نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:53 ق.ظ

پارک علم و فناوری بهترین بستر برای تبدیل پژوهش ها و ایده های دانش آموزان به کالا است

شنبه 4 آذر 1402

گزارش از سینا میرزامحمدی

پانا

ارومیه (پانا) – جهان امروز در بخش های مختلف شاهد پژوهش ها و ایده های ناب است که جامعه دانش آموزی در این راستا مغفول واقع شده ، پارک علم و فناوری بهترین بستر برای احیا و شکوفایی استعدادهای پژوهشی دانش آموزان است.

صاحب نظران شرط اصلی توسعه انسانی پایدار را یادگیری مادام‌العمر با هدف ایجاد اشتغال دانسته‌اند که با تحریک نوآوری در نسل دانش‌آموختگان مدارس محقق می‌گردد. توسعه انسانی پایدار هدف اصلی تمام کشورها است و این هدف بدون یادگیری مادام‌العمر و آموزش فراگیر تحقق نخواهد یافت. توسعه یادگیری مادام‌العمر و آموزش فراگیر نیز به خودی‌خود منجر به توسعه انسانی پایدار نمی‌گردد بلکه شرط لازم برای اثربخشی یادگیری مادام‌العمر، اشتغال پایدار و کارآفرینی و نوآوری و تحریک خلاقیت دانش‌آموختگان در نظام اقتصادی است.

نظام تعلیم و تربیت در بخش طئوریک فعالیت ها و برنامه های بسیار خوب و کاربردی را با خود یدک می کشد اما در بخش عملی همواره دچار مشکلاتی بوده که البته نیازمند مشارکت و همکاری سایر ارکان جامعه است.

پژوهش، ایده سازی و ایده پروری یکی از این بخش ها و موضوعات است که پس از کشف، پرورش و طی مراحل طئوری در مرحله تبدیل به فکر و کالا دچار رکود می شود؛ پژوهشسراهای دانش آموزی برای طی این مسیر دشوار طراحی شدند اما با گذر زمان دچار روزمرگی های خاص خود شده و کارآیی خود را از دست دادند؛ پارک علم و فناوری دقیقا در این مرحله می تواند کمک حال نظام تعلیم و تربیت و شاید روزنه برای ورود جوانان و نوجوانان برای امر تولید و بازار کار باشد.

دانش آموزان به دنبال ایده هاى دانش بنیان و فناورى هاى قابل اجرا در جامعه باشند

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در گفت و گو با پانا به اهمیت ورود دانش آموزان به عرصه تولید گفت: دانش آموزان با ایده های خلاقانه خود علاوه بر ورود به بازار کار می توانند به چرخه تولید و اقتصاد کشور نیز کمک کنند.

علی مطهری با اشاره به حوزه های فعالیت دانش آموزان در بخش های مختلف پژوهشی گفت: دانش آموزان باید به دنبال ایده هاى خلاقانه و دانش بنیان و همچنین فناورى های قابل اجرا در جامعه باشند تا با کمک پارک علم و فناوری این ایده ها را به کالا و فکر اقتصادی تبدیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید بر لزوم حرکت دانش آموزان به سمت ایده هاى نوآورانه، گفت: نسل امروز و دانش آموزان باید به دنبال رشته ها و ایده های گوناگون در حوزه ایده هاى دانش بنیان و همچنین فناورى هاى قابل اجرا در جامعه بروند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید بر لزوم حرکت دانش آموزان به سمت ایده هاى نوآورانه، گفت: نسل امروز و دانش آموزان باید به دنبال رشته ها و ایده های گوناگون در حوزه ایده هاى دانش بنیان و همچنین فناورى هاى قابل اجرا در جامعه بروند.

وى به نقش پارک علم و فناورى در این حوزه اشاره کرد و گفت: هرکشور که فناوری پیشرفته دارد و علم اش را به عمل تبدیل کرده است حرفی برای گفتن در جهان امروزدارد، پارک علم و فناوری در این راستا نقش بسیار با اهمیت و برجسته ای دارد و همانگونه که از اسمش پیداست علم را به فناوری تبدیل مى کند ؛ این علم می تواند از دوره متوسطه تحصیلى شروع شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربى دانش آموزان سمپادی و اعضای پژوهشسرا ها را پیشرو در موضوع ایده پردازى دانست و گفت: پارک علم و فناوری ایده هاى دانش آموزان را دریافت کرده و با حالت تجاری وارد جامعه مى کند، دانش آموزان و به خصوص دانش آموزان سمپادى و اعضای پژوهشسراهای دانش آموزی با قدرت ایده پردازى باید در این مسیر گام بردارند.

وی با اشاره به زمینه های همکاری های پارک علم وفناوری و آموزش وپرورش نیز گفت : پیشرفت هاى نظام پس از دوران دفاع مقدس باید در قالب اردوهای راهیان پیشرفت به اطلاع نسل جدید برسد، پارک علم و فناورى بهترین بستر براى تحقق این مهم است.


هرگونه فعالیت در حوزه فناوری و خلاقیت دانش آموزان، سرمایه گذاری برای آینده کشور است

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان‌غربی در گفت و گو با پانا به لزوم همکاری های دوجانبه با آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: با توجه به آنکه در شرایط کنونی اشتغال‌زایی جوانان مهمترین دغدغه دولت و مردم برای آینده جوانان و کشور محسوب می‌گردد هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به مراکز رشد پارک فناوری انگیزه‌ای ذاتی را برای برنامه‌ریزی‌ آموزشی اقتصادمقاومتی ایجاد می‌نماید. هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به مراکز رشد با استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری می‌تواند دو مساله مهم اهمیت پارک‌های علم و فناوری و نیاز کشور به گسترش آن و همچنین رشد تصاعدی نوآوری و فناوری‌های نوین با استفاده از دانش‌آموزان خلاق از سنین پایین‌تر از مرحله ورود به دانشگاه، را برای توسعه حل نماید.

جواد نوری هرگونه هزینه و کار در حوزه دانش آموزی را سرمایه گذاری برای آینده دانست و گفت: ما در پارک علم و فناوری هزینه کردن در حوزه افزایش سطح دانش و آگاهی دانش‌آموزان در حوزه فناوری و خلاقیت را بعنوان هزینه نمی‌دانیم بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و ما سعی کردیم در پارک علم و فناوری با هدف هویت بخشی علاوه ارائه دستاورهای علمی و فناوری استان، دانش آموزان را به سمت ایده پردازی برای تولید سوق دهیم.

به گفته نوری ، سرمایه گذاری بر روی ایده های نوآورانه نسل نوجوان و جوان از اهداف اصلی پارک علم و فناوری است؛ به همین منظور، مراکز نوآوری و شکوفایی خلاقیت در راستای حمایت از دانش آموزان و دانشجویان خلاق و نوآور به منظور پرورش ایده های نو و کاربردی فعالیت خود را آغاز نموده، و با حمایت از طرح های ارائه شده نقش مهمی در توسعه خلاقیت و نوآوری در سطح جامعه به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجویان دارد.

به گفته نوری ، سرمایه گذاری بر روی ایده های نوآورانه نسل نوجوان و جوان از اهداف اصلی پارک علم و فناوری است؛ به همین منظور، مراکز نوآوری و شکوفایی خلاقیت در راستای حمایت از دانش آموزان و دانشجویان خلاق و نوآور به منظور پرورش ایده های نو و کاربردی فعالیت خود را آغاز نموده، و با حمایت از طرح های ارائه شده نقش مهمی در توسعه خلاقیت و نوآوری در سطح جامعه به ویژه در بین دانشآموزان و دانشجویان دارد.

وی حضور نمایندگان پارک در مدارس و معلمان مشتاق وهمچنین دانش آموزان ایده پرداز در محیط پارک علم و فناوری و آشنایی با فعالیت‌های شرکت‌ها و واحدهای فناور را یکی از راهکارهای مهم توسعه در این حوزه دانست و اظهار کرد: استمرار تعامل با آموزش و پرورش می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تغییرات بنیادین در جامعه باشد؛ مجموعه پارک علم و فناوری با آموزش دانش‌آموزان خلاق و صاحب ایده و تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات آن ها ، گامی بزرگ برای اشتغال زایی و چرخه اقتصاد کشور و استان برخواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان‌غربی گفت: از یکسو نوعی همگرایی در آموزش و پرورش و دانشگاهها برای پرورش نسلی خواهد گردید که در توسعه پایدار کشور نقش اساسی بازی خواهند کرد. از سوی دیگر نسلی جدید از دانشگاهها مبتنی بر تجاری‌سازی دانش تعریف خواهد شد و دانشگاهها از روش‌های سنتی کسب درآمد از طریق پذیرش دانشجو دور خواهند شد و در ضلع سوم توسعه و گسترش کمی و کیفی پارک‌های علم و فناوری آنان را در شرایط رقابتی قرار خواهد داد که مجموعه این ارتباطات الگویی مطلوب برای توسعه پایدار را رقم خواهد زد.

بررسی تاریخچه پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی، درمی‌یابیم که سرمایه انسانی مبتنی بر علم و فناوری نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی چنین کشورهایی داشته است؛ اما مساله‌ای که باید از حساسیت آن در مبحث تامین سرمایه انسانی برای توسعه توان علمی و فناوری کشور تاکید نمود این است که به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری‌های آموزشی در زمینه علم و فناوری به دوران دانشگاهی؛ موجب کوتاه‌تر شدن دوران بازده، و در نتیجه کاهش نسبی بازده سرمایه‌گذاری آموزشی خواهد شد.

بنابراین اگر سرمایه‌گذاری در سنین نوجوانی یعنی در دوران دبیرستان انجام شود به دلیل آنکه قدرت یادگیری و اوقات فراغت در سنین نوجوانی بیشتر است با صرف وقت و هزینه‌های کمتری می‌توان به امر آموزش فناوری همت گماشت و در عین حال سرمایه‌گذاری در این ایام موجب خواهد شد تا زمان طولانی‌تری منافع خود را نصیب توسعه کشور نماید و از بازدهی این سرمایه‌گذاری در زمان بیشتری می‌توان بهره برد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *