نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 6:12 ق.ظ

مصاحبه با آقاي علیرضا نمدمالیان

۱-ضمن معرفی خودتان از دیدگاه تحصیلات و تجربیات اگر مایل هستید در زمینه فعالیت های شغلی خود توضیح دهید.

علیرضا نمدمالیان اصفهانی هستم. لیسانس زمین شناسی فوق لیسانس زمین شناسی  MBA و DBA

متولد آذرماه 1336 از سال 1359 با ورود به خدمت سربازی حضور در جامعه را به شکلی متفاوت از دوران تحصیل تجربه کردم.

از سال 1361 تا 1371 به عنوان یک محقق در سازمان زمین شناسی کشور فعالیت کردم که البته مدیریت گروه های کاری کوچک و بزرگ و پروژه های مهمی را نیز بر عهده داشتم که عمدتا روی ذخایر فسفات و پتاس کار می کردم.آخرین سمت من در این سازمان مدیر بخش رسوب شناسی و زمین شناسی دریایی بود و  از سال 1371 با ترک بخش دولتی به شرکت لیکا پیوستم . سال ها است که به عنوان قائم مقام مدیرعامل در این شرکت به کار مشغول هستم و مجری چند طرح توسعه در این شرکت نیز بوده ام. این شرکت در حوزه مصالح ساختمانی سبک فعال است و از فن آوری هایی است که با اقبال خوبی روبرو است.

دو دوره عضو هیئت مدیره انجمن بتن ایران بوده ام و عضو هیئت موسس انجمن تولید کنندگان مصالح ساختمانی سبک نیز بوده ام که از بدو تاسیس تا کنون به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن مشغول به فعالیت هستم.

در صنعت ساختمان فعالیت های دیگری داشته ام از جمله عضو هیئت تدوین بیش از یکصد استاندارد ملی در زمینه بتن و عمدتا بتن سبک بوده ام و همچنین عضو یکی از کمیته های تدوین جدید نشریه 55 سازمان برنامه که اخیرا تدوین آن به اتمام رسیده است.

در دوره مدیریت خود در شرکت لیکا تمرکز بر مدیریت منابع انسانی ،سپس استراتژی حوزه کسب و کار را دنبال کرده ام و اخیرا بر استراتژی با نگاه به آینده پژوهی روی آورده ام.

۲-به نظر شما در کدامیک از حوزه های زیر می توان در صنعت و تولید و خدمات بطور عام ارزش بیشتری ایجاد نمود .

  • حفظ شرایط موجود کسب و کار با تدوین استراتژی های جدید

به باور من شرایط موجود کسب و کار  با تدوین استراتژی (زیرا در بسیاری موارد اصلا استراتژی وجود ندارد که بخواهیم تدوین جدید داشته باشیم.) موارد سوال شده در بندهای بعد می تواند بخشی از استراتژی باشد مانند مدیریت دارایی های نا محسوس که خود می تواند توان کسب و کار را افزایش دهد همچنین هوش مصنوعی و تحول دیجیتال می تواند به بهبود بخشی از کسب و کارهای موجود کمک کند و نمی توان آن را به طور قطع راه حل دانست.

  • برنامه ریزی برای  تحول دیجیتال
  • مدیریت دارایی های نامحسوس
  • استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت پروژه ها
  • استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کیفیت
  • هر موضوع دیگری که شما پیشنهاد می نمایید.

موضوعات بسیاری را می توان برشمرد که برخی از آنها عبارتند از :

دخالت حداقلی دولت در کسب و کارها، ثبات قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار . هماهنگی در صدور بخشنامه های روزانه که گاهی ناقض یکدیگر هم هستند و تغییر در قوانین مانع سرمایه گذاری اطمینان بخش است و به همین دلیل جامعه به سمت درآمدهای آنی و کسب و کارهای زود بازده که غالبا نمی توانند سرمایه های کشور را حمایت کنند و حتی روی آوردن به سفته بازی جای خود را به  سرمایه گذاری در صنعت و تولید می دهد.

۳-اگر یک شعار ملی برای پرداختن به موضوعاتی مشابه موارد فوق بخواهیم طرح کنیم چیست ؟

کار را به مردم واگذار کنیم.

۴-درباره  ارتباط سیستمی دانشگاه و صنعت چه نظری دارید؟

ارتباط سیستمی دانشگاه و صنعت موضوعی نیست که بتوان به صورت بخشنامه و یا شعار عملی کرد بلکه از یک سو  دانشگاه باید آنقدر توانمند باشد و از سوی دیگر اختیار عمل داشته باشد تا بتواند نیاز تحقیق و توسعه صنعت را حل کند هرگاه دانشگاه بتواند حل مسئله کند صنعت به این نهاد روی می آورد.

طی سال ها ارتباط با دانشگاه از طریق جذب و تشویق دانشجویان به محیط صنعت یک ضعف جدی را در دانشگاه یافته ام و آن این که علوم مختلف کاربردی نشده است و متاسفانه فارغ التحصیلان ما نمی توانند دانش آموخته ی خود  را در محیط کار به عمل تبدیل کنند. شاید راه حل این باشد که شرط فارغ التحصیلی یک سال کارآموزی در محیط کار باشد که دو مزیت دارد یکی اینکه دانشجو در عمل آزموده می شود و دوم اینکه استعدادهای مناسب در دوره کارآموزی به صنعت جذب می شوند و بسیاری از فارغ التحصیلان نگرانی کاریابی نخواهند داشت.

۵-درباره  ارتباط هنر بصورت عام و صنعت و فناوری چه نظری دارید؟

نوآوری در صنعت با ایده پردازی شکل می گیرد . هنر ایده پرداز است . هنر تخیل دارد . بسیاری از آنچه امروز داریم حاصل ایده پردازی است مانند آنچه ژول ورن طرح کرد و امروز نمی توان نقش والت دیسنی را در نوآوری های تکنولوژی نادیده گرفت. هنر به خلاف فرمول های ریاضی منعطف است و می تواند ذهن را به جایی ببرد که تفکر ریاضی با قوانین موجود قادر به پذیرش آن نیست.

۶- در ارتباط با توسعه پایدار نظرتان را بفرمایید .

توسعه پایدار را به دو گونه می توان تعریف کرد اول توسعه پایدار توسعه همه جانبه تکنولوژی،اقتصادی و اجتماعی  و فرهنگی است یعنی ما بتوانیم همه وجوه را موازی رشد دهیم چنین توسعه ای پایدار خواهد بود.به بیان دیگر  ، توسعه رخ نمی دهد مگر عوامل یاد شده موازی و با اتفاق رشد کنند.

 دوم توسعه ای پایدار است که در عین رشد اقتصادی و تکنولوژی به طبیعت تعرض نکنیم و یا اگر لاجرم مجبور به تخریب هستیم بازسازی طبیعت را مد نظر داشته باشیم که من در تعریف اول پاسداری از طبیعت را بخشی از توسعه فرهنگی می دانم و به تعریف اول بیشتر باور دارم.

۷- در باره شرایط حاکم بر تولید و صنعت و کسب و کار ها بنظر شما مهمترین اقدام فعلی در حوزه های کسب و کار و مهمترین موضوع در آینده جیست ؟

عبور از بحران و یا به عبارتی بحران زدایی مهمترین اقدامی است که می تواند به ثبات و توسعه کسب و کار پایدار بیانجامد. در بحران چون امید به آینده کم می شود و گاهی این امید به صفر می رسد برنامه ریزی دراز مدت فراموش می شود و در کوتاه مدت معمولا استفاده آنی از شرایط روز رقم می خورد که غالبا می تواند مورد سوء استفاده رانت و سفته بازی قرار گیرد.

سرمایه گذاری در کسب و کار اعم از اینکه این سرمایه مالی باشد و یا دانش فنی و یا نوآوری و هرگونه سرمایه گذاری که متصور باشد زمانی طولانی را طلب می کند تا کسب و کار دوره بلوغ خود را طی کند و به سودآوری برسد. بعید به نظر می رسد کمتر از 5 سال یک کسب و کار خوب که بتوان آن را به عنوان سرمایه ملی هم تلقی کرد به رونق برسد. پس لازم است وضع قوانین و دستورالعمل های حاکم بر کسب و کار از ثبات کافی در زمان برخوردار باشد در حالیکه در دو سال اخیر در مواردی حتی پایداری یک ماهه هم نداریم و بدیهی است که کسب و کارهای نوپا تاب آوری نداشته و از میدان خارج می شوند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *