نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 8:02 ب.ظ

چرا نوشتن با دست بچه ها را باهوش تر می کند

توسط آن اسلیپر میدلینگ ، دانشگاه علم و صنعت نروژ1 اکتبر 2020

تحقیقات جدید در مورد مغز نشان می دهد که نوشتن با دست به کودکان کمک می کند تا چیزهای بیشتری یاد بگیرند و بهتر به یاد بیاورند. در همین زمان ، مدارس روز به روز دیجیتالی می شوند و یک نظرسنجی در اروپا نشان می دهد که کودکان نروژی بیشترین وقت را از 19 کشور در اتحادیه اروپا به صورت آنلاین می گذرانند.

پروفسور آدری ون در میر در NTNU معتقد است كه باید راهنمایی های ملی تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود كه كودكان حداقل آموزش دست خط را دارند.

نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان داده است که کودکان و بزرگسالان بیشتر می آموزند و هنگام نوشتن با دست بهتر به یاد می آورند.اکنون مطالعه دیگری نیز همین موضوع را تأیید می کند: انتخاب دست خط به جای استفاده از صفحه کلید ، بهترین یادگیری و وتقویت قدرت حافظه را به همراه دارد.

ون در میر می گوید: “وقتی لیست خرید یا یادداشت های سخنرانی خود را با دست می نویسید ، پس از آن محتوا را بهتر به خاطر می آورید.”

ون در میر و همکارانش چندین بار در این مورد تحقیق کرده اند ، ابتدا در سال 2017 و اکنون در سال 2020.

در سال 2017 ، او فعالیت مغز 20 دانش آموز را بررسی کرد. وی اکنون تحقیقی را منتشر کرده است که در آن فعالیت مغز را در دوازده جوان و دوازده کودک بررسی کرده است.این اولین بار است که کودکان در چنین مطالعه ای شرکت می کنند.هر دو مطالعه با استفاده از EEG برای ردیابی و ثبت فعالیت موج مغزی انجام شده است. شرکت کنندگان با استفاده  از یک کلاه که بیش از 250 الکترود به آن متصل شده بودندمورد بررسی قرار گرفتند.مغز وقتی فعال است تکانه های الکتریکی تولید می کند. حسگرهای موجود در الکترودها بسیار حساس هستند و فعالیت الکتریکی را که در مغز اتفاق می افتد ، افزایش می دهند.

هر معاینه برای هر نفر 45 دقیقه به طول انجامید و محققان 500 داده در ثانیه دریافت کردند.نتایج نشان داد که مغز هم در بزرگسالان جوان و هم در کودکان هنگام نوشتن با دست بسیار فعالتر از تایپ روی صفحه کلید است.

استفاده از قلم و کاغذ اتصال بیشتری به مغز می دهد تا خاطرات شما را آویزان کند. نوشتن با دست فعالیت بیشتری در قسمت های حسی-حرکتی مغز ایجاد می کند. بسیاری از حس ها با فشار دادن قلم بر روی کاغذ ، دیدن نامه هایی که می نویسید و صدایی که هنگام نوشتن می شنویدتشدید می شوند. این تجارب حسی باعث ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف مغز می شود و مغز را برای یادگیری باز می کند. درهر دو مورد ما بهتر یاد می گیریم و بهتر به یاد می آوریم.

یادداشت هایی که با دست نوشته و ترسیم می شوند ، مشاهده ارتباطات را برای مغز راحت تر می کند زیرا ممکن است علایم و کلمات کلیدی ایجاد کنید که درک کلی آن را آسان تر می کند.

واقعیت دیجیتالی بخش بزرگی از زندگی کودکان اروپایی است

وی معتقد است که مطالعات خود و دیگران بر اهمیت کودکان برای کشیدن و نوشتن در سنین پایین بخصوص در مدرسه تأکید دارد.واقعیت دیجیتالی امروز این است که تایپ کردن ، ضربه زدن و زمان نمایش قسمت مهمی از زندگی روزمره کودکان و نوجوانان است.

بررسی 19 کشور اتحادیه اروپا نشان می دهد که کودکان و نوجوانان نروژی بیشترین وقت را در اینترنت می گذرانند. تلفن هوشمند همراه همیشگی است .این بررسی نشان می دهد که کودکان نروژی 9 تا 16 ساله هر روز تقریباً چهار ساعت در اینترنت می گذرانند که از سال 2010 دو برابر است.

اکنون اوقات فراغت کودکان در مقابل صفحه نمایش با تاکید بیشتر مدارس بر یادگیری دیجیتال تقویت می شود.

ون در میر فکر می کند یادگیری دیجیتال جنبه های مثبت بسیاری دارد ، اما او اصرار به آموزش دست خط دارد.

رهنمودهای ملی مورد نیاز است

وی می گوید: با توجه به پیشرفت چندین سال اخیر ، ما این خطر را در پیش رو داریم که یک یا چند نسل آینده توانایی نوشتن با دست را از دست بدهند. تحقیقات ما و دیگران نشان می دهد که این نتیجه بسیار ناخوشایند افزایش فعالیت دیجیتال است.

در بحث درباره دست خط یا استفاده از صفحه کلید در مدرسه ، برخی از معلمان بر این باورند که صفحه کلید ناامیدی کمتری برای کودکان ایجاد می کند. آنها خاطرنشان می کنند که کودکان می توانند زودتر متن های طولانی تری بنویسند و انگیزه بیشتری برای نوشتن دارند زیرا تسلط بیشتری با صفحه کلید تجربه می کنند.

مهم بودن در خارج از خانه در انواع آب و هوا

 او می افزاید : یادگیری نوشتن با دست کمی کند است ، اما برای کودکان مهم است که مرحله خسته کننده یادگیری نوشتن با دست را طی کنند. حرکات پیچیده دست و شکل دادن به حروف از چند جهت مفید است. اگر از صفحه کلید استفاده می کنید ، شما برای هر حرف از یک حرکت استفاده می کنید. نوشتن با دست به کنترل مهارت های حرکتی شما نیاز دارد. مهم است که مغز را هرچه بیشتر در حالت یادگیری قرار دهید. من برای نوشتن مقاله از صفحه کلید استفاده می کنم ، اما من هنگام سخنرانی با دست یادداشت برداری می کنم.

نوشتن با دست ، مانند بسیاری از تجربیات و فعالیت های دیگر ، مغز را به چالش می کشد.

“مغز طی هزاران سال تکامل یافته است. برای اینکه مغز به بهترین شکل ممکن رشد کند ، برای داشتن یک زندگی اصیل لازم است از آن استفاده کنیم.. ما باید از تمام حواس خود استفاده کنیم ، در خارج از خانه باشیم ، انواع آب و هوا را تجربه کنیم و با افراد دیگر ملاقات کنیم. اگر مغز خود را به چالش نکشیم ، نمی تواند توانایی بالقوه خود را داشته باشد.

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *