کتاب درس آموخته‌ها و تجارب دانشمندان برتر در توسعه همکاری با جامعه و صنعت منتشر شد

۳۱-۱-۱۴۰۰
یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، مشارکت مؤثر در حل مسائل صنعتی و رفع چالش‌های اجتماعی است. بر این اساس و در جهت شناسایی، تشویق و حمایت اثربخش از فعالیت اعضای هیأت علمی، در هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ برای نخستین‌بار، پانزده دانشمند برتر در همکاری با جامعه و صنعت معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. در راستای استفاده از تجارب و پیشنهادهای اجرایی این صاحبنظران کتابی با عنوان «درس آموخته‌ها و تجارب دانشمندان برتر در توسعه همکاری با جامعه و صنعت»، از سوی معاونت پژوهشی و فناوری دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و منتشر شده است.

در این گزارش، شناسایی و مستندسازی این تجارب و درس آموخته‌ها در طبقه‌بندی محتوایی شامل «موانع و مشکلات توسعه همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت»، «تجارب موفق موجود در کشور در حوزه همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت»، «روش‌های نوین و الگوهای بین‌المللی در حوزه همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت» و «پیشنهادها در راستای افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها در جامعه و صنعت»، بیان شده است.

در این کتاب، تجارب و پیشنهاد‌های صاحبنظران و متخصصان حوزه‌های مختلف از جمله دکتر آرین قلی‌پور، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نگاشته شده است که در بخشی از مباحث مطرح شده از سوی این متخصص حوزه مدیریت منابع انسانی، با موضوع «موانع و مشکلات توسعه همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت»، این‌گونه آمده است:

«اصلی‌ترین مشکل همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت به خود دانشگاهیان و تعریف آنها از خودشان بر می‌‌گردد. اساساً دانشگاه مهارت حل مساله را به خوبی نمی‌داند و به درستی آموزش نمی‌دهد. تمرین واقعی تواضع و فروتنی در کلاس‌ها صورت نمی‌گیرد و دانستن با جدا شدن از عامه مردم همراه می‌شود. راه حل تعامل دانشگاه با جامعه به اندیشه مساله محوری و تفکر به حل مشکلات شهروندان بر می‌گردد. استاد و دانشجو باید بپذیرد که برای خدمت به جامعه در دانشگاه است نه خدمت به خود و تولید برای خود. اگر محصولات دانشگاه را خود دانشگاه مصرف کند، مسلماً جامعه برای این دانشگاه ارزشی قائل نمی‌شود. برای مثال اگر مقاله چاپ شود تا استاد ارتقا بگیرد این خدمت به خود است نه خدمت به جامعه، ولی اگر مقاله چاپ شود و معضلی را برطرف کند، حتماً در جامعه تأثیر خود را خواهد گذاشت. پس مساله اول از خود شروع می‌شود، ولی مسائل بعدی در صنعت است. عدم باور به متخصصان ایرانی در صنعت در مقایسه با مشابه خارجی رنج بسیار بزرگی است».