نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 6:15 ب.ظ

پاسخ اتحادیه اروپا به ابتکار عمل کمربند و جاده چین

توسط استیون گیسلام13 جولای 2021 عکس: الکساندروس میخائیلیدیس / شاترستوک

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی که بسیاری آن را پاسخی به ابتکار عمل کمربند و جاده چین (BRI) می‌دانند، توافق کردند که یک طرح زیرساخت جهانی را در اروپا متصل به سایر نقاط جهان تنظیم کنند.

این پروژه با نام «یک اروپای به هم پیوسته جهانی» بوده و قرار است سال آینده آغاز شود، نمایانگر آخرین مرحله اتحادیه پس از تعهد مشابه G7 در ماه گذشته و توافقات مشارکت با ژاپن و هند است.

دیپلمات‌ها در اروپا و فراتر از آن به شکلی جدی BRI چین را زیر نظر دارند. BRI یکی از سیاست‌های رئیس جمهور شی جین پینگ است که در تلاش است تا نسخه قرن بیست و یکم جاده ابریشم باستانی را که طی آن قرن‌ها کالا بین اروپا و شرق دور تجارت می‌شد، بازسازی کند.

این پروژه شامل تعداد زیادی از پروژه‌های زیربنایی و توسعه از آسیا تا اروپا و آفریقا است و باعث افزایش قابل توجه پکن در نفوذ سیاسی و اقتصادی خود شده است.با این حال، این نگرانی در مورد سیاستمداران در اروپا و ایالات متحده در مورد دام بدهی و میزان سرمایه گذاری در زیرساخت‌های مهم در سراسر جهان ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه آلمان در نشست با همتایان اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ما می‌بینیم که چین از ابزارهای اقتصادی و مالی برای افزایش نفوذ سیاسی خود در همه جای دنیا استفاده می‌کند. ناله کردن بی‌فایده است، ما باید گزینه‎‌های دیگری را ارائه دهیم.»

وی افزود: «مهم است كه اتحادیه اروپا آن‌ها را با ایالات متحده هماهنگ كند.»

این اتحادیه به ترتیب در سپتامبر 2019 و مه 2021 با ژاپن و هند توافقاتی را امضا کرده است که پروژه‌های انرژی، حمل و نقل و دیجیتال را در آسیا و اروپا به هم متصل می‌کند. توکیو و دهلی نو از سلطه چین نگران هستند و مقامات استدلال می کنند که BRI باعث فقیرتر شدن ملت‌ها می‌شود زیرا آن‌ها بدهی‌های زیادی را به عهده می‌گیرند که خطر وابستگی آن‌ها به پکن را دارد.

جی 7، که ماه گذشته در كورن وال انگلیس برگزار شد، همچنین به دنبال شفاف‌سازی کسب و کارهای زیرساختی از طریق تركیب وام بانكی برای توسعه، تضمین به شركت‌های خصوصی و ارائه تخصص‌های دولت‌های غربی است.

مقامات اروپایی می‌گویند آخرین خسارت دام بدهی چین مونته نگرو بوده که یکی از اعضای ناتو است و آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا را دارد. او در سال 2014 تقریباً یک میلیارد دلار از چین وام گرفت تا بتواند هزینه ساخت یک بزرگراه 41 کیلومتری (25 مایل) را پرداخت کند و اکنون این وام تهدید برای این کشور به سوی ورشکستگی است. طبق گزارشی در اوایل ماه جاری رویترز، مذاکرات با بانک‌های غربی در حال حاضر برای بازپرداخت بدهی یا مبادله بدهی در حال انجام است.

اروپا با اتصال جهانی‌اش هیچ اشاره‌ای به چین یا BRI ندارد و وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ژان آسلبورن در جلسه هشدار داد که اتحادیه اروپا نباید چین را به عنوان یک دشمن تبدیل کند. او خاطر نشان کرد که از زمان راه اندازی BRI در سال 2013، چین در بیش از 60 کشور با ایجاد ارتباط زمینی و دریایی با جنوب شرقی آسیا، آسیای میانه، خاورمیانه، آفریقا و اروپا پروژه‌های زیربنایی را آغاز کرده است. پکن بر اینکه BRI بر توسعه جهانی متمرکز استهمچنان اصرار دارد.

موفقیت پروژه و میزان سست‌شدن پیش‌نویس نهایی، موضوعات مورد حدس و گمان بزرگ در سراسر اتحادیه است. در حالی که فرانسه و آلمان هر دو به دنبال یک استراتژی اتحادیه اروپا بوده‌اند، برخی از کارشناسان می‌گویند که اولویت‌های مختلف اقتصادی و منافع ملی به طور حتم اثرات پروژه را کاهش می‌دهد.

 https://industryeurope.com/sectors/politics-economics

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *