندو است که در آن یک گوریل غول پیکر یک شاهزاده خانم را می‌دزدد و سعی می‌کند با پرتاب بشکه و اشیای دیگر به سوی شما، شما را از نجات او باز دارد.

پیتا توضیح می‌دهد: «در آخرین سطح، خر کنگ تمام بشکه‌ها را به سمت شما پرتاب می‌کند؛ همه چیز را پرتاب می‌کند. این شبیه آخر کار پادشاه در یک بازی است. این زمانی است که مردم متوقف می‌شوند. وقتی همه چیز اشتباه پیش می‌رود، مردم می‌گویند:« شاید این رویای من نباشد. شاید خیلی زیاد باشد.» چیزی که آن‌ها نمی‌بینند این است که در آخرین سطح هستند. همه چیز سخت‌تر می‌شود، به تدریج سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. هرچه به آرزوی خود نزدیکتر شوید، بشکه‌های بیشتری به سمت شما پرتاب می‌شوند. و شما باید ادامه دهید!»

6. مراقب فرسودگی شغلی باشید و با آن به عنوان مسئولیت مشترک رفتار کنید.

در حالی که تسلیم نشدن و دنبال کردن بی‌وقفه اهداف خود مطمئناً تلاش شریفی است، سعی کنید خود را در این راه نسوزانید: واقعیتی که برای بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان با عملکرد بالا اتفاق می‌افتد.

خبر خوب این است که می‌توانید از فرسودگی شغلی جلوگیری کرده و در صورت بروز، آن به درستی مدیریت کنید. نکته اصلی این است که آن را به عنوان یک مشکل ما در نظر بگیریم و مسئولیت را با هم تقسیم کنیم. پیتا از طریق تجربه کار در خدمات اجتماعی با افراد بی‌خانمان جوان توضیح می‌دهد.

«وظیفه ماست که مراقب خودمان و سلامت روحی و جسمی خود باشیم، بلکه سلامت روحی و جسمی اطرافیانمان را نیز درک کنیم. نشانه‌های کسی را که کمی تلاش می‌کند بفهمیم و فقط از او بپرسیم که «همه چیز خوب است؟ آیا به چند روز زمان نیاز دارید؟ خوشحالم که این بار را تحمل می‌کنم؛ همه چیز برای من عالی پیش می‌رود.»

و آن‌چه اتفاق می‌افتد این است که نتیجه ده برابر می‌شود. ما نتایج فوق العاده‌ای داشتیم فقط به این دلیل که ما می‌توانستیم بارهایی را که در حال رخ دادن بود با مردم در میان بگذاریم و فرسودگی شغلی را قبل از وقوع آن تشخیص دهیم.»

7- انعطاف پذیری و سرسختی را بیاموزید زیرا در مسیر موفقیت شکست می‌خورید.

مردم این تصور غلط را دارند که رسیدن به موفقیت، مجموعه‌ای از پیروزی‌ها است در حالی که در حقیقت، مجموعه‌ای از شکست‌ها هستند.

این بدان معناست که هنگام پیگیری رویاهایتان باید سرسخت و مقاوم باشید. پیتا توضیح می‌دهد: «تاب آوری چیزی است که به شما اجازه می‌دهد به هدف خود برسید.»

«چیزی که من واقعاً می‌خواهم با مردم درمیان بگذارم این است که شما در مسیر موفقیت خود شکست می‌خورید. دستیابی به هدف مجموعه‌ای از شکست‌هاست، به دنبال آن یادگیری‌ها، به دنبال شکست‌های بیشتر، و به دنبال آن یادگیری‌های بیشتر از شکست‌ها.

شما لزوماً همیشه برنده نیستید زیرا جهان به شما اجازه نمی‌دهد. هر چیزی که شایسته دستیابی به آن باشد – هر هدف یا رویائی – مستلزم این است که خر کنگ به شما پرتاب کند و شما همچنان از طریق آن حرکت کنید.»

تعقیب اهداف و رویاهایتان آسان نیست. در این راه با موانعی روبرو خواهید شد. در بسیاری از موارد، این‌ها ممکن است به سادگی صداهای سر شما باشند. اما می‌توان آن را انجام داد – شما می‌توانید به اهداف خود برسید.

فقط کافی است یک قدم کوچک را در یک زمان بردارید. با تفکر خود شروع کنید و سپس سایر درس‌های پیتا را دنبال کنید تا شما را در این راه راهنمایی کند و به شما کمک کند صداها را خفه کنید، مقاوم‌تر شوید و هرگز، هرگز تسلیم نشوید. به قول پیتا، «ادامه بده!»

https://front.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *