نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 12:43 ق.ظ

ساعت‌های هوشمند بیشتر از تلفن‌های همراه باعث حواس پرتی رانندگان می شوند

20 مه 2021 توسط Pier-Majorique Léger و Sylvain Senecal ، گفتگو

برآورد می‌شود 73.4 میلیون نفر از فناوری‌های پوشیدنی در ایالات متحده تا سال 2022 استفاده کنند. پوشیدنی‌ها لوازم الکترونیکی هوشمندی هستند که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن استفاده شوند. محبوب‌ترین دستگاه هوشمند ساعت هوشمند است.

ویژگی مهم فناوری پوشیدنی این است که به راحتی قابل دستیابی هستند و بنابراین تقریباً در همه جا قابل استفاده هستند. این راحتی و سازگاری به این معنی است که از ساعت‌های هوشمند در شرایط مختلفی از جمله هنگام رانندگی با ماشین استفاده می‌شود. ایمنی در هنگام استفاده از ساعت‌های هوشمند هم برای کاربران ساعت‌های هوشمند و هم برای اطرافیانشان مسئله‌ای جدی است.

از هر شش آمریکایی یک نفر دارای ساعت هوشمند است که حداقل ماهی یک بار از آن استفاده می‌کند. طبق گفته International Data Corporation، یک شرکت تحقیق و بازاریابی فناوری، ساعت‌های هوشمند تا سال 2022 میزان 70.2 درصد از کل فناوری‌های پوشیدنی را تشکیل می‌دهند.

رانندگی با حواس پرت

کاهش زمان واکنش و حواس پرتی راننده در بروز سوانح رانندگی نقش مهمی دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که وقتی رانندگان با دستگاه های خود مکالمه می‌کنند -چه دستی و چه هندزفری- زمان واکنش افزایش می‌یابد و توانایی راننده در ارزیابی و واکنش به یک مشکل کاهش می‌یابد. به طور خلاصه، استفاده از ساعت هوشمند هنگام رانندگی خطرناک است.

حمل و نقل کانادا از این امر به عنوان حواس پرتی رانندگی یاد می‌کند: «وقتی توجه راننده از کار رانندگی گرفته می‌شود زیرا آن‌ها روی چیز دیگری تمرکز دارند.»

وقتی حواس راننده پرت می‌شود، عملکرد و همچنین آگاهی کامل وی از مشکلات موجود در جاده مطلوب نیست. رانندگان حواس پرت، آهسته‌تر از نگرانی‌های ایمنی آگاه می‌شوند و می‌فهمند که چگونه مشکل را حل کنند و از نظر جسمی نمی‌توانند به سرعت پاسخ دهند. توانایی راننده حواس پرت در کار ایمن وسیله نقلیه موتوری مختل می‌شود. حتی ممکن است از مسئله‌ای مطلع نباشند و یا اینکه حواسشان را پرت کنند.

حواس پرتی رانندگی محدود به مشکلات خارج از وسیله نقلیه موتوری نیست. حمل و نقل کانادا نشان می‌دهد که حواس پرتی ممکن است به صورت پیام کوتاه، صحبت با تلفن یا مسافران، غذا خوردن یا آشامیدن یا استفاده از سیستم سرگرمی یا ناوبری باشد. حواس پرتی استفاده از دستگاه الکترونیکی هندزفری چهار برابر بیشتر از صحبت با مسافر است.

در کانادا، رانندگی حواس پرت در 21 درصد از تصادفات منجر به مرگ و 27 درصد از تصادفات که منجر به جراحات جدی بود، نقش داشته است. فقط در سال 2017 در ایالات متحده 3،166 نفر در جاده‌ها به دلیل حواس پرتی رانندگی کشته شدند. بیش از 90 درصد تصادفات جاده ای به دلیل خطای انسانی اتفاق می‌افتد -می‌توان از این حوادث جلوگیری کرد.

بیشتر ایالت‌های ایالات متحده قوانینی دارند که رانندگی حواس پرت را منع می‌کند: «اکثر ایالت‌ها راننده را از مکالمه با تلفن همراه یا پیام کوتاه هنگام رانندگی منع می‌کنند. ساعت‌های هوشمند اغلب بخشی از این محدودیت‌ها نیستند.

برای تغییر قوانین به گونه‌ای که استفاده از ساعت‌های هوشمند ممنوع یا محدود شده باشد، تحقیقات باید نشان دهد که چگونه این فناوری‌ها حواس رانندگان را پرت می‌کنند. CTV’s Your Morning درمورد اینکه آیا ساعت هوشمند باعث حواس پرتی در رانندگی می‌شود، بحث می کند.

تیم تحقیقاتی در HEC Montréal Tech3Lab، آزمایشگاهی متخصص در مطالعه تعاملات بین مردم و فناوری‌ها، بررسی کردند که چه ویژگی‌های خاصی از فن آوری‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها ممکن است در حواس پرتی و حوادث راننده نقش داشته باشد. تسط این تیم اعلام شده که:

ما ساعت‌های هوشمند را با تلفن‌های همراه مقایسه کردیم و اثرات ارسال پیام‌های متنی یا صوتی را در واکنش و تمرکز رانندگان بررسی کردیم. یافته‌های ما در Accident، Analysis & Prevention منتشر شده است.

ما آزمایشی را در یک شبیه ساز رانندگی راه اندازی کردیم که پاسخ راننده به انواع مختلف هشدارها را از ساعت هوشمند و تلفن همراه اندازه گیری می‌کند. این عوامل حواس پرتی، با نحوه واکنش رانندگان مقایسه شد.

مطالعه ما بینشی را ارائه می‌دهد که رفتارهای خاص رانندگان هنگام رانندگی و استفاده از ساعت‌های هوشمند خود چه سطح حواس پرتی را تجربه می‌کنند. ما دریافتیم که ساعت‌های هوشمند بیشتر از تلفن‌های همراه باعث حواس پرتی رانندگان می‌شوند در حالی که دستیارهای صوتی کمتر حواسشان را پرت می‌کنند. هنگام دریافت هشدارهای کتبی بر روی ساعت‌های هوشمند خود، نگاه رانندگان هنگام رانندگی کمتر از تلفن‌های همراه متمرکز بود.

همچنین متوجه شدیم وقتی هشدارهای کتبی از طریق تلفن همراه به آن‌ها تحویل داده می‌شود، نگاه رانندگان کمتر به رانندگی متمرکز است تا اینکه هشدار را از طریق بلندگو می‌شنوند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *