نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 10:34 ق.ظ

افزایش تاب آوری آب و هوا از طریق تجسم وضعیت

11 ژوئیه 2023-© shutterstock/Andrei Armiagov

گای شومان، مدیرعامل و موسس RSS-Hydro، قدرت تجسم در کاهش خطرات و افزایش انعطاف پذیری آب و هوا را مورد بحث قرار می دهد.

ما در دنیایی با تغییرات آب و هوایی  مواجه هستیم که تأثیرات آن قابل مشاهده است و تقریباً هر روز در سال‌های اخیر قابل لمس است. بیشتر این تأثیرات منفی هستند و می توانند کل اکوسیستم ها و جامعه انسانی را تخریب کنند و بر انعطاف پذیری آب و هوا تأثیر بگذارند. در برخی موارد، این حوادث ویرانگر باعث ایجاد تلفات جانی و همچنین خسارات هنگفت اقتصادی است.

تغییرات آب و هوایی که باعث سیل، خشکسالی و آتش سوزی در مقیاس بزرگ و بی سابقه و تخریب می شود می تواند منجر به شوک های مالی شود که با افزایش هزینه های اقتصادی عبور از مرزهای اکولوژیکی ایجاد می شود. بی توجهی به مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی می تواند باعث ایجاد عدم تعادل مالی سیستماتیک از چنین فشارهای اکولوژیکی شود.

جلوگیری از افزایش آسیب پذیری در برابر تغییرات آب و هوا و تقویت انعطاف پذیری آب و هوا می تواند به مقاومت در برابر بحران مالی کمک کند و همچنین آمادگی، واکنش و بازیابی در برابر بلایا را تقویت کند. در این زمینه، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن تاب‌آوری در برابر تغییرات آب و هوایی را به عنوان ظرفیت آماده‌سازی، پاسخگویی و بازیابی از اثرات رویدادهای اقلیمی خطرناک در حالی که کمترین آسیب را به رفاه اجتماعی، اقتصاد و محیط زیست وارد می‌کند، تعریف می‌کند. .

فن آوری برای بهبود تاب آوری آب و هوا

نوآوری های تکنولوژیک نقش بزرگی در افزایش انعطاف پذیری آب و هوا ایفا می کند. فن آوری های جدید به طور فزاینده ای قادر به ارائه راه حل هایی برای مقابله با خطرات و مرگ و میر ناشی از تسریع تغییرات آب و هوایی هستند.

بهبود انعطاف پذیری آب و هوا شامل ارزیابی این امر است که چگونه تغییرات آب و هوایی خطرات جدید مرتبط با اقلیم را ایجاد می کند یا آنها را تغییر می دهد و اقداماتی را برای مقابله بهتر با این خطرات انجام می دهد. سازمان های بین المللی، نهادهای بین دولتی و بسیاری از دولت های کشورها در حال افزایش آگاهی و سرمایه گذاری در بسیاری از برنامه ها و ابتکارات برای افزایش انعطاف پذیری آب و هوا هستند.

در مقیاس کوچک‌تر، شهرها و جوامع محلی با سرمایه‌گذاری در به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی هوشمند اقلیمی برای کاهش تأثیرات رویدادهای حاد و مزمن پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال، ترکیبی از راه حل های مبتنی بر طبیعت و بهبود ساختمان یا سیستم زهکشی، مانند کاشت درختان خیابان و نصب بام های سبز، می تواند به کاهش گرمای شدید و کاهش اثرات سیل کمک کند.

انعطاف پذیری آب و هوا، سازگاری و آمادگی نیز می تواند از طریق مشارکت جوامع و شهروندان کم و بیش به طور مستقیم در پروژه های مربوطه افزایش یابد. این امر می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از مشارکت مستقیم شهروندان در فعالیت‌های اندازه‌گیری، نظارت یا نقشه‌برداری، به عنوان مثال، تا مشارکت غیرمستقیم‌تر از طریق آموزش عموم مردم در کارگاه‌های مرتبط، تمرین‌ها و نظرسنجی‌های روی میز یا از طریق تکنیک‌های ارتباطی مؤثر، مانند عکس‌ها، نقشه‌های تعاملی و اخیراً تجسم‌های سه بعدی یا فعالیت‌های بازی واقعیت مجازی (VR).

این ابزارها می توانند انتشار دانش را افزایش داده و به اعضای جامعه در درک تغییرات اقلیمی و محیطی کمک کنند. دکاک-کاسپل و واسور در مقاله‌ای که تجسم‌ نمودن را به عنوان ابزاری برای افزایش مشارکت جامعه در تصمیم‌گیری سازگاری با تغییرات اقلیمی ترویج می‌کند، استدلال می‌کنند که تکنیک‌های تجسم در بسیاری از رشته‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما به طور گسترده توسط محققان تغییرات آب و هوایی مورد استقبال قرار نگرفته است.

اهمیت تجسم

واضح است که امروزه فناوری ها و ابزارهایی که بتوان از آنها برای تجسم و روایت یک مکان یا رویداد استفاده کرد، کم نیست. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار – ترکیب محتوای اطلاعات مکانی، عکس‌ها و حکایات – استفاده از «نقشه‌های داستانی» است. اینها ابزارهای بسیار مؤثری برای افزایش آگاهی در مورد رویدادهای شدید، انعطاف پذیری آب و هوا و سایر موضوعات هستند. نقشه‌های داستانی، مانند نقشه‌های داستانی محبوب Esri ArcGIS، از طریق تولید محتوای دیجیتال پویا ایجاد می‌شوند که با هر مخاطبی همراه می‌شود. این محصولات قدرتمند داستان سرایی به فرد امکان می دهد متن، تصاویر، فیلم ها و نقشه های تعاملی را با هم ترکیب کند. آنها یک سفر داستان سرایی بصری پر از محتوای همه جانبه را نشان می دهند. آنها اغلب برای روشن کردن موضوعات پیچیده ای استفاده می شوند که افراد را تحت تأثیر قرار می دهند و به افزایش آگاهی در مورد یک موضوع خاص یا افزایش انعطاف پذیری کمک می کنند.

در RSS-Hydro، ما وظیفه خود را توسعه محصولات و خدماتی می‌دانیم که به مشتریان و جوامع ما کمک می‌کند تا نسبت به آب و هوا انعطاف‌پذیرتر شوند و در عین حال به چندین هدف توسعه پایدار (SDG) با تمرکز بر کاهش خطر آب دست یابیم. در فعالیت‌های ما، اطلاع‌رسانی ریسک و راه‌حل‌های ما برای کاهش خطر برای عموم، سیاست‌گذاران و مقامات دولتی اولویت اصلی است. برای دستیابی به این مهم به مؤثرترین روش، اخیراً با شرکت‌های بزرگ فناوری همکاری کرده‌ایم و جدیدترین فناوری‌های آنها را با نرم‌افزار منبع باز ترکیب کرده‌ایم.

ابزارهای tware برای ارائه تجسم های سه بعدی پیشرفته از شبیه سازی های خطر سیل و راه حل های نقشه برداری را فراهم می کند .

به عنوان مثال، ما از مجموعه داده‌های جغرافیایی مختلف با پلتفرم تولید صحنه NVIDIA، Omniverse، برای ایجاد تجسم‌های سه بعدی واقع‌گرایانه از تأثیر بلایا استفاده می‌کنیم که به افزایش انعطاف‌پذیری آب و هوا در جوامع آسیب‌پذیر کمک می‌کند.

ویدیوی ما در مورد طوفان گرمسیری Idai که به مناطق ساحلی موزامبیک در دسترس است، ترکیب مؤثر و یکپارچه‌سازی یکپارچه لایه‌های مختلف سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مشاهده زمین (EO) را با استفاده از پلاگین‌های تبدیل داده منبع باز و Omniverse برای یک حالت تجربه رندر و تجسم مدرن نشان می‌دهد..

برای این مورد خاص، از لایه‌های داده‌ای از برنامه کوپرنیک کمیسیون اروپا، نقشه خیابان باز، و نتایج یک الگوریتم نقشه‌برداری سیل استفاده کردیم. موزامبیک یکی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای آفریقاست و دائماً در معرض حوادث شدید آب و هوایی قرار دارد. مناطق پست دلتای رودخانه زامبزی یک اکوسیستم عالی را ارائه می دهد اما به طور مرتب در معرض طوفان های مخرب اقیانوس هند و بارندگی های شدید موسمی قرار دارد. در مارس 2019، آیدای، یکی از مرگبارترین طوفان های استوایی، منطقه را درنوردید و علاوه بر طوفان عظیم، بارندگی شدیدی را به همراه داشت. خوشبختانه، ماهواره‌های زیادی در طول چنین رویدادهایی از منطقه عبور می‌کنند که تأثیرات جاری را رصد می‌کنند و محتوای اطلاعاتی حیاتی را ارائه می‌کنند که می‌تواند به نجات جان انسان‌ها و کاهش آسیب کمک کند.

تجسم برای کاهش سیل

در RSS-Hydro، با پشتیبانی آژانس فضایی اروپا (ESA)، ما FloodSENS، یک الگوریتم هوش مصنوعی (AI) را برای شناسایی مناطق سیل زده، حتی در حضور پوشش ابر، توسعه دادیم. FloodSENS از تصاویر ماهواره‌ای سیل‌ها و ارتفاعات زمین برای نقشه‌برداری از آب‌های در حال افزایش در طول رویدادهای شدید آب و هوایی استفاده می‌کند.

ما همچنین ویدیوهای تجسم سه بعدی پیشرفته را از شبیه‌سازی‌های مدل سیل عددی خود ایجاد می‌کنیم و آن‌ها را به‌عنوان ویژگی‌های ارتباط ریسک مؤثر به مجموعه خدمات SafeCityTM موجود خود اضافه می‌کنیم. این سرویس برای ارائه به شهرها و کسب و کار ها با دقت بالا شبیه سازی خطر سیل در سطح شهر از شرایط آب و هوایی فعلی و آینده طراحی شده است. قابلیت Plug-and-play سطح زندگی مشترک ما به مدل سیل زیرسطحی به مشتریان کمک می کند تا خطرات را کاهش دهند و زیرساخت ها، دارایی ها، خانه ها و محوطه سازی شهری را برنامه ریزی و آماده کنند. همچنین شهرها و کسب و کار ها را تشویق می کند تا به دنبال راه حل های مقاوم در برابر آب و هوا و همچنین سرمایه گذاری در اقدامات مناسب و پایدار حفاظت از خطر باشند.

تبدیل خروجی‌ها و پیام‌های علمی پیچیده به «داستان‌های» آسان با استفاده از تکنیک‌های تجسم سه بعدی پیشرفته، به وضوح برای کاهش آسیب‌پذیری آب و هوا، افزایش انعطاف‌پذیری آب و هوا و دستیابی سریع‌تر و کارآمدتر به چندین مورد از اهداف توسعه پایدار کلیدی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *