نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 2:02 ق.ظ

استفاده از داده های ایزوتوپی سرب در اکتشافات زمین شناسی و مطالعات منشأ فلزات

9 آگوست 2021 دانشگاه باسک

پس از بیش از پنجاه سال کار سخت مرجع شناسی، گروه زمین شناسی دانشگاه UPV/EHU باسک پایگاه داده و وب سایت مرتبطی را برای همه در دسترسی آزاد  ایجاد کرده است. IBERLID یک پایگاه داده تعاملی از نتایج تجزیه و تحلیل ایزوتوپ سرب از نمونه‌های زمین شناسی و باستان شناسی در شبه جزیره ایبری است.

سونیا گارسیا دی مدینابیتیا، نویسنده اثر گفت: «این کار به منظور جمع آوری تمام داده‌های ممکن در مورد ایزوتوپ‌های سرب در شبه جزیره ایبری و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای همه انجام شده است. داده‌ها دارای مجموعه‌ای از معیارهای زمین شناسی هستند که به موجب آن‌ها می‌توان معادن را با ناحیه‌ای که در آن ظاهر می‌شوند، جدا کرد.»

او اضافه کرد: «یکی از کاربردهای تجزیه و تحلیل ایزوتوپ سرب این است که بقایای باستان شناسی، نمونه‌های تولید شده توسط انسان در دوران باستان، با رسوبات و سنگ معدن، یعنی با نقطه‌ای که فلز استخراج شده است، مرتبط شود.» او توضیح داد که داده‌های زیادی وجود دارد و یک پایگاه داده برای مقایسه وجود دارد. در پایان، هدف هر پایگاه داده، به گفته محقق این است که تا آن‌جا که ممکن است مجموعه‌ای از نمونه‌ها و نتایج قابل مقایسه جامع و دقیق باشد.

IBERLID حدود 3000 تجزیه و تحلیل ایزوتوپی سرب را که از بیش از 140 مرجع مختلف سرچشمه می‌گیرد، گرد هم می‌آورد. پایگاه داده شامل نتایج مربوط به مواد معدنی، سنگ‌ها و اشیاء باستانی فلزی است که برای انتخاب، گروه‌بندی و ردیابی نمونه‌ها استاندارد شده است.

گروه زمین شناسی UPV/EHUاستفاده از داده‌های ایزوتوپی سرب یک ابزار مفید در بررسی مواد اولیه در اکتشافات زمین شناسی و مطالعات منشأ فلزات در باستان شناسی است. کاربران این نوع اطلاعات غالباً مجموعه داده‌های کاملی را درخواست کرده‌اند که نه تنها شامل مقادیر عددی نسبت‌های ایزوتوپ، بلکه اطلاعات کانی شناسی و زمین شناسی در مورد نمونه‌های مورد تجزیه و تحلیل است تا بتوان داده‌ها را با هم مقایسه کرد.

پایگاه داده IBERLID این تقاضا را برطرف می‌کند؛ و اجازه می‌دهد تا نتایج ایزوتوپ سرب به طور مستقیم مورد استفاده قرار گیرد و مقایسه آن‌ها را تسهیل می‌کند. این فقط یک جدول گسترده از نسبت‌های ایزوتوپ سرب نیست. همچنین شامل ابزارهای تعاملی است که نسبت‌های ایزوتوپ، جغرافیایی، که اطلاعات زمین شناسی، کانی شناسی و باستان شناسی، بنابراین راه‌های جدیدی برای انتخاب، گروه بندی و مقایسه داده‌ها روی نمونه‌ها ارائه می‌دهد.

همه نمونه‌های IBERLID را می‌توان با استفاده از اطلاعات جغرافیایی موجود در پایگاه داده روی نقشه قرار داد. بر روی نقشه نمونه‌ها با توجه به ویژگی‌های آن‌ها کدگذاری می‌شوند. نقشه تعاملی به کاربر امکان می‌دهد تا نمونه‌ها را با جزئیات بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کند و با انتخاب آن‌ها از منو آن‌ها را نشان داده یا پنهان کند.

به گفته وی انتظار می‌رود که جمع آوری و ارزیابی داده‌های تقریباً سه هزار تجزیه و تحلیل ایزوتوپی سرب به توسعه و افزایش دانش زمین شناسی و ترکیب ایزوتوپی کانسارها در شبه جزیره ایبری کمک کند.

https://www.technologynetworks.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *