نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 11:55 ق.ظ

تولید پوست هوشمند خود ترمیم کننده برای روبات‌ها

توسط استیون گیسلام9 ژوئیه 2021 AiFoam عکس: دانشگاه ملی سنگاپور

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک کف هوشمند ساخته‌اند که به عنوان «پوست» برای روبات‌ها عمل کرده، و از حس لامسه تقلید می‌کند، درک اشیای مجاور را بدون لمس امکان‌پذیر می‌کند و در صورت آسیب‌دیدن مانند پوست انسان خود را ترمیم می‌کند.

فوم عصب مصنوعی یا AiFoam، یک پلیمر نرم و اسفنجی است که با ترکیب فلوروپلیمر با یک ترکیب کاهش‌دهنده کشش سطحی ایجاد می‌شود، به مواد بسیار کشسان – که می‌تواند تا 230٪ از اندازه اصلی خود کشیده شود – اجازه می‌دهد وقتی برش داده شد، به راحتی با هم جوش بخورد.

فرآیند «ترمیم» شامل حرارت دادن مواد برش خورده تا 70 درجه سانتیگراد طی چهار روز بود که به آن اجازه می‌داد تا 70٪ بهبود یابد و هنوز تا 180٪ اندازه اصلی خود کشیده شود.

استادیار بنیامین تی، از بخش NUS، گفت: «ما می‌خواهیم نشان دهیم که امکان تکرار حس لامسه انسان در یک ربات وجود دارد، که پارادایمی جدید در تعامل بین انسان و ماشین برای کاربردهای آینده ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «برای چنین ماده‌ای كاربردهای زیادی وجود دارد، به ویژه در رباتیک و دستگاه‌های مصنوعی، كه در هنگام كار در اطراف انسان هستند، ربات‌ها باید از هوش بیشتری برخوردار شوند.»

به منظور تقلید از لمس انسان، این ماده با ذرات میکروسکوپی فلزی تزریق شد و الکترودهای ریزی در زیر سطح کف قرار گرفتند. وقتی فشار وارد می‎‌شود، ذرات فلز در داخل پلیمر به هم نزدیکتر می‌شوند، بنابراین خصوصیات الکتریکی آن‌ها تغییر می‌کند. الکترودها، که به رایانه متصل هستند، سپس این تغییرات را تشخیص می‌دهند و ربات دستورالعمل‌هایی را برای انجام کار دریافت می‌کند.

وی گفت: «وقتی انگشتم را به سمت سنسور می‌برم، می‌بینید که سنسور تغییرات میدان الکتریکی من را اندازه گیری می‌کند و به همین دلیل به لمس من پاسخ می‌دهد.»

این فناوری امکان شناسایی میزان و جهت نیروی وارد شده به ربات‌ها را فراهم می‌کند تا توانایی هوشمندتر و تعاملی‌تری داشته باشند و همچنین حرکت رباتیک را نرم‌تر، سریع‌تر و قابل پیش بینی‌تر کند.

تی گفت که AiFoam اولین ماده در نوع خود است، که ترکیبی از آزمایش فشار و مجاورت با خواص خودترمیم‌کننده است.

پس از دو سال صرف توسعه این فناوری، محققان قصد دارند تا پنج سال آینده این فناوری مورد استفاده عملی قرار گیرد و تیم تحقیق می‌گوید در حال بررسی مشاركت با شركت‌های رباتیک برای ایجاد تعاملات بی‌نظیر بیشتر بین انسان و ماشین آلات است. https://industryeurope.com/sectors/technology-innovation

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *