نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:53 ق.ظ

مرزی برای خوشبختی یا ریسکهای زیاد برای خرده سهامداران

این تاریخ را در بورس ایران بیاد داشته باشید.

۲۰-۲-۹۹

روزنامه دنیای اقتصاد دراین باره نوشته است که ؛

روز گذشته سرانجام طلسم عبور شاخص کل بورس تهران از مرز روانی یک میلیون واحد شکسته شد و این نماگرهفت رقمی شد. به این ترتیب دیروز نماگر اصلی بازار سهام با رشد ۴۲هزار و ۲۹۴واحدی به ارتفاع بی‌سابقه یک میلیون و ۲۰ هزار واحد رسید. به این ترتیب رشد دماسنج تالار شیشه‌ای در تنها ۳۱ روز سپری شده از سال‌جدید به حدود ۹۹ درصد رسید. این روزهای تاریخی درحالی پشت‌سر گذاشته می‌شوند که از عطش خرید در بازار سهام کاسته نشده است بلکه سخن از سودهای هنگفت بورسی نقل هر محفلی است و عموم مردم که خود را جامانده می‌بینند به امید کسب سود روانه کارگزاری‌ها شده‌اند. این درحالی است که آمارها نشان از رشد قیمت حبابی بخشی از سهام در کنار ارزنده بودن برخی دیگر دارد. در این شرایط اما وجود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و بی‌تجربه در بازار سهام هشدار تشدید رفتارهای هیجانی در این بازار را فعال کرده است. هیجاناتی که هر لحظه ممکن است در جهت عکس فعال شده و ریزش قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد. موضوعی که اغلب خبرگان بازار سهام بر آن اتفاق‌نظر دارند و سهامداران را به دقت بیشتر در چینش پرتفو فرامی‌خوانند.

دیروز اکثر سهام بورسی معاملات روزانه را با رشد قیمت به انتها رساندند به‌طوری‌که از مجموع ۳۱۰ نماد فعال در این بازار، شاهد رشد قیمت سهام ۲۹۱ بنگاه بورسی بودیم و تنها ۱۵ نماد معاملات روز شنبه را با افت قیمت به پایان رساندند. عطش تقاضا برای وارد شدن به گردونه معاملات سهام در این روز سبب شد تا نماد معاملاتی ۲۱۷ شرکت (معادل ۷۵ درصد) با مازاد تقاضا روبه‌رو شوند و شاهد صف خرید ۴۵۹۱ میلیارد تومانی باشند. در مقابل اما تنها چهارنماد با صف فروش آن نیز به میزان ۱۰۴ میلیارد تومان مواجه شدند. موضوعی که حکایت از برتری خریداران به فروشندگان در بازار دارد و میل به خریدهای بیشتر سرمایه‌های سرگردان در فضای کنونی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

اکنون برای بسیاری این پرسش هست که چنین رشد شتابانی آیا زیر ذره بین مدیریت ریسک از سوی مدیران بازار سرمایه و تحت کنترل است یا نه؟

خرید بیش از 140 میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *