نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 10:00 ق.ظ

مطالعه سوخت ذوب شده فوکوشیما  توسط یک پهپاد کوچک

مطالعه سوخت ذوب شده فوکوشیما  توسط یک پهپاد کوچک

28 فوریه 2024 -توسط ماری یاماگوچی

این نمای هوایی نیروگاه اتمی ویران شده فوکوشیما دایچی را در شهر اوکوما، شمال شرقی ژاپن، در 24 اوت 2023 نشان می دهد. یک پهپاد به اندازه کافی کوچک که در دست جای می گیرد، در داخل یکی از رآکتورهای آسیب دیده در نیروگاه هسته ای ویران شده 28،  فوریه2024، به این امید که بتواند برخی از بقایای سوخت مذاب را در مناطقی که ربات های قبلی نتوانستند به آنجا برسند، بررسی کند. اعتبار: Kyodo News از طریق AP، فایل

هلدینگ شرکت برق توکیو همچنین چهارمین دسته از فاضلاب تصفیه شده و رقیق شده رادیواکتیو نیروگاه را در دریا آزاد می کند. دولت و تپکو، اپراتور این نیروگاه، می‌گویند آب سالم است و این فرآیند توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت می‌شود، اما این تخلیه‌ها با مخالفت شدید گروه‌های ماهیگیری و ممنوعیت چینی‌ها برای غذاهای دریایی ژاپنی مواجه شده است.

زمین لرزه 9 ریشتری و سونامی در مارس 2011 منبع تغذیه و سیستم های خنک کننده نیروگاه را تخریب کرد و باعث ذوب شدن سه راکتور شد. دولت و TEPCO قصد دارند مقدار انبوهی از سوخت هسته‌ای ذوب شده با رادیواکتیو کشنده را که در داخل هر رآکتور باقی می‌ماند، حذف کنند.

برای کمک به داده‌ها، ناوگانی متشکل از چهار پهپاد قرار بود هر بار به سمت کشتی مهار اولیه راکتور شماره 1 که سخت‌ترین ضربه را وارد کرده بود، پرواز کند. TEPCO قصد دارد منطقه جدیدی را کاوش کند.

TEPCO تعدادی کاوشگر – از جمله یک ربات خزنده و یک وسیله نقلیه زیر آب – را به داخل هر رآکتور فرستاده است، اما زباله‌ها، تشعشعات زیاد و ناتوانی در حرکت در میان آوار مانع از آن شدند، اگرچه آنها قادر به جمع‌آوری داده‌ها بودند. در سال 2015، اولین رباتی که وارد آن شد، روی یک قطعه گیر کرد.

پرواز هواپیمای بدون سرنشین  پس از ماه ها آماده سازی انجام می شود که در ماه ژوئیه در یک مرکز ساختگی در آن نزدیکی آغاز شد.

این پهپادها که وزن هر کدام 185 گرم (6.5 اونس) است، بسیار قابل مانور هستند و تیغه های آنها به سختی گرد و غبار را برمی انگیزد، و آنها را به مدلی محبوب برای بررسی های ایمنی کارخانه تبدیل می کند. هر کدام یک دوربین با کیفیت بالا با بارگذاری جلویی برای ارسال فیلم زنده و تصاویر با کیفیت بالاتر به اتاق عمل حمل می‌کنند.تا حدی به دلیل عمر باتری، تحقیقات پهپاد در داخل یک راکتور به یک پرواز 5 دقیقه ای محدود می شود.

مقامات TEPCO گفتند که قصد دارند از داده های جدید برای توسعه فناوری کاوشگرهای آینده و همچنین فرآیندی برای حذف سوخت ذوب شده از راکتور استفاده کنند. این داده ها همچنین در بررسی چگونگی وقوع بحران در سال 2011 استفاده خواهند شد.

دو هواپیمای بدون سرنشین منطقه اطراف قسمت بیرونی تکیه گاه اصلی سازه در کشتی به نام پایه را بازرسی کردند. بر اساس تصاویری که آنها مخابره کردند، مقامات TEPCO تصمیم گرفتند دو مورد دیگر را در روز بعد ارسال کنند.این پایه مستقیماً در زیر هسته راکتور قرار دارد. مقامات امیدوارند از ته هسته فیلمبرداری کنند تا دریابند که چگونه سوخت بیش از حد گرم شده در سال 2011 در آنجا چکه کرده است.

حدود 880 تن سوخت هسته ای ذوب شده با رادیواکتیو بالا در داخل سه راکتور آسیب دیده باقی مانده است. منتقدان می گویند که هدف پاکسازی 30 تا 40 ساله تعیین شده توسط دولت و TEPCO بیش از حد خوش بینانه است. آسیب در هر رآکتور متفاوت است و برنامه ها باید شرایط آنها را تطبیق دهند.

هدف TEPCO این است که تا پایان ماه مارس با استفاده از یک بازوی رباتیک غول پیکر، مقدار کمی از زباله های ذوب شده را از راکتور شماره 2 که کمترین آسیب را دیده است، به عنوان نمونه آزمایشی حذف کند. به دلیل مشکل در برداشتن سپرده ای که ورود آن را مسدود کرده بود، مجبور به تأخیر شد.

مانند سه دور گذشته تخلیه فاضلاب که در ماه اوت آغاز شد، TEPCO قصد دارد تا 7800 تن از آب تصفیه شده را پس از رقیق کردن آن با مقادیر انبوه آب دریا و نمونه برداری از آن برای اطمینان از اینکه رادیواکتیویته بسیار کمتر از استانداردهای بین المللی است، آزاد کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ژاپن را متهم کرد که تمام جهان را با «آب آلوده به هسته‌ای» به خطر می‌اندازد و از این کشور خواست تا «این اقدام نادرست» را متوقف کند. مائو از ژاپن خواست تا در یک سیستم نظارت مستقل با کشورهای همسایه و سایر ذینفعان همکاری کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *