نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 8:50 ق.ظ

شبکه 5G می تواند رویای نیکولا تسلا در مورد برق بی سیم را یک قرن بعد تحقق بخشد

5G network could realise Nikola Tesla's dream of wireless electricity a century after experiments failed

توسط النا گورا و جیمز پیتر بروزی ، گفتگو12 آوریل 2021 یکی از  برج های تسلا ، در سال 1904 عکس گرفته شده است. اعتبار: ویکی مدیا

در اوج کارهای خود ، مهندس برق پیشگام ، نیکولا تسلا با یک ایده از نظر ذهنی درگیری پیدا کرد. وی این نظریه را مطرح كرد كه می توان از طریق هوا در فواصل طولانی بصورت بی سیم  – یا از طریق یك سری از برج های فلزی خاص، یا از طریق یك سیستم بالن معلق ، برق را منتقل نمود .

همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و آرزوهای تسلا برای یک منبع برق جهانی بی سیم هرگز محقق نشد. اما خود این نظریه رد نشد .  این موضوع صرفاً به یک قدرت فوق العاده احتیاج داشت.

اکنون ، یک مقاله تحقیقاتی حاکی از آن است که معماران شبکه 5G ممکن است ناخواسته آنچه را تسلا در آغاز قرن بیستم موفق به ساخت آن نکرده باشد ، ساخته اند . یک “شبکه برق بی سیم” که می تواند برای شارژ یا تأمین انرژی دستگاه های کوچک جاسازی شده در اتومبیل ، خانه ها ، محل کار و کارخانه ها سازگار باشد.

از آنجا که 5G به شبکه متراکمی از دکل ها و یک سری آنتن قدرتمند متکی است ، ممکن است همان زیرساخت ، با برخی تنظیمات ، بتواند برق را به دستگاه های کوچک منتقل کند. اما انتقال هنوز از نقص اصلی برجهای تسلا رنج خواهد برد: اتلاف زیاد انرژی ، که توجیه آن با توجه به وضعیت بحران آب و هوا ممکن است دشوار باشد.

چند دهه پیش ، کشف شد که یک پرتو رادیویی کاملاً متمرکز می تواند نیرو را در فواصل نسبتاً زیاد بدون استفاده از سیم برای شارژ انتقال دهد. اکنون از همین فناوری در شبکه 5G استفاده شده است. آخرین نسل فناوری برای اتصال اینترنت به تلفن شما ، از طریق امواج رادیویی منتقل شده از آنتن های محلی.

این فناوری 5G با هدف افزایش ظرفیت 1000 برابری نسبت به نسل گذشته ، 4G فراهم می کند تا حداکثر یک میلیون کاربر بتوانند در هر کیلومتر مربع متصل شوند .  

برای پشتیبانی از این به روزرسانی ها ، 5G از جادوی مهندسی استفاده می کند و این جادو در سه قسمت وجود دارد: شبکه های بسیار متراکم با دکل های بسیار بیشتر ، فناوری آنتن ویژه و گنجاندن انتقال موج میلی متر (mmWave) در کنار باندهای سنتی.

آخرین مورد ، mmWave ، با هزینه مسافت انتقال کوتاه تر ، پهنای باند بیشتری را باز می کند. برای زمینه ، اکثر روترهای WiFi در باند 2 گیگاهرتز کار می کنند. اگر روتر شما یک گزینه 5 گیگاهرتزی دارد ، متوجه خواهید شد که فیلم ها روانتر جریان می یابند – اما برای کار با آن باید نزدیک به روتر خود باشید.

آخرین جادو اضافه کردن آنتن های دیگر است – بین 128 تا 1024 در مقایسه با تعداد بسیار کمتری (در بعضی موارد فقط دو مورد) برای 4Gآنتن های متعدد به دکل ها این امکان را می دهد تا صدها موج مدادی مانند را تشکیل دهند که دستگاه های خاصی را هدف قرار می دهند ، اینترنت کارآمد و قابل اطمینان تلفن را در حال حرکت ارائه می دهند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *