نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:38 ق.ظ

ربات ها در حال تبدیل شدن به عامل کمک به انسان در کف کارخانه هستند

ربات ها در حال تبدیل شدن به عامل کمک به انسان در کف کارخانه هستند

15 دسامبر 2023 -توسط هلن ماسی-برسفورد، افق: مجله تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

ماشین‌های جدید می‌توانند شرایط را برای کارگران بهبود بخشند و بهره‌وری صنعتی را افزایش دهند.

در کف کارگاه یک تولیدکننده ماشین هلندی به نام Hankamp Gears، کارگران تجهیزات حجیم را از یک پالت خارج می‌کنند، مواد را بالای شانه‌های خود بلند می‌کنند و با زحمت پیچ‌هایی را به آن می‌بندند. سپس به طور ناگهانی دست‌های کمکی برای انجام کارهای سنگین ظاهر می‌شوند و به کارگران این امکان را می‌دهند تا روی کار و عمل بستن تمرکز کنند.

اما دست ها انسانی نیستند آنها متعلق به “ربات های مشارکتی” یا cobots هستند. آنها بخشی از یک پروژه تحقیقاتی برای توسعه نسل جدیدی از سیستم های انسان-ربات هستند که قادر به بهبود شرایط برای کارگران در تولید و افزایش بهره وری صنعتی هستند.

در طول این پروژه که SOPHIA نام دارد، محققان حسگرهایی را روی کوبات ها نصب کردند. این حسگرها همراه با یادگیری ماشینی برای پردازش داده‌ها، حرکات کارگران را اندازه‌گیری می‌کنند تا ببینند که آیا وظایف باید تغییر داده شوند یا بارها به گونه‌ای که برای افراد مناسب باشد، بدون اینکه آنها متوجه شوند، دوباره توزیع شوند.

دکتر آرش آجودانی، رئیس آزمایشگاه رابط‌ها و تعامل انسان و ربات در موسسه فناوری ایتالیا در جنوا، می‌گوید: «کوبات‌ها می‌توانند بهره‌وری و نحوه کار افراد را بهبود بخشند». “اگر شخصی به جای شخص دیگری با یک کوبات کار انجام می دهد، کوبات می تواند روش کار خود را تغییر دهد تا همه چیز را به نفع شخص قرار دهد.”

آجودانی هدایت سوفیا را بر عهده دارد که قرار است پس از چهار سال و نیم با تمدید شش ماهه در آوریل 2024 به پایان برسد. این سازمان کارشناسانی را از سازمان هایی در شش کشور اروپایی گرد هم آورده است. علاوه بر ایتالیا، شرکا از بلژیک، فرانسه، آلمان، هلند و اسلوونی هستند.

نکته اصلی محققان این است که اتوماسیون در بخش تولید فرصت بزرگی برای شرکت ها و کارگران است تا تهدیدی جدی برای مشاغل. به این دلیل است که با کمک کوبات ها، کارگران برای کارهای ماهرتر آزاد می شوند و برای کارفرمایان ارزشمندتر می شوند.

آجودانی می گوید: «مشکل این نیست که ربات ها مشغول به کار شوند. مشکل پیدا کردن افراد کافی برای انجام کارهای کم مهارت است.

او این نکته را با مثالی از کشاورزی برجسته کرد و گفت که بسیاری از نقش‌های کم مهارت که زمانی رایج بودند، از بین رفته‌اند.

آجودانی گفت: اکنون هیچکس شیر دوشیدن گاو را بلد نیست اما 150 سال پیش اگر نمی دانستی زنده نمی ماندی. شاید 100 سال دیگر یک کارگر نیازی به بلند کردن و جابجایی یک جعبه نداشته باشد، فقط باید یک ربات را برنامه ریزی کرد تا این کار را انجام دهد. این مشاغل در نهایت – به تدریج – از بین می روند.”

تیم SOPHIA با تولیدکنندگان در بخش خودرو از جمله خودروساز آلمانی فولکس واگن و همچنین Hankamp Gears در میان آنها کار کرده است تا کوبات هایی را طراحی کنند که به عنوان متحدان کارگران در کف کارخانه رفتار می کنند.

آجودانی گفت گام بعدی بهبود توانایی کوبات ها برای عمل به تنهایی است. این به نوبه خود مستلزم آموزش خاص برای افرادی است که با کوبات ها کار می کنند و بر عملکرد آنها نظارت می کنند.«برای رسیدن به این هدف، باید آنها را با هم همکاری کنیم و مهارت‌های نظارت انسانی را با استحکام روبات‌ها ترکیب کنیم.»

SOPHIA بخشی از یک سری پروژه‌های تحقیقاتی است که به منظور ارتقای امکانات ربات‌ها و سایر ماشین‌های نوظهور برای کار در کنار مردم به روش‌هایی است که هم رفاه کارگران و هم کارایی کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد.

کل این ایده “صنعت 5.0” نامیده می شود – رویکرد کمیسیون اروپا برای قرار دادن کارگران در مرکز تولید در حالی که بخش تولید اتحادیه اروپا دستخوش تحول دیجیتال و سبز می شود.تضمین رفاه روانی در محیط کار آینده یکی از عناصر استراتژی کلی است.

یک پروژه تحقیقاتی جداگانه بررسی کرد که آیا کوبات ها می توانند کارگران را شادتر کنند یا خیر. این پروژه که MindBot نام داشت، پس از تقریبا چهار سال در سپتامبر 2023 به پایان رسید.

این پژوهشگران بلژیکی، کرواسی، آلمانی و ایتالیایی را گرد هم آورد که برای شرکت‌های فناوری، تولیدکنندگان و آژانس‌های عمومی کار می‌کنند و روی همه چیز از روانشناسی گرفته تا مهندسی تمرکز دارند.

تیم MindBot کار خود را بر اساس مفهوم روانشناختی “جریان” استوار کرد – که در آن افراد زمانی که سطح مهارت آنها با کار مورد نظر مطابقت دارد، احساس انگیزه و تمرکز می کنند.

دکتر فابیو استورم، محقق مؤسسه علمی ایتالیایی IRCCS Eugenio Medea که این پروژه را رهبری می‌کند، می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند 100 درصد مواقع در حالت جریان باشد. ما می‌خواستیم ببینیم آیا می‌توانیم بفهمیم چه زمانی جریان اتفاق می‌افتد یا خیر.

این تیم کار خود را با مشاهده استفاده از کوبات ها و تعامل آنها با افراد در چندین کارخانه تولیدی، از جمله در بخش خودرو و قطعات الکترونیکی آغاز کرد.پرسشنامه ها و مشاهدات به ایجاد یک خط پایه از تلاش فیزیکی و ذهنی مورد نیاز کارگرانی که با شرکای روباتیک در تعامل بودند کمک کرد.محققان سپس تغییرات واقعی را برای داوطلبان در آزمایشگاه شبیه‌سازی کردند و با بازوی روباتیکی که ماژول‌های فناوری به آن اضافه شده بود با کمک الگوریتم های مبتنی بر ویدئو و هوش مصنوعی،کار می‌کردند. حسگرهای نوری به اندازه گیری میزان خستگی فیزیکی کارگران کمک کردند.

کوبات به گونه ای برنامه ریزی شده بود که به داده های ارائه شده توسط حسگرها پاسخ دهد و در صورت کاهش سرعت در پایان یک شیفت، سرعت خود را کاهش می دهد تا با سرعت هر کارگر انسانی مطابقت داشته باشد.

این تیم همچنین یک آواتار برای cobot روی تبلت ایجاد کرد تا با کارگران تعامل داشته باشد. به گفته استورم، این برای کارگران زیاد سخت نبود، زیرا بسیاری از آنها قبلاً نام مستعار (یکی “رابی”) برای همکاران خود را پیدا کرده بودند.اطلاعات جمع‌آوری‌شده از پرسشنامه‌ها به تیم کمک کرد تا فناوری‌ها را برای بهبود وظایف تنظیم کند.

استورم گفت: «بسیاری از حوزه‌هایی که ما بررسی کردیم، واقعاً بر روی فناوری تمرکز نمی‌کنند، بلکه بر تأثیر آن بر کارگران انسانی متمرکز هستند.

جنبه دیگری از تحقیقات MindBot در مورد کوبات‌ها نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌ها می‌توانند افراد اوتیستیک را بهتر در نیروی کار ادغام کنند.با کمک روانشناسان، این تیم اطلاعاتی را برای کارگران ایجاد کرد تا به آنها کمک کند تا برای هر جنبه حساس از کار یا محیط آماده شوند – به عنوان مثال، اگر لازم است به صداهای بلند یا نورهای روشن عادت کنند. این شامل نقشه برداری گام به گام وظایف خاص بود تا پیش بینی کاری که باید انجام دهند برای کارگران آسان تر شود.

استورم می‌گوید: «مهم است که کار را با فرد تناسب دهیم، نه برعکس. ما می خواستیم نشان دهیم که تولید می تواند یک گزینه شغلی برای افراد اوتیستیک باشد.

MindBot دستورالعمل‌های استخدام مرتبط را برای بررسی به کمیسیون اروپا ارسال کرده است و امیدوار است که منتشر شود.در هر صورت، کار انجام شده تحت این پروژه به اینجا ختم نمی شود، زیرا اعضای تیم قصد دارند با هم دیگر جنبه های چگونگی بهبود رباتیک شرایط محیط کار را بررسی کنند.

استورم گفت: «بسیاری از ابزارها، روش‌ها و یافته‌های MindBot قبلاً در فعالیت‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا خواهند شد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *