نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:19 ق.ظ

ساخت پیشگامانه اولین کامپیوتر کوانتومی جمع و جور در جهان

21 ژوئن 2021© iStock / 4X-image

به عنوان بخشی از فناوری های برجسته کوانتومی اتحادیه اروپا ، دانشمندان گروه فیزیک تجربی دانشگاه اینسبروک با موفقیت یک نمایشگر برای یک کامپیوتر کوانتومی جمع و جور ایجاد کردند.

توماس مونز از دانشگاه اینسبروک توضیح داد: “آزمایشات ما در محاسبات کوانتومی معمولاً آزمایشگاههای 30 تا 50 متر مربع را پر می کند.” “ما در حال حاضر به دنبال آن بودیم که فن آوری های توسعه یافته در اینسبروک را در کمترین فضای ممکن در حالی که استانداردهایی را که معمولاً در صنعت استفاده می شود ، برآورده کنیم.”

از طریق این دستگاه جدید ، تیم قصد دارد نشان دهد که کامپیوترهای کوانتومی به زودی برای استفاده در مراکز داده آماده می شوند. کریستین مارچینیاک از تیم اینسبروک می افزاید: “ما توانستیم نشان دهیم که جمع و جور کردن به ضرر عملکرد نیست.”

عناصر خاص اولین کامپیوتر کوانتومی جمع و جور در جهان باید از  نظر اندازه بطور قابل توجهی کاهش یابند . به عنوان مثال ، قطب اصلی رایانه کوانتومی ، دام یونی نصب شده در یک محفظه خلا ، نسبت کمی از فضای مورد نیاز قبلی را مصرف می کند.

این شركت توسط Alpine Quantum Technologies (AQT) ، یكی از دانشگاه های اینسبروك و آكادمی علوم اتریش كه قصد دارد یك رایانه كوانتومی تجاری تولید كند ، به محققان عرضه شد. عناصر دیگر توسط موسسه Fraunhofer برای اپتیک کاربردی و مهندسی دقیق در Jena و متخصص لیزر TOPTICA Photonics در مونیخ ، آلمان تهیه شده است.

کامپیوتر کوانتومی جمع و جور به طور مستقل قابل کنترل است و به زودی بصورت آنلاین قابل برنامه ریزی است.

 تضمین پایداری رایانه کوانتومی یک مشکل قابل توجه بود. دستگاه های کوانتومی بسیار حساس هستند و در آزمایشگاه با کمک اقدامات دقیق در برابر آشفتگی های خارجی محافظت می شوند. نکته قابل توجه ، تیم اینسبروک این استاندارد کیفیت را با موفقیت در دستگاه جمع و جور نیز به کار برد ، بنابراین عملکرد ایمن و بدون وقفه را تضمین می کند.

در صدر عوامل پایداری ، یک عامل حیاتی برای استفاده صنعتی از یک رایانه کوانتومی تعداد بیت های کوانتومی موجود است. بنابراین ، دولت آلمان در کارزار تأمین مالی اخیر خود ، هدف ساخت اولین کامپیوترهای کوانتومی نمایشی را که دارای 24 کیوبیت کاملاً کاربردی هستند ، تعیین کرده است. فیزیکدانان کوانتومی اینسبروک اکنون این هدف را به دست آورده اند. آنها قادر به تنظیم جداگانه و درهم آمیختن 24 یون با دستگاه جدید بودند.

مونز افزود: “تا سال آینده ، ما می خواهیم بتوانیم دستگاهی با حداکثر 50 بیت کوانتومی قابل کنترل به صورت جداگانه تهیه کنیم.”

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *