نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:59 ق.ظ

تشخیص زود هنگام اختلالات در عملیات تولید

توسط René Maresch ، Fraunhofer-Gesellschaft1 اکتبر 2020

عملیات مونتاژ خودکار رمز موفقیت شرکتهای تولیدی است. آنها تولید پایدار ، تولید با دقت بالا و پاسخگویی بیشتر به خواسته های بازار را امکان پذیر می کنند. شبکه های اطلاعاتی و ابزار دقیق دیجیتالی موسسه Fraunhofer برای کارخانه و اتوماسیون IFF شفافیت عملیات تولیدی ایرباس و تولید بهینه سازی همکاری بین انسان و ماشین آلات را افزایش می دهد.

آیا درب کابین طبق برنامه تحویل داده شد؟ آیا دمای آن همانند بدنه است؟ و آیا نصب آن طبق برنامه انجام شده است؟ نصب درب کابین فقط یکی از بسیاری از عملیات مونتاژ در ساخت هواپیما لازم است. با این وجود مرحله ای بسیار حساس است که ایرباس در پروژه تحقیق یکپارچه سازی ، حسگرها و موقعیت یابی در ساخت هواپیما یا به اختصار iVeSPA ، روی آن تمرکز کرده است .

اوژن گور ، مسئول توسعه عملیات مونتاژ نوآورانه در ایرباس در هامبورگ ، می گوید: “ما می خواهیم بدانیم كه چگونه می توانیم مونتاژ خود را به صورت اتوماتیک انجام داده و كنترل كنیم.” “عملیات مربوط به نصب درب کابین به ویژه برای تشخیص اینکه چه داده هایی را چگونه و از کجا جمع آوری می کنیم ، چطور آنها را پردازش می کنیم و چگونه می توانیم آنها را مجدداً به فرآیند مونتاژ تغذیه کنیم ، مناسب است. با این وجود درب کابین فقط یک مثال است . سایرمولفه ها را می توان دقیقاً به همین ترتیب ردیابی کرد. ” مفاهیم پردازش داده و سنسور جدید Fraunhofer IFF در نظر گرفته شده است تا نظارت بهینه فرآیند و ادغام تدریجی آن را در محیط مونتاژ امکان پذیر کند. سازنده هواپیما برای توسعه این مفاهیم با موسسه مگدبورگ قرارداد بسته است . دراین راستا نصب درب کابین به عنوان سناریوی استفاده از مدل انتخاب شد. این یک عملیات ایده آل همراه با تراز بدنه طولی ، تراز کننده و تثبیت کننده افقی و مجموعه میکسر هوا است.

سنسورهای واحد تحویل مواد

راه حل درب کابین متمرکز بر واحد تحویل مواد (MDU) است که درب را از انبار به بدنه منتقل می کند. این مسیر مجهز به سنسورها و سیستم های ذخیره سازی داده های متنوعی بود که در طول هر زمان و هر مکان اطلاعات مربوطه را در اختیار تدارکات ایرباس قرار می داد. درب برای کدام هواپیما در نظر گرفته شده است؟ درب چپ است یا راست؟ آیا هنگام حمل و نقل آن اتفاق غیر عادی رخ داده است که قبل از نصب نیاز به بازبینی مجدد داشته باشد؟ آیا درب گرم شده است؟

دمای بدنه؟ هنوز در MDU است؟ یا نصب شده؟ اگر بله ، آیا هنگام نصب انحرافاتی از برنامه وجود داشته است؟ آیا می توان از رکورد دیجیتال این انحرافات برای بهبود و ساده سازی روند مونتاژ استفاده کرد؟ آیا ایرباس باید این موضوع را به تأمین کننده اطلاع دهد؟

 مارتین وویتاگ ، دانشمند تحقیقات در واحد تجارت فناوری امور اندازه گیری و آزمایش فراونهافر IFF می گوید: “تاکنون ارتباطات در کارخانه های مونتاژ بیشتر مبتنی بر اسناد کاغذی و شفاهی و کمتر مبتنی بر کمکهای دیجیتالی بود.” “و از آنجا که بازخورد در مورد مرحله فعلی تولید فقط یک بار در هفته داده می شود ، به طور قابل توجهی از زمان تکمیل جدا می شود.”

Woitag و تیم او جعبه حسگر موبایل AirBOX را تولید کردند تا اطلاعات مربوطه را بدون تأخیر از جمع آوری کنند. “این امر اجازه می دهد تا سنسورهای اتصال متصل در یک شبکه انعطاف پذیر و وقایع حاصل از داده ها را که برای نظارت بر فرآیند لازم است و اقدامات سریع را تضمین می کند ، استنباط کند. داده های منتقل شده به قدری کوچک است که شبکه بی سیم در کارخانه مونتاژ بیش از حد لازم استفاده نمی شود.

AirBOX را می توان طوری پیکربندی کرد که تغییرات اضافی در زیرساخت های موجود غیرضروری باشد. بسیار سازگار با سیستم های دیگر و ارزان تر از راه حل های مشابه است. اگرچه موقعیت و درجه حرارت درب کابین را به طور مداوم ردیابی می کند ، اما تا زمانی که داده های سنسور شامل دو معیار نباشد ، محل نصب صحیح و رسیدن به دمای اتاق ، سیگنالی به سرور نمی فرستد. تنها در این صورت است که درب کابین آماده نصب است زیرا نه تنها تحویل شده بلکه تا دمای مورد نیازبدنه نیز گرم شده است. در اصل ، یک بیت اطلاعات برای اطلاع این رویداد به ایرباس کافی است. ویخاطرنشان كرد: “AirBOX به طور مداوم انبوهي از داده هاي ساخت را از منابع مختلف رديابي مي كند. اتصالات منطقي و قوانين ، اطلاعات مورد نياز درب كابين را توليد مي كنند.”

AirBOX در محفظه قابل حمل آلومینیومی خود با نمایشگرهای وضعیت LED و دکمه های ورودی با هدف کلی می تواند به صورت محلی توسط یک کامپیوتر کابلی یا از طریق شبکه پیکربندی شود. از پروتکل استاندارد IoT MQTT و فن آوری های رمزگذاری استفاده می کند. داده ها و رویدادهای حسگر در یک پایگاه داده محلی ذخیره می شوند و در وب قابل ردیابی می شوند. حداکثر شش سنسور شناسایی شده و از پیش پیکربندی شده می توانند به جعبه متصل شوند تا یک شبکه حسگر ایجاد کنند.

 او می گوید: “AirBOX گزینه های زیادی را برای دیجیتالی کردن فراهم می کند که از عملیات تولید پشتیبانی می کنند.

Airbus و Fraunhofer IFF در حال حاضر موارد دیگر استفاده از این سیستم را آزمایش می کنند. مفهوم AirBOX می تواند به عنوان مثال در ایجاد سیستم کمک بصری برای مونتاژ بال و بدنه نقش داشته باشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *