نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 1:53 ب.ظ

پروژه خاکهای کمیاب سنگین ردیف 1 در حال توسعه در نامیبیا

21 آوریل 2023

Namibia Critical Metals، همراه با شریک استراتژیک خود JOGMEC، به سرعت در حال تسریع توسعه ذخایر خاکی کمیاب لوفدال خود در نامیبیا است.

Namibia Critical Metals Incدر حال توسعه پروژه خاکهای کمیاب ردیف 1، لوفدال است که یک ذخایر خاکی نادر اصلی حاوی دیسپروزیم و تربیوم است.

تقاضا برای این فلزات حیاتی مورد استفاده در آهنرباهای دائمی برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، توربین‌های بادی و سایر وسایل الکترونیکی به دلیل نوآوری‌های مرتبط با تحولات انرژی و فناوری است. خطرات ژئوپلیتیکی مرتبط با تامین بسیاری از این فلزات به یک نگرانی مکرر برای تولیدکنندگان و کاربران نهایی تبدیل شده است. نامیبیا یک حوزه قضایی معدنی اثبات شده و پایدار است. پروژه لوفدال با مجوز 25 ساله معدن به طور کامل مجاز است و تحت یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک (JV) با سازمان امنیت فلزات و انرژی ژاپن (JOGMEC) است.

لوفدال یکی از ذخایر خاکی کمیاب دیسپروزیم و تربیوم و یکی از تنها دو ذخایر خاکی کمیاب سنگین نوع xenotime در حال توسعه در جهان است. Namibia Critical Metals اولین منبع را در سال 2012 و یک ارزیابی اولیه اقتصادی اولیه (PEA) را دو سال بعد اعلام کرد، اما این کار انجام شده در دو سال گذشته بود که لوفدال را به عنوان یکی از غنی‌ترین ذخایر دیسپروزیم و تربیوم در جهان، خارج از کشور معرفی کرد. یک انتقاد بسیار معتبر در گذشته این بود که این پروژه بسیار کوچک و تنها 6 میلیون تن ذخیره بود  . اما بعد در سال 2020، Namibia Critical Metals اندازه منبع خود را از 6 تن به 53 تن افزایش داد، با 4.7 میلیون کیلوگرم دیسپروزیم و 725000 کیلوگرم تربیوم.

دیسپروزیم و تربیوم، در کنار نئودیمیم و پرازئودیمیم (NdPr)، فلزات حیاتی مورد نیاز در ساخت آهنرباهای دائمی برای موتورهای EV هستند. از لحاظ تاریخی، چین در این بازار یک پایگاه قوی داشته است. ژاپن از لحاظ محدود کردن این وابستگی شدید به چین از دیگر اقتصادهای غربی جلوتر است، اما آمریکای شمالی و اروپا شروع به از بین بردن عرضه چین کرده اند.

در سال 2020، Namibia Critical Metals با سازمان ژاپن برای فلزات و امنیت انرژی (JOGMEC)، یک آژانس دولتی با بودجه سالانه چند میلیارد دلاری و مأموریت تضمین تامین منابع طبیعی برای صنایع ژاپن، وارد معامله شد. یک دهه پیش، JOGMEC یک JV با یک کاوشگر خاکی کمیاب استرالیایی کمتر شناخته شده انجام داد که اکنون یکی از بزرگترین شرکت های خاکی کمیاب در جهان است – Lynas Rare Earths. JOGMEC پس از تامین مالی بیش از 300 میلیون دلاری Lynas تا به امروز برای تامین منابع کمیاب خاکی سبک، نگاه خود را به Lofdal به عنوان یک تامین کننده بالقوه طولانی مدت دیسپروزیم و تربیوم معطوف کرده است. ژاپن بعد از چین بزرگترین مصرف کننده دیسپروزیم است.

بر اساس قرارداد JV، JOGMEC می تواند 20 میلیون دلار کانادا برای اکتشاف و توسعه سرمایه گذاری کند، با حق کسب 50 درصد سود در Lofdal. JOGMEC همچنین می‌تواند 1% دیگر را برای یک سهام کنترلی خریداری کند، در این مرحله Namibia Critical Metals می‌تواند با 49% مشارکت داشته باشد یا به سود کاری کمتر از 21% کاهش یابد. علاوه بر تأمین مالی پروژه، احتمالاً بدون کاهش بیشتر برای سهامداران، از طریق این معامله، شرکت همچنین هزینه اپراتور را دریافت می کند که بسیاری از سربار آن را پوشش می دهد.

در آوریل، این شرکت اعلام کرد که شریک JOGMEC آن وجوه اضافی را به برنامه اکتشاف و توسعه در حال انجام متعهد کرده است، که اکنون مجموعاً تا 31 می 2023 بالغ بر 10,375,000 دلار کانادا است، که شرایط مخارج ترم 2 معادل 10 میلیون دلار کانادا را برآورده می کند تا سود 40 درصدی را در پروژه لوفدال کسب کند.

این شرکت در حال حاضر در حال تکمیل یک تجدید ساختار شرکتی برای تسهیل در اختیار داشتن 40 درصد سهام اولیه JOGMEC در پروژه زمین کمیاب لوفدال است، زیرا در ژوئن 2023 به ترم 3 توافق می رسد.

دارین کمپبل، رئیس شرکت نامیبیا کریتیکال متالز، گفت: سرمایه گذاری مشترک ما با JOGMEC با افزایش شش برابری منابع ما، تضمین مجوز معدنکاری 25 ساله و ارائه یک ارزیابی اولیه اقتصادی بسیار قوی در این زمینه، نوامبر 2022 برای یک عملیات معدنی برنامه ریزی شده بسیار بزرگتر نتایج فوق العاده ای به همراه داشته است.. ما کاملاً معتقدیم که لوفدال منبع مهمی از خاک‌های کمیاب سنگین در سطح جهان خواهد بود.

بیشتر پروژه‌های خاکی کمیاب عمدتاً حاوی خاک‌های کمیاب سبک هستند، به این معنی که می‌توانند مقادیر کمی یا ناچیز دیسپروزیم و تربیوم تولید کنند.

مزیت دیگر مکان واقعی ذخایر خاکی کمیاب است. یکی از بزرگترین چالش‌ها برای صنعت خاک‌های کمیاب، تداوم تسلط چین در تامین منابع طبیعی و همچنین فرآوری است. خطرات ژئوپلیتیکی مرتبط با تامین بسیاری از این فلزات به یک نگرانی مکرر برای تولیدکنندگان و کاربران نهایی تبدیل شده است.

در مقابل، نامیبیا یک حوزه قضایی معدنی پایدار است که از اهمیت استخراج معدن برای کشور حمایت می کند و آنرا به رسمیت می شناسد. فعالیت معدنی کمی در شمال غربی نامیبیا وجود دارد و کشف ذخایر خاکی کمیاب در این منطقه مزایای اقتصادی قابل توجهی برای جمعیت محلی خواهد داشت. ما روابط بسیار خوبی با تمام سطوح دولتی و همچنین با جامعه وسیع‌تری که در آن کار می‌کنیم، برقرار کرده‌ایم.»

ما همیشه تمرکز عمده‌ای بر اشتغال محلی و حمایت از جوامعی که در آن کار می‌کنیم، داشته‌ایم. ما یک برنامه ESG و سازمانی بسیار قوی در نامیبیا داریم.”

پروژه های اجتماعی شامل حمایت از یتیم خانه محلی و ایجاد اخیر برنامه ای برای یادگیرندگان اولیه برای حمایت از آموزش کودکان است.

فعالیت های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG).

این شرکت با شروع سال تحصیلی 2023 “برنامه کمک به یادگیرنده اولیه” خود را گسترش داد. این شرکت 200 یونیفورم مدرسه و کوله پشتی را به پنج مدرسه ابتدایی در اطراف پروژه زمین کمیاب لوفدال، چهار مدرسه در Khorixas و یک مدرسه در Fransfontein تحویل داد. مراسم تحویل توسط هماهنگ کننده برنامه کمک به یادگیرندگان اولیه از وزارت آموزش و پرورش، نمایندگانی از مقامات سنتی، محافظان و شرکت همراه بود.

کمپبل اظهار داشت: “من به کاری که تیم ما در جوامع اطراف پروژه ما در نامیبیا انجام داده است بسیار افتخار می کنم. ما بیش از یک دهه در حمایت از جوامع خود با حمایت مالی مداوم از یک پرورشگاه محلی در خوریکساس، فراهم کردن چاه‌های آب حفر شده برای کشاورزان محلی در نزدیکی لوفدال و اکنون شروع برنامه کمک به یادگیرندگان اولیه ما مشارکت داشته‌ایم. ما این برنامه فوق‌العاده را بر اساس برنامه‌ای که چند سال پیش توسط سهامدار شرکتی ما، بنرمن انرژی ایجاد شد، مدل‌سازی کرده‌ایم که به خاطر آن جایزه امسال Mining Indaba ESG Forum برای مشارکت در جامعه اعطا شد.

وجود گزینه های پردازش دیگر در خارج از چین که اکنون در اروپا و آسیای جنوب شرقی و همچنین در کانادا و ایالات متحده در حال توسعه هستند، مهم است.

تا زمانی که پروژه ما آماده تولید شود، پیش‌بینی می‌کنیم که گزینه‌های متعددی برای جداسازی فلز در دسترس داشته باشیم و فعالانه در حال بررسی همه گزینه‌ها هستیم.

در نتیجه برنامه حفاری 2020 و صدور مجوز استخراج معدن 25 ساله توسط دولت نامیبیا، این شرکت PEA را به روز کرده و مسیر مطالعه پیش امکان سنجی (PFS) را آغاز کرده است Namibia Critical Metals بر این باور است که می‌تواند با بهره‌گیری از کیفیت کار در سطح PFS که برای PEA انجام داده است، به سرعت و مقرون به صرفه از مرحله PFS عبور کند. این شرکت انتظار دارد PFS را که توسط شرکای JOGMEC آن تامین می شود، در سه ماهه اول سال 2024 منتشر کند و سپس به سمت مطالعه امکان سنجی قطعی (DFS) و تصمیم ساخت و ساز پیش برود.

این شرکت در حال پیش‌بینی آغاز تولید در سال 2026 است. مرحله ساخت و ساز پروژه خاکی کمیاب برای استخدام حدود 500 نفر در نظر گرفته شده است و تولید نیروی کار دائمی در حدود 200 نفر خواهد داشت که به یک محرک اقتصادی واقعی برای منطقه Kunene نامیبیا تبدیل خواهد شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *