نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 5:11 ق.ظ

کشتی هلندی با نیروی باد برای آینده سبزتر حرکت می کند

کشتی هلندی با نیروی باد برای آینده سبزتر حرکت می کند

20 فوریه 2024 -توسط Jan HENNOP-MT Chemical Challenger اولین حمل کننده مواد شیمیایی است که بادبان های جدید را آزمایش می کند.

اولین کشتی تانکر شیمیایی جهان مجهز به بادبان‌های عظیم آلومینیومی سفت و سخت، روتردام را ترک کرد، مالک آن امیدوار است مسیری برای از بین بردن ردپای عظیم کربن صنعت کشتیرانی طراحی کند.

MT Chemical Challenger، یک حمل‌کننده مواد شیمیایی 16000 تنی،  از آنتورپ به مقصد استانبول حرکت کرد و در طول مسیر آزمایش‌های دریایی را انجام خواهد داد.

صاحبان این نفتکش که در ژاپن ساخته شده و با چهار بادبان غول پیکر به ارتفاع 16 متر (52 فوت، 6 اینچ) شبیه بال های هواپیما ساخته شده است، امیدوارند مصرف سوخت را 10 تا 20 درصد کاهش دهند، زیرا بادبان ها به کاپیتان کشتی اجازه می دهد برگشت روی موتور گاز را کاهش دهد.

نیلز گروتز، مدیر اجرایی Chemship که ناوگانی از کشتی های نفتکش شیمیایی را عمدتا بین بنادر ایالات متحده در خلیج فارس اداره می کند، گفت: «من به عنوان یک ملوان مشتاق، مدت هاست فکر می کنم که چگونه می توانیم صنعت خود را پایدارتر کنیم.

گروتز در مراسم رونمایی از کشتی به خبرگزاری فرانسه گفت: «امروز ما اولین تانکر شیمیایی خود را با کمک باد راه اندازی کردیم که امیدواریم نمونه ای برای بقیه جهان باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: کشتیرانی جهانی – که گازوئیل و سایر سوخت‌های ذخیره‌سازی را می‌سوزاند – حدود 2.0 درصد از انتشار کربن جهان در سال 2022 را شامل می‌شود.دستورالعمل‌های جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌گوید در صورت دستیابی به توافقنامه آب و هوایی پاریس، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۴۰ درصد کاهش یابد و تا حدود سال ۲۰۵۰ به صفر برسد.

گروتز اذعان کرد: «حمل و نقل همیشه به شدت رقابتی بوده است و برای رسیدن به این اهداف دشوار است.

اما ما باید انتشار CO2 را کاهش دهیم و تصمیم گرفتیم که فقط بنشینیم و منتظر اتفاقی جادویی نباشیم.

Chemship در بیانیه ای افزود: “با بادبان های این کشتی، ما انتظار کاهش سالانه 850 تنی را داریم. این همان تولید سالانه 500 خودرو است.”

گروتز گفت که پروژه قرار دادن بادبان بر روی یکی از تانکرهای شیمیایی خود – با سایر نفتکش‌ها – زمانی انجام شد که او و شرکت هلندی Econowind که در ساخت سیستم‌های پیشران بادی برای کشتی‌ها تخصص دارد، برای اولین بار سه سال پیش فکر خود را کنار هم گذاشتند.

اخیرا نصب چهار بادبان در حالی که Chemical Challenger در کنار اسکله در بندر وسیع روتردام قرار داشت به پایان رسید.

اگرچه اولین کشتی مدرنی نیست که با بادبان‌های صلب مجهز شده است – شرکت بریتانیایی Cargill سال گذشته یک کشتی باری با کمک باد را به عنوان مثال راهی دریا کرد – Chemship گفت Chemical Challenger آنها اولین کشتی نفتکش با بادبان‌های شیمیایی در جهان است.

بادبان‌های آلومینیومی که شبیه بال هواپیما ساخته شده‌اند، مجهز به سیستمی از دریچه‌ها و سوراخ‌ها هستند تا جریان هوا را در بادهای تا 61 کیلومتر (33 گره، 38 مایل) به حداکثر برسانند.

رنس گروت، مدیر فروش Econowind می گوید: «این سیستم به نام «بال بادبان تهویه دار» قدرت باد را پنج برابر افزایش می دهد و همان قدرت بادبان خیالی 30 در 30 متر را می دهد.

گروت به خبرگزاری فرانسه گفت که نصب بادبان‌های صلب مدرن بر روی کشتی‌های عظیم به زمانی بازمی‌گردد که قایقرانی تنها راه برای حرکت در اقیانوس‌ها بود.بادبان‌های کشتی‌ها نیز مسیرهایی را بازگشایی می‌کنند که مدت‌ها فراموش شده بود، زیرا بخار و سوخت جایگزین نیروی باد شد.

گروت با اشاره به یک مسیر قایقرانی در اطراف دماغه امید خوب، که برای اولین بار توسط هندریک بروور، کاشف هلندی در حدود سال 1611 آغاز شد، گفت: “یک بار دیگر، “ملوانان” امروزی باید به دنبال باد باشند، به عنوان مثال در طول مسیر بروور. این مسیر در امتداد اقیانوس هند به موسوم به “چهل خروشان” فرو می رود و دوباره در امتداد ساحل غربی استرالیا به سمت شمال به سمت آسیا می رود.

گروت گفت: «ما در تلاش هستیم تا راهی برای بازگرداندن طبیعت به فناوری پیدا کنیم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *