نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:16 ق.ظ

یک مطالعه جامع دوره عمر وسیله نقلیه برای کاهش کربن در حمل و نقل

یک مطالعه جامع دوره عمر وسیله نقلیه برای کاهش کربن در حمل و نقل

12 دسامبر 2023توسط KeAi Communications Co.-میزان انتشار کربن توسط سفرهای ریلی با سرعت بالا چقدر کاهش می یابد. اعتبار: Yintao Lu، و همکاران

حمل و نقل سومین عامل اصلی انتشار کربن در جهان است. پرداختن به این موضوع برای کشورهای جهان حائز اهمیت است. راه‌آهن‌های سریع‌السیر (HSR) به دلیل درجه بالای برقی‌شدن، مسیر اصلی آینده حمل‌ونقل بین‌شهری در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، فقدان داده‌های مرتبط برای حمایت از میزان کاهش کربن در سفرهای ریلی پرسرعت و موثرترین رویکردهای نظارتی برای حالت‌های مختلف حمل‌ونقل وجود ندارد.

به همین منظور، در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله راه آهن با سرعت بالا منتشر شد، محققان دانشگاه جیائوتنگ پکن کل انتشار کربن چرخه زندگی وسایل نقلیه را تجزیه و تحلیل کردند.

لو ینتائو، نویسنده اصلی این مطالعه، استادیار دانشگاه دانشکده محیط زیست در دانشگاه جیائوتنگ پکن توضیح می‌دهد: “کل چرخه زندگی منعکس کننده فرآیند کامل یک محصول یا ابزار، از استفاده از منابع طبیعی تا بازگشت نهایی آن به طبیعت است. این منعکس کننده کل روند زندگی سیستم است. ارزیابی انتشار کربن در کل چرخه عمر، معیار دقیق تری از سازگاری با محیط زیست محصول ارائه می دهد.

از لحاظ تاریخی، حمل‌ونقل جاده‌ای اصلی‌ترین روش سفر مسافری شامل خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و راه‌آهن بوده است که هر کدام از منابع انرژی متعددی مانند بنزین و برق استفاده می‌کنند. این مطالعه این عوامل را در نظر می گیرد و یک واحد ارزیابی به ازای هر نفر در هر کیلومتر را اتخاذ می کند تا اطلاع دهد که کدام ترکیبات حمل و نقل در کاهش انتشار کربن در طول سفر موثرتر هستند.

در حال حاضر، بسیاری از مطالعات در مورد کاهش کربن در وسایل نقلیه حمل و نقل بر روی حسابداری کامل انتشار کربن چرخه عمر زیرساخت تمرکز دارند. در مقابل، این مطالعه بر اساس چشم انداز چرخه عمر کامل وسایل نقلیه و سوخت انجام شد.

لو می گوید: «به ویژه، در مقایسه با زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه قابل مصرف‌تر هستند، در حالی که HSR کاهش قابل‌توجهی انتشار کربن را نشان می‌دهد، با شدت تنها 24 تا 32 درصد در مقایسه با وسایل نقلیه شخصی و 47 تا 89 درصد در مقایسه با اتوبوس‌ها».

این مطالعه نه تنها به کاهش کربن در حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه اطلاعاتی را نیز برای تولیدکنندگان خودرو در مورد موادی که باید برای تولید در اولویت قرار دهند، با توجه به پیامدهای کاهش کربن قابل توجه آنها ارائه می‌کند.

یائو هونگ، نویسنده ارشد این مطالعه، معتقد است که انتشار کربن در حین حمل و نقل یک فرآیند مداوم است و نقش مهمی در کل چرخه زندگی انتشار کربن دارد. او امیدوار است که این تحقیق بتواند حمایت نظری از تلاش‌های کاهش کربن چین در بخش حمل‌ونقل فراهم کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *