نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 4:51 ب.ظ

قدرتمندترین ابررایانه های جهان از SDG و پایداری جهانی پشتیبانی می کنند

قدرتمندترین ابررایانه های جهان از SDG و پایداری جهانی پشتیبانی می کنند

18 ژانویه 2024 – Science|Business Network

وزارت امور خارجه فدرال (FDFA) و ETH زوریخ با همکاری شرکای بین المللی خود، شبکه بین المللی محاسبات و هوش مصنوعی (ICAIN) را در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) 2024 در داووس راه اندازی می کنند. ماموریت آن توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی است که به نفع جامعه به‌عنوان یک کل باشد، و همچنین برای همه قابل دسترس و پایدار باشد و در نتیجه به کاهش نابرابری جهانی کمک کند.

هوش مصنوعی (AI) یکی از حیاتی ترین فناوری های زمان ما است. قرار است جامعه، اقتصاد و سیاست ما را به طور اساسی متحول کند و همچنین پتانسیل مبارزه با چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، بیماری های همه گیر و نابرابری درآمد را دارد. بنابراین بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا قابلیت های هوش مصنوعی خود را گسترش دهند و در زیرساخت های لازم سرمایه گذاری کنند. اما بسیاری از بازیکنان بالقوه، به ویژه در نیمکره جنوبی، به دلیل هزینه بالا و کمبود اجزای کلیدی، به فناوری های مربوطه دسترسی ندارند.

چالش های جهانی نیازمند راه حل های جهانی است

بنیانگذاران شبکه بین‌المللی محاسبات و هوش مصنوعی می‌خواهند دسترسی به ابر محاسباتی، زیرساخت‌های داده و نرم‌افزار و همچنین دانش هوش مصنوعی را برای جامعه وسیع‌تری باز کنند. هدف تسهیل پروژه های تحقیقاتی بین المللی است که به نفع جامعه به عنوان یک کل است و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) را ارتقا می دهد. الکساندر فازل، وزیر امور خارجه در وزارت امور خارجه فدرال (FDFA) می‌گوید: «قابلیت‌های توسعه مدل‌های هوش مصنوعی در حال حاضر بیشتر در دست شرکت‌های خصوصی است. این خطر ایجاد راه‌حل‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌توانند به سرعت درآمدزایی کنند و برای بازیکنان کشورهای کم‌درآمد مقرون به صرفه نباشند.» علاوه بر این، این ظرفیت ها تنها در چند منطقه از جهان متمرکز شده است، به طوری که ویژگی های فرهنگی یا زبانی گروه های محروم عمدتا در آموزش مدل های هوش مصنوعی نادیده گرفته می شود. بنابراین ICAIN یک رویکرد از پایین به بالا را اتخاذ می کند، که در آن محققان برنامه های کاربردی پروژه را ارسال می کنند و فقط از منابعی استفاده می کنند که در غیر این صورت نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

یک نمونه از اجرای یک پروژه آزمایشی اولیه، همکاری بین ICAIN و Data Science Africa (DSA) است. این سازمان پان آفریقایی، دانشمندان داده را در سراسر قاره شبکه‌بندی می‌کند، برنامه‌های آموزشی ارائه می‌دهد و از پروژه‌های تحقیقاتی غیرانتفاعی در حوزه یادگیری ماشین و علوم داده پشتیبانی می‌کند. یکی از اهداف اولین پروژه مشترک استفاده از هوش مصنوعی برای انعطاف پذیری بیشتر کشاورزی در برابر اثرات منفی تغییرات آب و هوایی است.

نتایج پروژه های پشتیبانی شده توسط ICAIN در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و باید از نظر مدل های هوش مصنوعی و داده های آموزشی شفاف باشد. برای ما، همکاری با ICAIN جالب است زیرا فرصت‌های جدیدی را برای اعضای ما در اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در زمینه آفریقا باز می‌کند. پروفسور Ciira Maina، رئیس هیئت مدیره علوم داده آفریقا می گوید: ما همچنین می خواهیم تخصص منحصر به فرد اعضای DSA را به نفع دیگران در شبکه به اشتراک بگذاریم.

اولین پروژه هایی که در سال 2024 شروع می شوند – راه اندازی ICAIN تا سال 2025 تکمیل می شود

اعضای موسس ICAIN نه تنها شامل FDFA و ETH زوریخ می‌شوند، بلکه اعضای خارجی مرکز محاسبات ملی سوئیس (CSCS) call_made، خارجیEPFLcall_made، خارجی آزمایشگاه اروپا برای یادگیری و سیستم‌های هوشمند (ELLIS)call_made خارجیData Science Africacall_made و فنلاندی هستند. مرکز فناوری اطلاعات (CSC)،  عضو میزبان خارجی LUMI کنسرسیوم Call_made است.

کریستین ولفروم، معاون تحقیقات ETH زوریخ می گوید:

من خوشحالم که از همان ابتدا توانسته ایم ICAIN را بر روی یک بنیاد بین المللی گسترده قرار دهیم که – علاوه بر تخصص لازم – همچنین می تواند دو ابرکامپیوتر مدرن و قدرتمند را با زیرساخت های آلپ خود و اروپا ارائه دهد. بدیهی است که ما همچنین امیدواریم که سایر شرکا را در مورد اهمیت ماموریت ICAIN متقاعد کنیم و آنها را تشویق کنیم تا فعالانه از ما حمایت کنند. نامزدهای بالقوه ممکن است شامل موسسات تحقیقاتی، سازمان‌های بین‌المللی، شرکت‌ها یا بنیادهایی باشند که مایل به حمایت مالی از ICAIN با کمک‌های مشابه (مانند قدرت محاسباتی) یا تخصص تخصصی هستند.

در طول مرحله انکوباسیون در سال جاری، قوانین حاکمیتی و فرآیندهای هماهنگی برای ICAIN تهیه و تامین مالی خواهد شد. علاوه بر این، اولین پروژه های آزمایشی به عنوان مثال در ارتباط با DSA با هدف جمع آوری تجربه در همکاری با شرکای پروژه آغاز می شود. ساختارهای سازمانی ICAIN باید تا سال 2025 ایجاد شوند.

این مقاله برای اولین بار در 17 ژانویه توسط ETH Zurich منتشر شد.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *