نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 1:10 ق.ظ

فعالیت مغز ، نگرش های فردی را نسبت به روبات های انسان نما نشان می دهد

What is your attitude towards a humanoid robot? Your brain activity can tell us!

30 سپتامبر 2020توسط Italiano di Tecnologia – IIT انستیتو

اگنیسکا ویکوفسکا آزمایشگاه شناخت تعامل انسان و ربات را در جنوا (ایتالیا) هماهنگ می کند و تمرکز آن بر درک شناخت اجتماعی انسان در تعامل با عوامل مصنوعی ، ربات های انسان نما به ویژه مانند iCub است. علاوه بر این ، خط تحقیقاتی Wykowska با استفاده از توسعه پروتکل های آموزشی با کمک ربات برای افرادی که به اختلال طیف اوتیسم و ​​سایر اختلالات در معرض خطر قرار می گیرند ، استفاده احتمالی از ربات های انسان نما را در بخش مراقبت های بهداشتی بررسی می کند. در سال 2016 به ویكوفسكا یك كمك شورای تحقیقاتی اروپا (ERC) برای پروژه “InStance” اعطا شد كه به این سوال می پردازد كه مردم چه زمان و تحت چه شرایطی با ربات ها  چگونه رفتار می كنند.

نحوه تفسیر انسان از رفتارهای مصنوعی با استعداد هوش مصنوعی ، مانند ربات های انسان نما ، به نگرش های فردی خاصی بستگی دارد که از فعالیت های عصبی آنها قابل تشخیص است. محققان در IIT-Istituto Italiano di Tecnologia انستیتوی فناوری ایتالیا  نشان دادند که سوگیری افراد نسبت به روبات ها – یعنی نسبت دادن موارد عمدی یا در نظر گرفتن آنها به عنوان “چیزهای بی فکر” – می تواند با الگوهای متمایز فعالیت مغز ارتباط داشته باشد. نتایج تحقیق در Science Robotics منتشر شده است و برای درک نحوه ارتباط انسان با ربات ها مهم است ، در حالی که پذیرش آنها در برنامه های مراقبت های بهداشتی و زندگی روزمره نیز مورد توجه است.

این مطالعه تحقیقاتی توسط وی ، كه تمرکز او شناخت اجتماعی انسان در تعامل با عوامل مصنوعی ، به ویژه ربات های انسان نما است ، هماهنگ شده است. علاوه بر این ، خط تحقیقاتی ویکوفسکا با استفاده از تهیه پروتکل های آموزشی با کمک ربات برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و ​​سایر اختلالات که در آنها مهارت های اجتماعی به خطر افتاده است ، استفاده احتمالی از ربات های انسان نما را در بخش بهداشت و درمان بررسی می کند. در سال 2016 ویكوفسكا بودجه ای دریافت كرد تا این سوال را بپرسد كه مردم چه موقع و تحت چه شرایطی با ربات ها به عنوان موجوداتی عمدی رفتار می كنند – یعنی آیا برای توضیح و تفسیر رفتار ربات ، افراد به حالات روحی مانند عقاید یا خواسته ها مراجعه می كنند.

ربات های انسان نما یک دسته منحصر به فرد هستند ، زیرا تا حدی به انسان شباهت دارند و بنابراین ممکن است تمایل به درک آنها را به عنوان موجوداتی با عکس العمل برانگیزد. از طرف دیگر ، مردم کاملاً آگاه هستند که ربات ها مصنوعی هستند و بنابراین باید با آنها چنین رفتار شود. در مطالعه قبلی ، ویکوفسکا و گروه تحقیقاتی وی مشاهده کردند که مردم در برخورد با روبات ها متفاوت هستند. برخی از افراد به احتمال زیاد قصد داشتن را به ربات نسبت می دهند. دیگران بیشتر توصیف می کنند که روبات ها را به روشی کاملاً مکانیکی توصیف کنند. در این جدیدترین مطالعه که در Science Robotics منتشر شده است ، محققان دریافتند که چنین اختلاف نگرشی می تواند با فعالیت مغز مرتبط باشد ، و می تواند توسط الکتروانسفالوگرام (EEG) ، اندازه گیری شده به طوری که می توان پیش بینی تعصب افراد را در انتصاب عمدیت نسبت به روبات هایی مانند  iCub IIT  را دانست.

آگنیسکا ویکوفسکا می گوید: “یافته های ما جذاب است ، زیرا نشان می دهد که می توان شکافی بین یک مفهوم فلسفی سطح بالا و داده های علوم اعصاب ایجاد کرد ، یعنی اینکه نگرش نسبت به فناوری می تواند با الگوهای متمایز فعالیت مغز مرتبط باشد.” “این مطالعه نشان می دهد که مردم ممکن است نگرش های مختلفی ، از جمله نسبت به ربات های انسان نما تا حد زیادی  راداشته باشند ، و این نگرش ها را می توان در واقع در سطح عصبی تشخیص داد.”

محققان 52 فرد را مورد آزمایش قرار دادند. در ابتدا ، آنها فعالیت عصبی افراد را در حالت استراحت ثبت کردند ، هنگامی که از شرکت کنندگان خواسته شد فقط استراحت کنند و اجازه دهند ذهن آنها آزادانه پرواز کند . متعاقباً ، شرکت کنندگان درگیر وظیفه ای شدند که در آن نیاز به توصیف سناریوهای ارائه شده بصری مربوط به ربات iCub داشتند. در توصیفات از واژگان عمدی / ذهنی استفاده شده است ، مانند  – می خواهد چیزی بکشد” یا واژگان “مکانیکی” مانند “iCub بهینه سازی برای اشیا کوچک را فراهم می کند.

What is your attitude towards a humanoid robot? Your brain activity can tell us!

محققان دریافتند که تعصب افراد نسبت به روبات ها ، یعنی نسبت دادن عمدیت به آنها یا در نظر گرفتن آنها به عنوان “چیزهای بی فکر” ، می تواند با الگوهای متمایز فعالیت مغز ارتباط داشته باشد. این مطالعه در Science Robotics منتشر شده است.

محققان دریافتند که حتی در زمان استراحت مغز ، الگوی خاصی از فعالیت عصبی در محدوده فرکانس بتا سیگنال وجود دارد که تعصب افراد در نسبت دادن عکس العمل عمدی نسبت به ربات انسان نما iCub را پیش بینی می کند. آنها همچنین در فعالیت مغزی تفاوت هایی را در لحظه ای یافتند که شرکت کنندگان رفتارهای خاص iCub را به عنوان توضیح مکانیکی یا عمدی تفسیر می کردند.

این نتایج جدا از کمک به تحقیقات اساسی ، برای درک تعامل با روبات ها مهم هستند و می توانند برای پذیرش آینده ربات ها در برنامه های مراقبت های بهداشتی و زندگی روزمره  را پیش بینی کنند. https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *