نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 1:16 ب.ظ

مصاحبه با آقای سیاوش صالحی در خصوص موضوعات مدیریت صنعتی

۱-ضمن معرفی خودتان از دیدگاه تحصیلات و تجربیات اگر مایل هستید در زمینه فعالیت های شغلی خود توضیح دهید.

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت پروژه از دانشگاه تهران

دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی در دانشگاه تربیت مدرس

۲-به نظر شما در کدامیک از حوزه های زیر می توان در صنعت و تولید و خدمات بطور عام ارزش بیشتری ایجاد نمود .

  • حفظ شرایط موجود کسب و کار با تدوین استراتژی های جدید
  • برنامه ریزی برای  تحول دیجیتال
  • مدیریت دارایی های نامحسوس
  • استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت پروژه ها
  • استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کیفیت

تمام موارد فوق الذکر جزء موارد مهم برای ارتقای هرچه بیشتر بهره وری در صنعت کشور محسوب می شوند. فلذا به نظر می رسد باید تغییراتی با لحاظ کردن جمیع جهات مذکور صورت پذیرد. به این صورت که ابتدا در تدوین استراتزی و رویکرد مجموعه های صنعتی باید تغییراتی در جهت پذیرش و نهادینه کردن هرچه بیشتر فرهنگ دیجیتال انجام پذیرد. با نهادینه شدن فرهنگ سازمانی دیجیتال و استفاده هرچه بیشتر از اتوماسیون های مربوطه، فضا برای استفاده خلاقانه از تکنولوژی های جدید نظیر هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا و بلاکچین ، برای حل مسائل مختلف و بهبود روند جاری انجام کارها در سازمان فراهم میشود.

۳-اگر یک شعار ملی برای پرداختن به موضوعاتی مشابه موارد فوق بخواهیم طرح کنیم چیست ؟

مدیر هوشمند، مدیریت هوشمند، ابزار هوشمند

۴-درباره  ارتباط سیستمی دانشگاه و صنعت چه نظری دارید؟

متاسفانه در کشور ما بنا به دلایلی در شرایط فعلی امکان ایجاد ارتباطی جامع بین صنعت و دانشگاه مقدور نبوده، و تلاش های ایجاد شده در این زمینه رویکردی جزیره ای به این موضوع داشته اند و درنتیجه منجر به موفقیت چشمگیری نشده اند.

و اما دلایل اصلی عدم امکان ایجاد ارتباط جامع در شرایط فعلی:

نظام ارزشیابی و ارتقاء اساتید و دانشجویان : همانگونه که مستحضر هستید در کشور ما مبنای اصلی ارزشیابی و ارتقاء اعضای هیئت علمی تعداد مقالات چاپ شده آن ها در ژورنال ها و مجلات بین المللی است. از آنجا که این ژورنال ها در لبه ی علم (مرز دانش) حرکت می کنند، لذا اساتید و دانشجویانی که قصد ارائه مقاله در این مجلات را دارند، باید همگام با آن ها حرکت داشته و در حقیقت پاسخ به مسائلی را بدهند که مسائل روز آن هاست و نه مسائل کشور. از طرف دیگر با استقبال هرچه بیشتر دانشجویان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور، چرخه فوق تقویت شده و دانشجویان نیز از پژوهش هایی استقبال میکنند که مورد استقبال دانشگاه های خارجی می باشد.

عقب ماندگی صنعت : با وجود اینکه دانشگاه های ما در مرز دانشی حرکت میکنند، متاسفانه صنعت ما بنا به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایه گذاری کلان خارجی، ناکارآمدی مدیریتی و … فاصله زیادی تا سطح استانداردهای جهانی دارد. در نتیجه مسائل و مشکلات جاری بخش صنعت عمدتا فاصله زیادی تا مرز های دانش دارند و لذا از جذابیت لازم برای بخش دانشگاهی برای پرداختن به آن ها برخوردار نیستند. از طرفی به دلیل اختلاف فضا و جو حاکم بر دانشگاه و صنعت، بعضا ورود دانشگاهیان برای پاسخگویی به مسائل صنعت کشور نیز به دلیل عدم شناخت کافی مناسبت های این بخش با شکست مواجه شده است، و لذا منجر به عدم تمایل بخش صنعت به استفاده از جامعه دانشگاهی شده است.

با توجه به موارد فوق الذکر ایجاد تغییر در نحوه ارزشیابی سیستم دانشگاهی(امتیاز دهی بر اساس ارزش آفرینی و حل مسائل داخلی به جای چاپ مقالات خارجی ) گام مقدماتی برای ترغیب جامعه دانشگاهی برای ورود کارامد به مسائل صنعت کشور است. نکته دیگر ترغیب بخش صنعت و فرهنگ سازی مدیران صنعتی به استفاده از پتانسیل دانشگاه ها و مشارکت دادن این بخش برای ارتقاء و بهبود بهره وری خود می باشد.

۵-درباره  ارتباط هنر بصورت عام و صنعت و فناوری چه نظری دارید؟

پیشران هر دوی این موضوعات، خلاقیت و نوآوری است، پس وجود منشا و سرچشمه مشترک می تواند آن ها را با هم مرتبط سازد. از طرفی خود هنر ، در نهایت منجر به صناعت اثر می شود و نیز در جای جای صنعت و فناوری نگاه زیبایی شناسانه و هنری ، خود نمایی می کند. لذا این دو مقوله دارای درهم تنیدگی و ارتباط قوی می باشند.

۶- در ارتباط با توسعه پایدار نظرتان را بقرمایید .

صاحب نظران امر به طور مبسوط در این باره سخن گفته اند، اگر از مباحث آن ها عبور کنیم و به ارزیابی وضعیت کشور و برخورد مدیران داخلی به آن بپردازیم ، متاسفانه شاهد آن هستیم که این مقوله مهم و اساسی از اولویت چندانی برای مدیران برخوردار نیست، و نگاه سطحی و زینتی به آن می شود، در حالی که اگر حق مطلب در این باره بخواهد انجام شود، شاهد تحول و پیشرفت بزرگی در اقتصاد و صنعت خود خواهیم بود.(به عنوان یک نمونه تلاش های جدید برای استفاده از تکنولوژی بلاکچین در زنجیره تامین مواد خوراکی را در کشور های توسعه یافته بررسی بفرمایید تا عمق تحول و انقلابی که در این صنعت در جهت توسعه پایدار رخ داده است ملموس شود)

۷- در باره شرایط حاکم بر تولید و صنعت و کسب و کار ها بنظر شما مهمترین اقدام فعلی در حوزه های کسب و کار و مهمترین موضوع در آینده جیست ؟

استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی در جهت تاب آوری هرچه بیشتر در شرایط فعلی و ایجاد فرهنگ سازمانی پذیرای تکنولوژی های جدید(هوش مصنوعی ، اینترنت اشیاء و …) و انطباق وبرنامه ریزی برای استفاده از این تکنولوژی ها در آینده به صورت هر چه بیشتر.

۸- در پایان هر مطلبی را که مایلید، بیان کنید.

عرض پایانی تشکر و قدردانی از زحمات شما برای اعتلای دانش و بهره وری هر چه بیشتر صنعت این مرز و بوم است، ان شاءالله که سعادتمند و برقرار باشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *