نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 4:30 ب.ظ

در مزارع بادی فراساحلی، تولید غذاهای دریایی ممکن است فرصت باشد

در مزارع بادی فراساحلی، تولید غذاهای دریایی ممکن است فرصت باشد

3 ژانویه 2024 – توسط مایکل آلن، افق: مجله تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا-اعتبار Unsplash/CC0 دامنه عمومی

در سواحل بلژیک، دانمارک، آلمان و هلند ده‌ها مزرعه بادی موجودند و به اروپا کمک می‌کنند تا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت‌های فسیلی سوق پیدا کند.برخی از این مزارع بادی همچنین به اروپا کمک می کنند تا کاری را انجام دهد که کمتر کسی تصورش را می کند: پرورش غذاهای دریایی. این فعالیت نشان دهنده یک رویکرد جدید امیدوارکننده برای بهره برداری از منابع طبیعی است.این برنامه که “چند کاربری” نامیده می شود، شامل به اشتراک گذاری فضای فراساحلی است و یک انحراف بزرگ از ایده معمول حقوق عملیات انحصاری است.

الکس زیمبا، محقق در موسسه هلندی Deltares که متخصص در زمینه آب و زیرسطح است، می گوید: «به طور سنتی، بیشتر کارها به طور جداگانه انجام می شود. اگر شما یک مزرعه بادی می‌خواهید، در آنجا قرار می‌دهید. اگر مردم می‌خواهند به ماهیگیری بروند، به آنجا می‌روند.

Ziemba یک پروژه تحقیقاتی را برای به چالش کشیدن چنین تفکری با کاوش در چشم اندازهای اشتراک‌گذاری سایت‌های فراساحلی رهبری کرد – گامی که به هموار کردن راه برای سؤالات حقوقی در مورد مالکیت مشترک و ایجاد مشاغل جدید احتمالی کمک می‌کند.

او گفت: “نقطه کلیدی برای یک مزرعه بادی فراساحلی – با شرایط باد و مکان بهینه – ممکن است با یک نقطه عالی برای آبزی پروری همپوشانی داشته باشد.” “اگر آنها با هم ترکیب نشوند، فقط یک نفر می تواند از این قطعه بهینه دریا استفاده کند.”

این پروژه که یونیتد نام داشت، پس از چهار سال در 31 دسامبر 2023 به پایان رسید. در میان توربین های سه مزرعه بادی صدف و جلبک دریایی پرورش داد.

در حالی که اقیانوس ها و دریاها 70 درصد زمین را پوشانده اند، فضای توسعه تجاری در آنها نامحدود نیست. این امر به ویژه در اروپا، دومین قاره کوچک جهان پس از استرالیا، صادق است.

دکتر اویویند برگ، دانشمند ارشد مؤسسه تحقیقات دریایی در نروژ می گوید: «فضا در حال تبدیل شدن به یک مشکل فزاینده است. اگر به نقشه اروپا و مناطق دریایی کشورهای مختلف نگاه کنید، تعداد زیادی از کشورها فضای بسیار محدودی دارند.

جدای از تولید انرژی بادی، کشورها و کسب و کارها دلایل زیادی برای یافتن فرصت های اقتصادی دیگر در خارج از ساحل دارند. استقرار مزارع شناور برای دام و محصولات زراعی و همچنین پرورش غذاهای دریایی نمونه های دیگری هستند.

به گفته زیمبا، زمانی که موارد عملی مانند دسترسی آسان از یک بندر در نظر گرفته شود، مکان‌های دریایی برتر برای صنایع مختلف اغلب ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند.

محققان UNITED غذاهای دریایی را روی شبکه‌هایی پرورش دادند که از خطوط معلق بودند، شبکه‌هایی که چندین متر زیر سطح آب قرار داشتند تا از امواج قدرتمند محافظت شوند. غذاهای پرورش یافته شامل صدف های آبی و انواع جلبک دریایی بود که گاهی اوقات با ترمیم بسترهای صدف همراه بود.

در حالی که هیچ ارتباط مستقیمی بین سیستم های آبزی پروری و توربین های بادی اطراف وجود نداشت، همزیستی نشان دهنده اشتراک ارزشمند فضای اقتصادی برتر است.

در محل آزمایش هلند در 12 کیلومتری ساحل، تورها محل نگهداری جلبک های دریایی بودند. سایت بلژیکی میزبان صدف های مسطح و همچنین جلبک دریایی بود. و از خطوط آلمانی برای پرورش صدف آبی و جلبک دریایی استفاده شد.

صدف‌های جوان، صدف‌ها و گیاهان جلبک دریایی قبل از استقرار به تورها اضافه شدند. سپس غذاهای دریایی و تورها از طریق دوربین ها، حسگرها و سفرهای گاه به گاه با قایق کنترل می شدند. پرورش صدف‌ها می‌توانند حدود دو سال طول بکشد تا به اندازه بازار برسند، در حالی که جلبک‌های دریایی را می‌توان بیشتر برداشت کرد.

به گفته زیمبا، بازده حاصله با محصولی که در آب‌های آرام‌تر نزدیک ساحل و دور از زیرساخت‌های دیگر قابل مقایسه است.

یونیتد همچنین داده هایی را در مورد نرخ رشد جمع آوری کرد. این امر به محققان اجازه می دهد تا نرخ رشد بالقوه آبزی پروری صدف و جلبک دریایی در مقیاس بزرگتر را در مزارع بادی آینده مدل کنند.

برگ در مؤسسه تحقیقات دریایی مستقر در برگن، رئیس علمی پروژه تحقیقاتی دیگری است که فرصت ها را در این زمینه شناسایی می کند.در حالی که UNITED عمدتاً نشان می دهد که آیا ترکیب مزارع بادی و آبزی پروری قابل اجرا است یا خیر، پروژه Bergh بیشتر بر روی محصولات واقعی غذاهای دریایی متمرکز است.

این شرکت که OLAMUR نام دارد، سیستم های پرورش ماهی صدف و جلبک دریایی را در میان توربین های بادی در بخش دانمارکی دریای بالتیک و منطقه آلمانی دریای شمال نصب می کند.

این طرح در ژانویه 2023 آغاز شد و قرار است تا پایان سال 2026 ادامه یابد.

یکی از مکان‌ها در بخش دانمارکی مزرعه بادی Kriegers Flak در دریای بالتیک است. این یکی از بزرگترین سایت های بادی دریایی در اروپا است.

OLAMUR بر اساس کار پروژه های قبلی و کوچکتر است که بر چالش های مهندسی قرار دادن سیستم های آبزی پروری در مزارع بادی متمرکز شده است.این تیم نرخ رشد و بازده صدف‌ها و جلبک‌های دریایی و همچنین کیفیت آن‌ها را مطالعه خواهد کرد. این شامل ارزیابی مشخصات مواد مغذی آنها و بررسی آلاینده‌های مضر برای اطمینان از قابلیت فروش است.

بازار جلبک دریایی در حال رشد است در همه چیز از غذا و خوراک گرفته تا بسته بندی و دارو نقش دارد.

به عنوان مثال، پرورش جلبک دریایی در مقیاس بزرگ می تواند به پاکسازی آب دریای اروپا کمک کند.

در دریای بالتیک و شمال، مناطق مرده در نتیجه آلودگی ناشی از رواناب نیترات ها و فسفر از کشاورزی تشکیل شده است.جلبک دریایی از این مواد مغذی معدنی تغذیه می کند و آنها را از آب خارج می کند.

برگ گفت: «اگر جلبک دریایی را پرورش دهید، این مواد مغذی اضافی می توانند از یک مشکل به منبع تبدیل شوند.

با توجه به تعهد اتحادیه اروپا به حفاظت از حداقل 30 درصد از دریاهای خود تا سال 2030، جلبک های دریایی می توانند با کاهش آلودگی کشاورزی در مناطقی مانند بالتیک، نقش مهم تری ایفا کنند.

به گفته زیمبا از یونیتد، هر صنعتی می تواند در مورد ایده معرفی فعالیت های جدید در عملیات جاری مردد باشد و خطرات مرتبط هرگز نمی توانند به طور کامل حذف شوند.

او گفت که از آنجایی که شرکت‌های انرژی بادی در حال حاضر معمولاً فضای مشترک ندارند، نگران هستند زیرساخت‌های دیگر در منطقه به توربین‌های آنها آسیب برساند و در نتیجه تولید برق را مختل کند.

به عنوان مثال، در صورت وقوع طوفان، یک شناور یا لانگ لاین ممکن است از لنگر خود جدا شود و به توربین آسیب برساند یا باعث توقف کار آن در طول عملیات بازیابی شود.

زیمبا گفت: «آنها به توربین‌هایشان نیاز دارند که تا آنجا که ممکن است کار کنند و هیچ آسیبی نبیند. اما مزایای آشکاری برای ترکیب فعالیت ها وجود دارد و برخی از اپراتورها در مورد چشم انداز انجام این کار هیجان زده هستند.

به گفته برگ، یک رویکرد چندمنظوره می تواند یک رویکرد برد-برد برای همه افراد ذینفع باشد.

با تنگ شدن فضای بهینه فراساحلی، فرآیندهای صدور مجوز داخلی اغلب کند است و اتحادیه اروپا به دنبال افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است، توسعه‌دهندگان یک مزرعه بادی برنامه‌ریزی‌شده که شامل یک جزء استفاده مشترک است، می‌توانند مجوز دریافت کنند.فراتر از آن، برخی از مزایای عملیاتی واضح ممکن است.

به عنوان مثال، مزارع بادی و تولیدکنندگان آبزی پروری می توانند با به اشتراک گذاشتن قایق ها و همچنین حسگرهای مورد استفاده در شناورها، شناورها و توربین ها برای نظارت بر تنظیمات، هزینه ها را کاهش دهند.

در نهایت، سودآوری تعیین می‌کند که آیا مکان‌های فراساحلی چند منظوره بیش از یک مبنای تجربی پدیدار می‌شوند یا خیر.

تیم UNITED در حال حاضر در حال پیگیری یک پروژه در بلژیک، دانمارک، آلمان و هلند برای بررسی اینکه آیا آبزی پروری در مزارع بادی از نظر تجاری قابل دوام است یا خیر.

زیمبا گفت: «مردم باید بتوانند از انجام این کار پول دربیاورند تا کسب‌وکار باشد. “در غیر این صورت این به خودی خود انجام نخواهد شد.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *