نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 11:03 ق.ظ

چگونه می‌توان سازه‌های نفتی فراساحلی را بدون تحمیل هزینه‌های عمومی برچید؟

7 سپتامبر 2023 – توسط مارتین لاکمن و مارتین دیتریش براخ، موسسه زمین در دانشگاه کلمبیا-اعتبار: دفتر مدیریت انرژی اقیانوسی ایالات متحده

با افزایش فشارها بر صنعت انرژی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی، دو گزارش جدید این خطر را بررسی می‌کنند که شرکت‌های سوخت فسیلی تعهدات آتی را برای از کار انداختن زیرساخت‌های نفت و گاز فراساحلی و انتقال هزینه‌ها به عموم مردم انجام ندهند. در این گزارش ها توصیه هایی برای جلوگیری از چنین سناریویی ارائه شده است. آنها به تازگی توسط مرکز سابین برای قانون تغییر آب و هوا و مرکز کلمبیا در سرمایه گذاری پایدار (CCSI)، به عنوان بخشی از طرح گسترده تر قانون آب و هوا و ابتکار مالی آنها منتشر شده اند.

بیش از 12000 تاسیسات نفتی و گازی فراساحلی در سراسر جهان وجود دارد، و تحلیلگران صنعت پیش بینی می کنند که سرمایه گذاری سالانه نفت و گاز فراساحلی تا سال 2024 به 173 میلیارد دلار برسد. انتظار می رود تعدادی از شرکت های نفتی فعالیت های حفاری دریایی خود را در سال های آینده به طور قابل توجهی گسترش دهند.

در عین حال، بسیاری از حوزه های قضایی با نیاز فزاینده ای برای از بین بردن زیرساخت های فراساحلی مواجه هستند، خواه به دلیل پیری، منابع تخلیه شده، یا استراتژی های اجباری کربن صفر خالص مستلزم برچیده شدن برخی از تاسیسات زودتر از زمان مورد انتظار – فرآیندی که می تواند پر زحمت و گران قیمت باشد. یک پیش‌بینی در سال 2021 توسط شرکت تحلیل مالی IHS Markit تخمین زد که در سطح جهانی، از بین بردن عملیات فراساحلی می‌تواند بین سال‌های 2021 تا 2030 نزدیک به 100 میلیارد دلار هزینه داشته باشد، دوره‌ای که S&P Global Commodity Insights آن را به‌عنوان یک دهه بالقوه از رده خارج کردن دریایی توصیف کرده است. برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که هزینه‌های خلع سلاح ممکن است به میزان قابل توجهی در سال های آینده افزایش یابد.

پانل بین دولتی تغییرات آب و هوا پیش بینی می کند که انتشار گازهای گلخانه ای از زیرساخت های سوخت فسیلی موجود و برنامه ریزی شده گرمایش جهانی را از آستانه 1.5 درجه سانتی گراد توافق پاریس عبور دهد. یک مطالعه جداگانه از پیش بینی های دقیق منطقه ای تخمین می زند که نزدیک به 60 درصد از ذخایر شناخته شده نفت و گاز باید در زمین باقی بماند.

افزایش تمرکز عمومی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همراه با فشار جهانی برای برق رسانی و کاهش قیمت انرژی های تجدیدپذیر، ممکن است باعث کاهش سریع تقاضای نفت و گاز شود که باعث تعطیلی گسترده تاسیسات دریایی شود. حتی بدون تغییر سیاست‌ها یا اقدامات هماهنگ آب و هوایی، پذیرش فزاینده سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر و فناوری‌های کارآمد انرژی احتمالاً تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد.

این پویایی‌های ترکیبی ممکن است در یک سناریوی حذف سریع، خطرات جدی برای عموم ایجاد کند. اکثر کشورهایی که منابع نفت و گاز دریایی قابل توجهی دارند، قوانین، مقررات و قراردادهایی دارند که شرکت ها را ملزم به تحمل هزینه های از کار انداختن آن می کند. با این حال، واگذاری رسمی مسئولیت قانونی تضمین نمی کند که از رده خارج می شود، یا زمانی که تعهدات به وجود می آیند، وجوه در دسترس خواهد بود. دولت‌ها اغلب به‌عنوان «آخرین راه‌حل» می‌نشینند و اگر شرکت‌های نفتی تعهدات خود را انجام ندهند، مردم در قبال این لایحه خواهند ماند.

ابزارهای قانونی و اقتصادی که دولت ها برای اطمینان از پرداخت هزینه شرکت های نفتی استفاده کرده اند، اغلب بدون توجه به تغییرات آب و هوایی یا گذار به انرژی پاک، در صورت وجود، به کار گرفته می شدند. در نتیجه، خروج سریع نفت و گاز فراساحلی می‌تواند باعث ایجاد یک سری از نکول‌ها و ایجاد خطر جدی بار مالی عظیم برای دولت‌های حوزه‌های قضایی تولیدکننده نفت و گاز شود. به نوبه خود، از کار انداختن با تأخیر، ناکافی یا عدم وجود آن می تواند آسیب زیست محیطی عظیمی به اقیانوس ها و حیات دریایی جهان وارد کند.

یک گزارش چارچوب مشترک توسط این دو مرکز، خطرات موجود در روشهای از کار انداختن را در سراسر جهان شناسایی کرده و توصیه‌هایی برای تقویت آنها ارائه می‌کند. برای محافظت از مردم و اطمینان از اینکه شرکت‌های نفتی به تعهدات خود عمل می‌کنند، این گزارش توصیه می‌کند که دولت‌ها، سیاست‌گذاران و شرکت‌کنندگان در صنعت چهار گام کلیدی را بردارند.

اول، حوزه های قضایی باید برنامه های جامع از رده خارج را ایجاد و به طور منظم به روز کنند. برخی از حوزه های قضایی تنها زمانی چنین طرح هایی را تهیه می کنند که یک تاسیسات یا زمین به پایان عمر قابل استفاده خود نزدیک شود. این ممکن است در یک سناریوی حذف سریع، تنگناهایی ایجاد کند، جایی که ممکن است نیاز باشد که تسهیلات مدت‌ها قبل از پایان عمر پیش‌بینی‌شده‌شان به سرعت از بین بروند.

دوم، حوزه های قضایی باید مکانیسم هایی را با هدف اطمینان از پرداخت هزینه شرکت ها مورد بررسی قرار دهند. مکانیسم‌های قانونی مانند بسته‌های وثیقه، ضمانت‌ها و ساختارهای تأمین مالی اغلب بر این فرض استوار می‌شوند که دارایی‌های نفت و گاز ارزشمند باقی می‌مانند و شرکت‌های نفتی حلال باقی می‌مانند. با دور شدن از سوخت های فسیلی، این فرضیات ممکن است نادرست باشند.

سوم، سیاست گذاران و شرکت کنندگان در صنعت که در حال برنامه ریزی برای مخارج از کار افتادن هستند باید اطمینان حاصل کنند که از پیامدهای مالیاتی یک خروج سریع که کل صنعت نفت و گاز را تحت تاثیر قرار می دهد آگاه و آماده هستند.

در نهایت، دولت ها باید آگاه باشند که بندهای تثبیت در قراردادهای سرمایه گذار-دولت ممکن است باعث تغییر یا ایجاد بار اضافی مربوط به از کار انداختن خارج از کشور شود. دولت‌ها باید اصلاح چنین بندهایی را مطابق با بهترین شیوه‌های بین‌المللی در نظر بگیرند تا به آنها اجازه دهند اگر دارایی‌های دریایی از نظر قانونی آسیب دیدند یا در اثر گذار از سوخت‌های فسیلی «سرگردان» شدند، از رده خارج زودهنگام استفاده کنند.

گزارش دوم توسط مرکز سرمایه‌گذاری پایدار کلمبیا، مفاد انحلال در قراردادهای نفت و گاز دولت سرمایه‌گذار را در 24 حوزه قضایی بین‌المللی ارزیابی می‌کند. برای جلوگیری از سناریویی که در آن دولت باید هزینه های خلع ید را پوشش دهد، این گزارش توصیه می کند که یک صندوق اختصاصی به اندازه کافی برای پوشش تمام هزینه ها ایجاد شود که توسط شرکت نفت و گاز به عنوان بخشی از هزینه های سرمایه و عملیاتی آن از قبل تامین می شود. شرکت مادر نهایی که قبل از ساخت پروژه شروع می شود، مشارکت ها را تضمین می کند.

همچنین توصیه می‌کند مقررات مربوط به از کار انداختن را به‌عنوان مرحله‌ای جدایی‌ناپذیر که در پایان پروژه اتفاق می‌افتد، نه به‌عنوان یک فعالیت پس از پروژه. این مفاد خطرات بهداشتی، زیست محیطی، ایمنی و مالی را در طول چرخه عمر پروژه فاکتور می‌کنند.

به طور جداگانه، مرکز سابین در پاسخ به قانون پیشنهادی اداره مدیریت انرژی اقیانوسی ایالات متحده، که بر فعالیت‌های فراساحلی نظارت می‌کند، نامه‌ای اظهارنظر در ماه اوت ارسال کرد. این دفتر در حال بررسی قانونی است که مکانیسم‌های مالی را که ایالات متحده برای تضمین تعهدات خارج کردن از رده استفاده می‌کند، بازبینی می‌کند. در حالی که نظرات به طور کلی از تلاش‌های دولت بایدن برای تقویت مکانیسم‌های دفتر حمایت می‌کند، توصیه‌های فنی متعددی برای محافظت از مردم در برابر نارسایی‌های شرکت نفتی مرتبط با اقدامات اقلیمی ارائه می‌کند.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *