نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 10:33 ب.ظ

تقویت خلاقیت انسان با هوش مصنوعی

8 آگوست 2023-© shutterstock/جکی نیام

اولاف باوناک، معاون فروش خدمات مالی و بیمه در Intellias، به این موضوع می پردازد که آیا ظهور هوش مصنوعی و مدل های زبان بزرگ تهدیدی برای خلاقیت و نیروی کار انسان است یا خیر.

رشد سریع مدل‌های زبان بزرگ (LLM) و هوش مصنوعی مولد در طول سال گذشته چشمان ما را به پتانسیل گسترده ارائه شده توسط این فناوری‌ها باز کرده است. با این حال، نگرانی های معتبری در مورد میزان خلاقیت انسانی وجود دارد که آیا آنها می توانند جایگزین شوند.

در حالی که اولین موج اتوماسیون تولید را از طریق روباتیک تحت تاثیر قرار داد، این آخرین مورد، دنیای یقه سفید وکلا، نویسندگان و معلمان را تهدید می کند. چقدر باید نگران باشیم؟

ما شاهد انبوهی از پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها بوده‌ایم، از تصمیم‌گیری در زمینه خدمات مالی گرفته تا ارائه تجزیه و تحلیل فوری و غنی برای کسب‌وکارها در سطح هیئت مدیره. با این حال، در حالی که حجم عظیمی از تبلیغات در اطراف وجود دارد، ترس قابل توجهی نیز وجود دارد، به ویژه در مورد در دسترس بودن عمومی داده ها، تأثیر بر نیروی کار انسانی، و نگرانی های دیگر. بنابراین، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه هوش مصنوعی و خلاقیت انسان ممکن است با هم کار کنند.

سرعت بخشیدن به کارهای روزمره

شکی نیست که هوش مصنوعی در خودکارسازی کارهای خسته کننده در چندین زمینه بسیار مفید است و کارمندان را آزاد می کند تا روی کارهای با ارزش بالاتر تمرکز کنند. برخی از محبوب ترین کاربردها عبارتند از: اتوماسیون فرآیند، پشتیبانی مشتری، ورود داده ها، تعمیر و نگهداری و غیره.

هوش مصنوعی برای انجام این وظایف به خوبی مجهز است و به ما این امکان را می‌دهد تا روی جنبه‌های استراتژیک و خلاقانه‌تر شغل‌مان تمرکز کنیم.

نکته کلیدی این است که در حالی که هوش مصنوعی می تواند ابزار قدرتمندی برای بهبود بهره وری و کارایی باشد، باید با تفکر و اخلاق در محیط کار ادغام شود. سازمان ها باید برای ایجاد تعادل بین اتوماسیون و خلاقیت انسان تلاش کنند و اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی به جای جایگزینی کامل، توانایی های انسانی را افزایش می دهد و از کارکنان پشتیبانی می کند.

ترکیب خلاقیت انسان با هوش مصنوعی

اکنون فرصتی قابل توجه برای باز کردن مرزهای جدید نوآوری و حل مشکلات با پرورش فرهنگ همکاری وجود دارد. تشویق ارتباطات باز و کار تیمی بین انسان ها و سیستم های هوش مصنوعی امکان تبادل ایده ها، بینش و تخصص را فراهم می کند. خلاقیت انسان می تواند الگوریتم های هوش مصنوعی را با ورودی های داده جدید تقویت کند، در حالی که هوش مصنوعی می تواند با شناسایی الگوها و احتمالاتی که ممکن است نادیده گرفته شده باشند، به انسان ها کمک کند.

با این حال، ارائه ابزار و آموزش مناسب بسیار مهم است. تجهیز کارکنان به مهارت‌هایی برای کار مؤثر با فناوری‌های هوش مصنوعی، آنها را قادر می‌سازد تا از پتانسیل کامل این سیستم‌ها استفاده کنند. آموزش نه تنها باید جنبه های فنی را در بر گیرد، بلکه بر تفکر انتقادی، حل مسئله و ملاحظات اخلاقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی نیز تاکید دارد.

در عین حال، ما باید محدودیت های هوش مصنوعی را درک کنیم. در حالی که هوش مصنوعی در پردازش داده ها و تشخیص الگو برتر است، فاقد ویژگی های منحصر به فرد انسانی، مانند هوش هیجانی و همدلی است. شناخت این مرزها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که انسان‌ها فعالانه درگیر کارهایی هستند که نیاز به همدلی، درک عاطفی و تفکر خلاق دارند.

امکان تصمیم گیری هوشمندانه تر

ما بررسی کرده‌ایم که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بر خلاقیت انسان تأثیر بگذارد و کارهای روتین را سرعت بخشد. با این حال، برای تجزیه و تحلیل تصمیمات سطح هیات مدیره و تغییر عملکردهای اصلی کسب و کار نیز اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

بیایید خدمات مالی را به عنوان مثال در نظر بگیریم. مدل‌های ریسک مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند سناریوهای مالی پیچیده را ارزیابی کنند و ریسک‌های بالقوه مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها، وام‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های تجاری را ارزیابی کنند. با ارائه تحلیل ریسک در زمان واقعی، هوش مصنوعی به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا زیان های احتمالی را کاهش دهند و استراتژی های مدیریت ریسک را بهینه کنند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند نقش کلیدی در کشف و پیشگیری از تقلب، نظارت بر تراکنش‌ها و شناسایی فعالیت‌های مشکوک داشته باشد و به مؤسسات مالی کمک کند تا به طور مؤثرتر با تقلب مبارزه کنند. علاوه بر این، می‌تواند به برنامه‌ریزی مالی شخصی کمک کند: مثلاً یک دوچرخه الکترونیکی جدید می‌خرید و اخبار را در فیس‌بوک ارسال می‌کنید. ارائه‌دهنده بیمه مبتنی بر هوش مصنوعی شما باید نسبت به خرید هوشیار باشد، بداند که شما مشتری فعلی هستید و با یک معامله سفارشی تماس بگیرید.

هوش مصنوعی می‌تواند بر خلاقیت انسان در بخش‌های مختلف، مانند مراقبت‌های بهداشتی، تأثیر بگذارد، جایی که می‌تواند به حمایت از تصمیم‌گیری و تحلیل پزشکی کمک کند. از فعال کردن تشخیص‌های دقیق در زمان واقعی گرفته تا توسعه برنامه‌های مراقبت بهداشتی شخصی تا مدیریت آزمایش‌های بالینی، هوش مصنوعی این قدرت را دارد که بینش‌های ارزشمند و راهنمایی‌های مبتنی بر شواهد را در اختیار پزشکان قرار دهد. این منجر به بهبود مراقبت از بیمار، نتایج بهتر و سیستم مراقبت بهداشتی کارآمدتر می شود.

تمرکز بر تجربه کاربر

اگرچه هوش مصنوعی به وضوح نقش مهمی در بسیاری از جنبه‌های محیط کار مدرن دارد، اما باید مراقب نحوه استقرار آن نیز باشیم. این هیاهو باعث می شود که بسیاری از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه با توسعه گسترده تر مصرف کننده مطابقت دارد، کنار بگذارند.بنابراین، برقراری ارتباط با مشتریان برای یافتن اینکه چگونه هوش مصنوعی با نحوه تعامل آنها مطابقت دارد، حیاتی است.

با پیروی از یک استراتژی متمرکز بر مشتری و استفاده از هوش مصنوعی یا سایر فناوری‌ها برای رفع نیازهای خاص کاربران، سازمان‌ها می‌توانند از افتادن در دام هوش مصنوعی جلوگیری کنند. نتیجه یک تجربه کاربری معنادارتر، تاثیرگذارتر و رضایت‌بخش‌تر خواهد بود که با مشتریان طنین‌انداز می‌شود و باعث موفقیت بلندمدت می‌شود.

فکر کردن خارج از چارچوب

اغلب، هنگام در نظر گرفتن هوش مصنوعی، شرکت ها بزرگ فکر می کنند، که سرعت استقرار را کاهش می دهد. توصیه من این است که خارج از چارچوب فکر کنید و تحریک کننده باشید. به جای اینکه هجده ماه برای اجرای آن وقت بگذارید، تا جایی که می توانید آزمایشات زیادی را انجام دهید. به چالش کشیدن وضعیت موجود، در نظر گرفتن رویکردهای غیر متعارف و اولویت دادن به خلاقیت انسان برای اطمینان از استقرار هوش مصنوعی مسئولانه و متحول کننده ضروری است.

راه‌های دیگری نیز وجود دارد که ما می‌توانیم فراتر از رویکردهای متعارف هوش مصنوعی برویم: هوش مصنوعی اخلاقی، طراحی انسان محور، و هوش مصنوعی قابل توضیح نمونه‌هایی از روش‌شناسی هستند که مرزهای هوش مصنوعی فعلی را جابجا می‌کنند. با اتخاذ این دیدگاه‌های جایگزین، سازمان‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را به گونه‌ای به کار گیرند که با ارزش‌های آنها همسو باشد، تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارد و راه‌حل‌های پایدارتر و معنادارتری برای آینده ایجاد کند.

آینده کجاست؟

هوش مصنوعی تنها در ده ماه کوتاه دنیا را عوض کرده است. چه کسی می داند در سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از آنجایی که محاسبات کوانتومی به پیشرفت خود ادامه می دهد، نقش مهمی در تکامل این فناوری ایفا می کند و توانایی انجام محاسبات و ترکیبات را در مقیاسی ناشناخته فراهم می کند. پیش بینی غیرممکن است. با این حال، به جرات می توان گفت که هوش مصنوعی همچنان ما را شگفت زده خواهد کرد و امیدواریم خلاقیت انسان همیشه در مرکز همه چیز باشد.

در نهایت، ترکیب خلاقیت انسان با هوش مصنوعی مستلزم ایجاد پایه‌ای از همکاری، مهارت‌ها و درک است. با تقویت یک رابطه همزیستی، می‌توانیم با حفظ و تقویت ویژگی‌های منحصربه‌فرد انسانی که باعث خلاقیت و نوآوری می‌شوند، پتانسیل کامل هوش مصنوعی را آزاد کنیم. بنابراین، پس از همه، نیازی به نگرانی نیست.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *