نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 12:00 ق.ظ

هشدار درباره وضعیت کاهش اثر کربن و گرمایش زمین

توسط اش جونز18 مه 2021

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، شرکت‌های انرژی باید پروژه‌های جدید نفت و گاز را متوقف کرده و تحولی بنیادی را برای دستیابی به اهداف اقلیمی تعیین شده در توافق نامه آب و هوای پاریس انجام دهند.

سازمان غیردولتی مستقر در پاریس موارد لازم را برای دستیابی به هدف کاهش 1.5 درجه سانتیگراد تعیین شده توسط PCA در گزارش «کربن صفر تا سال 2050» از جمله اهداف خنثی سازی کامل کربن را بیان می‌کند.

در این گزارش قید شده که، انرژی‌های تجدیدپذیر طی 18 ماه گذشته شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌اند، اما هنوز هم باید اقدامات مهمی انجام شود تا از تقاضای سوخت‌های فسیلی سنتی بگذرد.

صاحبان گزارش‌ها اشاره می‌کنند؛ در حالی که تعداد دولت‌های متعهد به رسیدن به هدف صفر خالص همچنان در حال رشد است، هنوز تعدادی از اقدامات برای کاهش بیشتر انتشار کربن جهانی باید انجام شود. علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف سوخت فسیلی، افزایش فن آوری جذب کربن ارزان – حدود 5 تریلیون دلار سرمایه گذاری – و عدم مصرف کامل زغال سنگ ضروری ست،

این گزارش همچنین در پیشنهاد توقف كامل فروش موتورهای احتراقی سنتی و فشار به سمت الكتریكی شدن بیشتر و قابلیت دسترسی به شارژ تا سال 2035 با تعدادی از بازارهای اروپا – در درجه اول انگلیس و پرتغال – همسو است. همچنین انتظار می‌رود که بخش برق جهانی تا سال 2040 کاملاً ازکربن خنثی باشد.

به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی IEA، مقیاس و سرعت تلاش‌هایی که این هدف حیاتی و نیرومند خواستار آن است، بهترین شانس ما برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و محدود کردن گرم شدن کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد شاید بزرگترین چالشی باشد که بشر تاکنون با آن روبرو بوده است.»

وی افزود: «انتقال جهان به آن مسیر مستلزم اقدامات سیاستی قوی و معتبر از سوی دولت‌ها است که با همکاری‌های بین المللی بسیار بیشتر حمایت می‌شود. در مجموع، گزارش 400 موضوع مهم را نشان می‌دهد که باید برای دستیابی به اهداف PCA حاصل شود.

این گزارش حاکی از آن است که انرژی‌های تجدیدپذیر ممکن است طی پنج سال آینده کاملاً از سوخت‌های فسیلی سنتی پیشی بگیرند.

این امر شامل تعدادی مسیر است که می‌توانند در آینده نزدیک در خصوص فناوری‌های سبزتر به کار گرفته شوند. یک مثال افزایش سالانه PV خورشیدی در حدود 630 گیگاوات تا سال 2030 و 390 گیگاوات در انرژی باد جدید در همان مدت است. این افزایش‌های ضروری را بسیار بالاتر از پیش بینی‌های فعلی در هر بازار جهانی قرار می‌دهد.

تحقیقات دیگر نشان داده است که برای دستیابی به این اهداف، گام‌های قابل توجهی در ظرفیت انرژی باد مورد نیاز است و این بخش با بحران کمبود پروژه های جدید مواجه است که ممکن است عقب بماند.

آژانس بین المللی انرژی ادعا می‌کند که سطح فعلی باید تا پایان دهه چهار برابر شود.

IEA نیز ادعا می‌کند که پیشرفت‌های فنی نیز لازم خواهد بود. این گزارش جزئیات حداقل نیمی از کاهش انتشار را که انتظار می رود تا سال 2050 برقرار شود از طریق فناوری‌هایی که هم اکنون در مرحله نمونه اولیه یا نمایش هستند، تأمین می‌کند.

به احتمال زیاد با افزایش تقاضای دولت‌ها، این فناوری‌ها محقق می‌شوند و هزینه‌های تحقیق و توسعه را در اولویت بندی خود قرار می‌دهند.

https://industryeurope.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *