نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:40 ق.ظ

هشت گرایش که سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن را تعریف می‌کند

21 ژوئن 2021 نویسنده: سلیا هوبر و کوین اسنادر

کوین اسنادر در مورد ایده‌ها و مدل‌های تجاری جدید که چشم اندازهای صنعت را متحول می‌کند، بحث می‌کند.

بحران‌ها منجر به ایجاد نوآوری‌ها و بینش‌های قابل توجهی می‌شوند. امروز دقیقاً چنین لحظه‌ای است و بسیاری از باورهای قدیمی درباره نحوه عملکرد شرکت‌ها را با چالش روبرو می‌کند. در این قسمت از پادکست مک کینزی، کوین اسنادر، با شریک ارشد سلیا هوبر در مورد هشت گرایشی که اقتصاد پس از COVID-19 را شکل می‌دهند، صحبت می‌کند، که در مقاله اخیر خود در مورد آن‌ها می‌نویسد. گفتگوی آن‌ها در جریان یک رویداد مجازی اخیر انجام شد که شامل گفتگو با رهبران تجاری در سراسر جهان بود. این یک متن اصلاح شده از بحث است.

سلیا هوبر: کوین، به نظر شما روندهای اصلی که بر کسب و کارها در سال 2021 و پس از آن تأثیر می‌گذارد چیست؟

کوین اسنادر: پیش‌بینی‌ها همیشه دشوار است، به ویژه در زمانی مانند این که سطح بالایی از عدم قطعیت باقی مانده است. اما اگر مجبور باشم سهم خود را در زمین بگذارم، به هشت گرایش اشاره می‌کنم که چشم انداز آینده را شکل می‌دهد.

اولین مورد نوآوری است. این دوره‌ای از نوآوری‌های باورنکردنی بوده است و ما می‌توانیم تا قرن 17 به عقب برگردیم تا دلیل آن را درک کنیم. اولین آزمایش بزرگ کار از خانه بعد از آنکه طاعون بوبونی لندن و جنوب انگلستان را فرا گرفت، رخ داد. این باعث شد که دانشگاه کمبریج دانشجویان خود را به خانه بفرستد و این زمانی بود که یک دانشجوی جوان به نام ایزاک نیوتن در باغ خود نشسته بود و سقوط سیب را تماشا می‌کرد. از آنجا، مفهوم گرانش و نظریه های دیگر سرازیر شد که جهان آن‌ها را به کار گرفت.

ما در حال حاضر سطوح مشابهی از نوآوری شگفت انگیز را یافته‌ایم. تعداد ثبت اختراعات جدید در ایالات متحده دو برابر سطحی است که در سال 2019 شاهد آن بودیم و بسیاری دیگر از کشورها نیز افزایش چشمگیری داشته‌اند. البته بیشتر آن به این دلیل است که اشتغال سنتی تحت تأثیر قرار گرفته است، که این امر به مفهوم ضرورت مادر اختراع بودن بیان می‌شود. من فکر می‌کنم آن‌چه در سال‌های آینده اتفاق می‌افتد به دلیل نوآوری‌هایی که در این‌جا و اکنون اتفاق می‌افتد رخ خواهد داد.

گرایش دوم در مورد رفتار مصرف کننده است. گزارش اخیر مک کینزی دارای شاخص چسبندگی بود که نشان می‌داد کدامیک از رفتارهای جدید مصرف کننده به کار خود ادامه می‌دهد. ما ده سال نوآوری دیجیتالی را در حدود سه ماه شاهد بوده‌ایم و تجارت الکترونیک در سراسر جهان دو تا پنج برابر سطوح قبل از همه گیری افزایش یافته است. این امر در بسیاری از بخش‌ها تأثیر عمیقی خواهد داشت. به عنوان مثال، ما فکر نمی‌کنیم که تامین مواد غذایی الکترونیکی به عقب برگردند. افزایش باور نکردنی خدمات درمانی مجازی که فکر نمی‌کنیم به عقب بازگردد. سرمایه گذاری فزاینده‌ای که مردم در خانه‌های خود انجام می‌دهند، باز نمی‌گردند. از سوی دیگر، آموزش از راه دور چندان عالی نیست و سرگرمی‌های زنده باز می‌گردند. اما یک تغییر اساسی رخ داده است و این تغییر برای گروه‌های کم درآمد خواهد بود.

البته، در مورد محیط زیست-روند سوم-به ویژه در آستانه COP26 کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در زادگاه من گلاسکو، صحبت می‌شود و این‌که ما چه نوع بهبودی خواهیم داشت. من فکر می‌کنم پاسخ، به قول مارک کارنی، «50 سایه سبز» خواهد بود. این یک بازیابی سبز خواهد بود اما سایه آن بسته به نقطه شروع هر منطقه متفاوت است. اما ما باید طرز فکر خود را در این مورد تغییر دهیم. تغییرات آب و هوا یک خطر وجودی است اما احتمالاً بزرگترین فرصت نسل ما از نظر مقیاس و محدوده سرمایه گذاری مورد نیاز برای اطمینان از سبز بودن بیشتر از قهوه‌ای است. اعداد و ارقام حیرت انگیز است: سالانه حدود 3.5 تریلیون دلار سرمایه گذاری در زیرساخت‌های انرژی. سوال برای رهبران کسب و کار این است که چگونه می‌توان در بهبودی که دارای 50 نوع رنگ سبز است مشارکت نمود و شکل داد؟

روند دیگری که آینده را رقم می‌زند، روندی است که طی 15 ماه گذشته زندگی ما را شکل داده است: مراقبت‌های بهداشتی. انقلاب سلامت رخ خواهد داد و در حال حاضر در حال انجام است. مراجعه حضوری به مطب پزشک جای خود را به سلامت از راه داده است و این روند ادامه خواهد داشت. در حالی که هزینه‌های اخیر برای مراقبت‌های بهداشتی ممکن است رو به عقب برگردد، اما با این وجود یک گام بزرگ تغییر بوده است. بیماری همه‌گیر COVID-19 باعث شده است که 180 میلیارد دلار صرف تحقیقات برای رسیدن ما به واکسن‌ها و سایر ابزارها شود. بحران مراقبت‌های بهداشتی قبلی با ویروس زیکا 1.1 میلیارد دلار هزینه داشت، بنابراین 180 برابر سطح سرمایه گذاری شده است. ما شاهد افزایش مداوم سرمایه گذاری و پیشرفت علمی خواهیم بود، به همین دلیل است که «انقلاب زیستی» بسیار مهم است.

البته بخش اعظم آن توسط دولت تأمین می‌شود. در طول این بحران، دولت وام دهنده، پرداخت کننده و مالک آخرین راه حل در بخش وسیعی از صنایع شده است. و با افزایش مشارکت، نظارت بیشتر دولت نیز همراه می‌شود، بنابراین پنجمین روند برای کسب و کارها با افزایش مشارکت کنار می‌آید.

روند ششم در مورد تجدید ساختار سبد سهام است. سال گذشته شاهد تغییر قابل توجهی در ارزش بودیم، به طوری که پنجمین شرکت برتر 240 میلیارد دلار سود اقتصادی به دست آوردند در حالی که 20 درصد پایین 400 میلیارد دلار ضرر کردند. این امر در حال تغییر نحوه تغییر سبد سهام و حجم معاملات در سطوح رکوردی است.

روند هفتم شامل تغییر زنجیره تامین است. ژئوپلیتیک بخشی از آن است، به ویژه روابط ایالات متحده و چین، اما بسیاری از نیروهای دیگر در حال کار هستند. برای اولین بار، سال گذشته نیاز به انعطاف پذیری بیشتری را نشان داد. در عین حال، شما نمی‌توانید زنجیره تأمین خود را یک شبه تغییر دهید – در واقع، کمتر از 25 درصد از کل زنجیره‌های تأمین می‌توانند در طول پنج سال جا به جا شوند – اما با این وجود شاهد تغییراتی در زنجیره‌های تأمین خواهیم بود.

در نهایت، برای روند هشتم، ما شاهد بازگشت به سفرهای هوایی خواهیم بود، اگرچه ممکن است آن چیزی نباشد که قبلاً تجربه کرده بودیم. ترافیک هوایی جهانی به طور چشمگیری کاهش یافته است و ما انتظار داریم که تا سال 2024 به سطح قبلی خود باز نگردد. سفرهای تجاری ممکن است حتی کندتر باشد و 20 درصد از ترافیک هرگز بازنگردد. همانطور که در مورد این روندها تأمل می‌کنم، واضح است که سرعت تغییر هرگز دیگر به این کندی نخواهد بود. در هر صورت، ما شاهد افزایش سرعت تغییر خواهیم بود، زیرا بسیاری از این روندها قبل از همه گیری وجود داشته و سرعت گرفته است.

سلیا هوبر: من مطمئناً منتظر سفر هستم. شما در مورد نوآوری صحبت کردید و بسیاری از آن دیجیتال بوده است. به نظر شما این نوآوری‌ها بر کسب و کارها تأثیر می‌گذارد؟

کوین اسنادر: ظهور دیجیتال از چندین جهت بر آینده کار تأثیر می‌گذارد و درک هریک از آن‌ها مهم است. آزمایش کار از خانه گاهی به گونه‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد که گویی برای همه صادق است، اما به یاد داشته باشید که این امر در درجه اول مربوط به اقتصادهای پیشرفته است. تنها حدود 25 درصد از کارگران می‌توانند کار خود را سه روز در هفته یا بیشتر بدون حضور در محل انجام دهند. این گروهی است که قبل از رفتن به محل کار دوش می‌گیرند. ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که اکثر مردم بعد از سر کار بودن دوش می‌گیرند و احتمال افزایش شکاف بین این دو گروه وجود دارد. همانطور که روزی شخصی در یک شرکت صنعتی به من گفت: «ما در برج کنار یک کارخانه تولیدی کار می‌کنیم. نمی‌توان به افرادی که در برج هستند بگویند که اشکالی ندارد آن‌ها از هر کجا که می‌خواهند کار کنند و در عین حال به افراد تولید کننده بگویم که انتظار دارم آن‌ها به کارخانه برگردند.» این امر مستلزم ایجاد یک مدل ترکیبی به صورت جمعی و آگاهانه است.

البته دومین روشی که دیجیتال بر کار تأثیر می‌گذارد تجارت الکترونیکی است. ما شاهد افزایش مداوم کسب و کارها تحویل، حمل و نقل و انبار هستیم، اما باید بدانیم که در زمینه چیز دیگری که دیجیتال هدایت می‌کند، خودکارسازی است. اتوماسیون به دلیل این همه گیری سرعت گرفته است. نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که تقریباً 70 درصد از شرکت‌ها تعهد خود را برای خودکارسازی حداقل بخش‌هایی از کار خود افزایش داده‌اند. قبل از همه گیری، ما پیش‌بینی می‌کردیم که دو سوم کسب و کارها تقریباً 30 درصد از وظایف اجرایی خود را به صورت خودکار مشاهده می‌کنند و به همین دلیل، تغییر قابل توجهی در نیروی کار پیش‌بینی می‌کردیم. ما اکنون فکر می‌کنیم که این تغییر حداقل 25 درصد بیشتر از آن چیزی است که پیش از این پیش بینی کرده بودیم.

درنهایت به دلیل نیروهایی که توضیح دادم، تعداد بیشتری شغل ایجاد می‌شود تا از دست می‌رود. با این حال، در کوتاه مدت، ما مشکلی داریم زیرا بخش‌هایی که بسیاری تصور می‌کردند مشکل را کاهش می‌دهند، مانند خرده فروشی و گردشگری، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و به سرعت باز نخواهند گشت. و کسب و کارها حمل و نقل، تحویل و تدارکات کمبود را جبران نمی‌کند. به عنوان مثال، ما تخمین می‌زنیم که در ایالات متحده، کسب و کارها و مشتریان و خدمات غذایی می‌تواند حدود 4.3 میلیون کارمند کاهش یابد در حالی که حمل و نقل می‌تواند 800000 شغل ایجاد کند.

این موضوعی است که بخش خصوصی و دولتی باید به طور مشترک به آن بپردازند. این واقعیت که ما شاهد سطح بیشتری از آوارگی شغلی خواهیم بود، چالش‌های اجتماعی ایجاد می‌کند که بخشی از زمینه برخی از اختلالات و اعتراضات در سراسر جهان است.

سلیا هوبر: تغییرات شغلی پیامدهای مهمی برای اقتصاد خدمات خواهد داشت. این چگونه بر بهبود مصرف کننده تأثیر می‌گذارد؟

کوین اسنادر: بخشی از آن به جغرافیا بستگی دارد. اخیراً تیتری دیدم که خرده فروشی ایالات متحده 10 درصد افزایش یافته است. این عدد حیرت انگیزی است و خواهیم دید که در بسیاری از نقاط که بهبود سلامت منجر به بهبود اقتصادی می‌شود، تکرار می‌شود. ایالات متحده و انگلستان درحال حاضر در میانه نسبت جمعیت واکسینه شده در بین رهبران هستند، آسیا 60 درصد است و در این کشورها می‌توانیم شاهد حرکت اقتصادی باشیم.

با این حال، لازم به یادآوری است که این یک اختلال بر خلاف سایر موارد است. این ناشی از طوفان اقتصادی نبود بلکه طوفان سلامتی بود. بسیاری، به ویژه افراد با درآمد بالاتر و افراد مسن که شغل آن‌ها کمتر تحت تأثیر قرار گرفته است، پس‌انداز کرده‌اند. نرخ پس‌انداز در ایالات متحده و بریتانیا بیش از دو برابر شده است. این افراد می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به افرادی که جوان‌تر هستند و در کسب و کارهای که به دلیل همه گیری آواره شده‌اند، سریع‌تر هزینه کنند. افراد با درآمد متوسط ​​و بالاتر، به ویژه در اقتصادهای پیشرفته، احتمالاً به سرعت بهبود خواهند یافت، اما بقیه با عدم قطعیت بیشتری روبرو هستند. آن‌ها میزان پس انداز یکسانی برای پس گرفتن ندارند. آن‌ها بسیار وابسته به اقدامات محرک هستند. بنابراین این یک بیماری همه گیر بوده است، که به روند خود واگذار شده است، نابرابری‌هایی را که در زیر و گاهی بسیار زیاد در سطح قرار دارند تشدید می‌کند.

سلیا هوبر: شما در مورد سرمایه‌داری ذی‌نفعان مطالبی نوشته‌اید. آیا می‌توانید توضیح دهید که چرا اکنون اهمیت دارد؟

کوین اسنادر: من در مورد آن می‌نویسم زیرا این یکی از چیزهایی است که من از کشورم اسکاتلند دریافت می‌کنم. آدام اسمیت که به عنوان پدر بازار آزاد و دست نامرئی شناخته می‌شود، استاد فلسفه اخلاق در دانشگاه گلاسکو بود و در سال 1759 نظریه احساسات اخلاقی را نوشت. او نوشت: «ما باید به خود تجارت، نه در پرتوی که احساسات خودخواهانه خود ما را در آن قرار می‌دهد، نگاه کنیم، بلکه در دیدگاهی که هر شهروند دیگری از جهان به ما نگاه می‌کند.»

از جهات مختلف، سرمایه‌داری ذی‌نفع کشف مجدد تاریخ سرمایه داری است. شرکت‌ها باید بیشتر از سهام‌داران راضی باشند. من استدلال‌هایی را می‌شناسم که ممکن است تمرکز را از بین ببرد. آیا نیازی نیست به پاکی سرمایه داری احترام بگذاریم؟ خوب، به چالش‌هایی که در حال حاضر در جوامع خود داریم نگاه کنید. به عنوان مثال، ما نگرش‌های مصرف کنندگان را مطالعه کرده‌ایم، که شما را وارد دنیای چندین ذی‌نفع می‌کند و دریافتیم که 50 درصد از مصرف کنندگان که از موضع برند در مورد یک موضوع اجتماعی ناامید شده‌اند، خرید آن را متوقف می‌کنند. ما می‌دانیم که کارگران هنگام تصمیم گیری در مورد محل کار، به طور فزاینده‌ای تعهدات اجتماعی و زیست محیطی یک سازمان را در نظر می‌گیرند. و دولت‌ها می‌توانند مداخله کنند. اگر احساس کنند که جامعه تجاری به حرف‌های آن‌ها گوش نمی‌دهد، دولت‌ها می‌توانند کارها را دشوارتر کنند. بسیاری از استدلال‌های سخت و نرم برای خروج از ضرب المثل قدیمی میلتون فریدمن وجود دارد که همه چیز به سهامداران مربوط می‌شود و دیدگاه گسترده‌تری را در نظر می‌گیرند که هنر رهبری و مدیریت همیشه در مورد ایجاد تعادل بین انتخاب‌ها است: چندین گزینه برای سرمایه‌گذاری، چند گزینه در نحوه گذراندن وقت خود و انتخاب‌های متعدد از نظر نحوه فکر کردن به موفقیت.

سلیا هوبر: بنابراین بازگشت به سرمایه داری همانطور که در ابتدا تصور می‌شد؟ فکر می‌کنید رهبران کسب و کار چه چیزی از این سال گذشته خواهند گرفت که نحوه عملکرد آن‌ها را تغییر خواهد داد؟

کوین اسنادر: رهبران کسب و کار این فرصت را داشته‌اند که ارتباط مستقیم‌تری با مردم برقرار کنند. بسیاری از مدیران عامل به من گفته‌اند: «من خیلی بیشتر و نه کمتر می‌فهمم که چه اتفاقی می‌افتد زیرا اکنون می‌توانم مستقیماً با تیم فروش یا یک سایت عملیاتی تماس بگیرم.» مردم در حال بازدید از هواپیماهای بدون سرنشین از مکان‌های تولید هستند. در هر روز، شما می‌توانید در چهار قاره باشید. به این فکر کنید که از نظر ارتباط به چه معناست. طنز این است که در زمانی که ما احساس ارتباط کمتری می‌کنیم زیرا تجربه شخصی را از دست می‌دهیم، از نظر آن‌چه انجام می‌شود بیشتر در ارتباط هستیم. من فکر می‌کنم برخی از آن حفظ خواهد شد.

بخش دیگری که فکر می‌کنم حفظ می‌شود سرعت است. سرعت یک انتخاب است نه یک نتیجه. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا سریع تصمیم می‌گیرید یا نه و بسیاری از مدیران عامل و سایر مدیران برای سرعت انتخاب کرده‌اند.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *