نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:33 ب.ظ

توسعه فناوری های نو ، موتور محرک اقتصاد در قرن جدیداست.

توسعه فناوری‌های نو، موتور محرک اقتصاد در قرن جدید است

6-12-1401

توسعه فناوری‌های نو، موتور محرک اقتصاد در قرن جدید استبه گزارش  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، علیرضا نصیری در حاشیه برگزاری رویداد امید مطرح کرد: با گسترش روزافزون دانش و فناوری، «عصر صنعت» به تدریج جای خود را به «عصر دانش» داده است و «اقتصاد دانش‌بنیان» نیز جای «اقتصاد منبع‌بنیان» را گرفته است. گرچه شاید تا همین چند سال پیش منابع طبیعی همچون نفت، جنگل یا دریا می‌توانستند نقش چشمگیری در توسعه اقتصادی کشور‌ها ایفا کنند، اینک، اما توانایی توسعه دانش و فناوری‌های پیشرفته است که اقتصاد کشور‌ها را پیش می‌برد، به‌طوریکه بر اساس نظریه جدید رشد، با افزایش سرمایه‌گذاری روی پژوهش و فناوری می‌توان نرخ رشد اقتصادی کشور‌ها را به‌طور مستمر افزایش داد.

وی افزود:، اما قطعا موتور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را کسب‌وکار‌های دانشی و فناورانه تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف، از سلامت و دفاع گرفته تا کشاورزی و محیط‌زیست، به طراحی، توسعه و تولید انواع محصولات و خدمات فناورانه مشغول هستند. با توسعه این کسب‌وکارها، محصولات و خدمات سنتی و به‌تبع آن، مشاغل قدیمی به‌طور پیوسته ارزش‌افزوده خود را از دست می‌دهند لذا غفلت در توسعه این کسب‌وکار‌ها بی‌تردید آینده کشور را به‌طور جدی به چالش می‌کشد.

نصیری گفت: بنابراین شکل‌گیری، رشد و توسعه پرشتاب کسب‌وکار‌های فناورانه که این روز‌ها بیشتر با کلیدواژه «شرکت‌های دانش‌بنیان» شناخته می‌شوند، علاوه بر پویایی و سرزندگی محیط کسب‌وکار، مستلزم تامین انواع منابع، از انسانی، دانشی و انواع زیرساخت‌ها و تجهیزات فناورانه گرفته تا منابع مالی است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه هرمزگان در مسیر درست خود قرار گرفته است تصریح کرد: رویداد امید و رویداد‌های نظیر آن می‌تواند سوخت و تامین کننده انرژی برای موتور پیشرفت نوآوری باشد.

نصیری اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری این رویداد کمک به ورود فناوری و توسعه اقتصادی به مناطق کم برخوردار است و در صورت برنامه‌ریزی درست و اصولی باعث ریشه‌کن شدن فقر، ایجاد بهره‌وری در کسب و کار مردم، ایجاد شغل پایدار و در نهایت ایجاد ثروت توسط خود مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است در این رویداد که بخشی از فرایند کلی طرح امید است، ضمن معرفی ادبیات موضوعی و مدل عملکردی توسعه اقتصاد دانش بنیان منطقه و مناطق کم برخوردار را برای اولین در کل کشور، مسائل و نیاز‌های فناورانه حوزه پرورش میگو و کشاورزی استان هرمزگان با فناوران و نخبگان مطرح شود.


دولت توان خود را برای دانش بنیان کردن حوزه‌های مختلف به کار گرفته است



استاندار هرمزگان در نخستین رویداد طرح ملی محور امید در بندرعباس گفت: ایجاب می‌کند که تمام توان خود را برای دانش‌بنیان کردن و فناورانه کردن حوزه‌های مختلف کشور به کار بگیریم و در این حوزه بیش از پیش تمرکز داشته باشیم.

مهدی دوستی افزود: راه ایجاد درآمد و ثروت برای کشور، ایجاد ارزش افزوده است و این امر با ورود فناوری‌های نو و اقدامات دانش‌بنیان میسر خواهد شد؛ چرا که ما در قبال آیندگان خود نیز مسئول بوده و باید برنامه‌ای را ایجاد کنیم که نسل‌های بعدی نیز از ثروت‌های کشور بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه رسالت هر نسل این است که کشوری آبادتر را تحویل نسل بعدی دهد، عنوان کرد: به کارگیری از دانش تنها محدود به تولید نیست بلکه در تغییر مدل‌های مالی و ایجاد تحول در روش‌های نوین مدیریتی نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد؛ چرا که بسیاری از مدل‌های مالی و مدیریتی در دنیا روند تغییر را آغاز کرده‌اند و امروز ما با کمپانی‌های بزرگی مواجه هستیم که به جای تمرکز بر تولید، بر روی ارائه خدمات کار می‌کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مسائل کشور با روش‌های مساله محورانه و توجه به حلقه‌های میانی، تصریح‌کرد: بزرگترین راهبرد برای فقرزدایی، توام کردن آن با رشد اقتصادی است و این مهم نیز با انسان‌هایِ به کم قانع محقق نخواهد شد بلکه به تعبیر رهبر انقلاب انسان‌هایی باید در این مسیر ورود پیدا کنند که هدف و قله را ببینند و به سمت وسوی آن حرکت کنند.

دوستی با تاکید بر لزوم توسعه صنعت پرورش میگو و تمرکز طرح محور امید بر آن، گفت: پایه‌ای‌ترین مساله توسعه میگو در هرمزگان، برق رسانی است بر همین مبنا در سفر رئیس جمهور به استان یک‌هزار میلیارد تومان مصوبه برای این مهم اخذ شد که تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان از آن تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در جامعه این است که باوجود تمام تلاش‌هایی که در حوزه ورود فناوری به کشور شده، مردم تاثیر آن را مشاهده نمی‌کنند؛ به عنوان مثال یکی از رشد‌های مشهود در حوزه فناوری این بود که کشوری در جنگ با محور عربی، غربی و شوروی محدودیت تامین سلاح و فشنگ داشت امروز به جایی رسیده که مقامات ناتو از صدور فناوری تولید پهپاد‌های ایرانی به روسیه ابراز نگرانی می‌کنند بنابراین بی‌انصافی است که این حد از رشد را نبینیم.

نماینده دولت در استان هرمزگان در پایان یادآورشد: مجموع هیدروکربن‌های‌های ایران، به حدود ۳۵۰ هزار بشکه می‌رسد که اگر هر بشکه را به ۶۰ دلار قیمت‌گذاری کنیم به ارزشی حدود ۲۱ هزار میلیارد دلار دست پیدا خواهیم کرد، این در حالی است که تولید ناخالص ملی یک‌سال یکی از کشور‌های برجسته اقتصادی بیش از ۲۳هزار میلیارد دلار است، بدین معنا که دارایی‌های نفتی ما کمتر از تولید ناخالص داخلی یک کشور است و ناگزیر هستیم که با برنامه‌های ویژه‌ای درآمد‌های خود را افزایش دهیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این طرح «محور امید» برای نخستین بار و به صورت پایلوت در این استان با حمایت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال اجراست، گفت: با سرمایه گذاری در حوزه آبزی پروری و هوشمندسازی استخر‌های پرورش میگو، درآمد حوزه آبزی پروری استان سه برابر می‌شود.

منوچهر دانشمند افزود: استفاده از فناوری جدید در حوزه آبزیپروری هدف اصلی این همایش است و نزدیک به هشت ماه در استان هرمزگان روی این موضوع، مطالعه صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: امروز در همایش ملی محور امید، سرمایه گذاران حوزه آبزی پروری دعوت شده اند و با اجرای برنامه‌های این همایش، درآمد استان در حوزه آبزی پروری سه برابر می‌شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان گفت: برای استفاده از توانایی‌های پارک علم و فناوری در این حوزه نیز یک تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان اضا شد.

دبیر طرح ملی محور امید نیز گفت: این طرح با هدف افزایش بهره وری و اشتغال در مناطق کم برخوردار اجرا می‌شود و برای این منظور مطالعات مختلفی در زمینه فناوری و نیازشناسی صنعت صورت گرفته است.

محمد امیر زمانی افزود: بر اساس نیازشناسی صورت گرفته، یک دفترچه و سند ملی در حوزه نیاز‌های فناورانه صنعت میگو تدوین شده که بر این اساس یک برنامه اجرایی کلان تا پنج سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: همایش ملی محور امید با هدف ارائه ادبیات موضوعی و همچنین آشنایی با فناوران و نوآوران حوزه صنعت میگو و کشاورزی برگزار شد و از ۳۰ طرح ارسال شده به دبیرخانه این همایش، هفت طرح آن در شورای مدیریت همایش تصویب شده است.

این مسئول افزود: این طرح به‌صورت پایلوت و برای نخستین بار در هرمزگان اجرا شده است و در تلاشیم دبیرخانه طرح را در دیگر استان‌ها نیز فعال کنیم.

به گفته دبیر طرح ملی محور امید، ۲۰ طرح هم در حال بررسی فنی و کارشناسی است.

در این همایش دفترچه خلاصه طرح‌های دبیرخانه طرح ملی محور امید در حوزه صنعت میگو رونمایی شد.

این دفترچه شامل ۲۱ طرح است که طرح نخست آن شامل یک برنامه کلان است که بر اساس آن تا پنج سال آینده با هزینه کرد ۳۸ هزار میلیارد تومان در حوزه هوشمندسازی فناورانه استخر‌های پرورش میگوی هرمزگان، ۲۰۶ هزار میلیارد تومان به بهره وری و سود خالص این صنعت افزوده می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *