ظرفیت سازی فرآیند توسعه قدرت و پایداری سازمان است. اما این روز ها بیشترین توجه باید بر توانمند سازی متمرکز باشد . توانمند سازی آن چیزی است که ظرفیت ها را بکار می گیرد . بنابر این بیشتر از ظرفیت سازی اهمیت دارد و برای سلامتی و طول عمر سازمان ضروری است. ظرفیت سازی شما را قادر می سازد تا برنامه های خود را انجام دهید و توانمند سازی برای دستیابی به مأموریت های سازمان خود – نه فقط بر بقا – توجه می کند .
اما منظور از ظرفیت سازی چیست؟
طبق تعاریف جاری ، ایجاد ظرفیت پیشرفت و قابل اندازه گیری در توانایی های منابع سازمان برای انجام اهداف از طریق اعمال مدیریت صحیح ، برای دستیابی به نتایج است. این نتایج در قالب اهداف تنظیم می شوند .
اما توانمند سازی به عنوان یک تلاش خاص برای تقویت زیر ساختی روابط عوامل مختلف در سازمان شکل می گیرد . زیرساخت های سازمانی این شامل مواردی مانند امکانات و منابع ، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و عملیاتی و نیز روشهای مدیریت است.شما به عنوان تصمیم ساز و یا تصمیم گیر در سازمانتان بایستی از این عوامل بهترین ترکیب را ایجاد کنید تا هم به اهداف و برنامه ها دسترسی پیدا کنید و هم به چشم انداز سازمانتان .
چرا امروز توانمند سازی مهم است؟
چه در شرایط بحران باشید و چه در شرایط معمول امروزه بایستی توجه به موضوع توانمند سازی متمرکز باشد . استفاده از دانش سازمانی و پرورش مهارتهای کارکنان هم به بهره وری کمک می کند هم به ایجاد زیرساخت همگام شدن با تغییرات محیطی و رقابتی.
بهبود شیوه های مدیریت یک اصل کاملاً پذیرفته شده در دنیای تجارت است. با این حال ، این موضوع در صنایعی که بصورت سنتی و یا جایی که بیشتر تمرکز بر روی تولید و اجرای پروژه ها است تا زیرساخت ها ، کمتر مشاهده می شود.
بدون ایجاد توانمندی ، شما می توانید تمام انرژی و توجه خود را بر روی تولید و ارائه خدمات و گسترش پروژه ها متمرکز کنید. این فقدان یک ارتباط قوی بین آینده نگری و شرایط متحول ممکن است منجر به بی ثباتی سازمانی در آینده شود ، که ممکن است در تجهیزات قدیمی و رو به زوال ، ارتباط ضعیف بین رهبری و کارکنان و عقب ماندن از رقبا را به دنبال داشته باشد.
برای اینکه بتوانید قابلیت پروری کنید و توانمندی سازمانی را افزایش دهید می توانید :
- به کارکنان خود اعتماد بدهید و جذب اعتماد کنید .
- ارائه دهندگان خدمات و کالا هایتان را جزیی از سازمان خود بدانید و به آنها کمک کنید تا اصول ، مفاهیم و روشهای ایجاد قابلیت و توانمندی سازمانی را درک و استفاده کنند.
- فرایند طراحی ، اجرا ، اندازه گیری و مستند سازی شده ای را برای ایجاد توانمند سازی سازمانی ایجاد کنید . برای بهبود عملکرد سازمان یا مهارت ها و شایستگی های کارکنان آن را توصیف کنید.
این لیست می تواند ادامه دار باشد اما بدانید که ؛
توانمند سازی به طور کلی با هیئت مدیره آغاز می شود ، که ممکن است ایده هایی برای نوآوری و فرصت های گسترش ارائه دهد. مشارکت کارکنان در این زمینه نیز کلیدی است. یادگیری گروهی حفظ اطلاعات را بهبود می بخشد و سازمان را به طور کلی در مسیر توانمندی قرار می دهد.
شما همیشه همه چیز را درباره سازمانتان نمی دانید . به ویژه در خصوص ارتباطات داخلی سازمان . مشاوران بیرون از سازمان شما ممکن است در موضوع نقشی داشته باشند.