نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:27 ب.ظ

آیا این خبر خوبی در مورد زباله است

اخیرا خبری در پایگاه خبری کل نگار منتشر شد مبنی بر اینکه تجزیه و تحلیل نشان می دهد که انسان زباله ساز مقدار پلاستیک در اقیانوس ها را 30 برابر بیش از حد تخمین زده است !.

اگر توجه کنیم که مقدار بسیار کمی از پلاستیکی که هر انسان در روز دور می ریزد ، عمدتا به محل های دفن زباله حمل  می شود و ممکن است 1000 سال طول بکشد تا تجزیه شود و مواد سمی بالقوه را در خاک و آب باقی بمانند .

با این وصف خبر فوق چقدر خوشحال کننده و خوب است وقتی این موضوع را هم بدانیم که شدت تولید زباله که بخش عمده آن را پلاستیک ها تشکیل می دهند روز به روز بیشتر می شود .

به زندگی خودمان نگاه کنیم . همین پنجاه سال پیش ما زباله نداشتیم و به آن خاکروبه می گفتیم . اما حالا در یک روز در تهران هفت هزار تن زباله تولید می کنیم.

بر اساس این ارقام، در شهرهای دیگر دنیا سازمان‌های زیست‌محیطی تخمین می‌زنند که در خوش بینانه ترین حالت  سالانه 130000 تن از زباله ها به اقیانوس‌ها می‌رود که  در سیر خود بخش ی از آن دوباره به سیستم بن انسانها وارد می شود .

این آمار ها و واقعیات پیرامون آنها حیاتی هستند زیرا می توانند افراد را به بهبود وضعیت ترغیب و به تغییر  کمک کنند. اما تا زمانی که کسب و کار های با گرایشات چپ و راست در عرصه بین المللی فقط بدنبال راههای جدید ساخت خودرو های برقی و توسعه آن بجای خودرو های سوخت فسیلی هستند تا سود های خود را تضمین کنند آیا تغییر روش حمل و نقل و جابجایی امکان بروز دارد ؟

خودرو فقط یک نمونه است و بسیاری موارد دیگر باید از مفهوم تغییر نمایند .

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *