نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 2:21 ب.ظ

۱۱ فناوری و راهبرد مهم برای رفع چالش آب

4-5-1402

۱۱ فناوری و راهبرد مهم برای رفع چالش آب/تعریف ماموریت‌هایی برای مراکز دانشگاهی و علمی

در سند توسعه فناوری‌های آب که از سوی محققان دانشگاه شریف و با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری تدوین شده است، ۱۱ حوزه فناوری در حوزه آب معرفی شده و آنها با تعریف ماموریت‌هایی برای بخش‌های دانشگاهی و علمی، امیدوارند در برنامه هفتم توسعه به زیر ساخت‌های این فناوری‌ها توجه شود.

علی‌اصغر اعلم‌الهدی، رئیس اسبق انستیتو آب و انرژی دانشگاه شریف در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تدوین سند توسعه فناوری‌های آب، گفت: این سند با همکاری ستاد آب و خشکسالی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال ۹۰ تهیه شد.

وی خاطر نشان کرد: طبق این سند قرار بود تا سال۹۴ چهار اولویت فناوری در این زمینه شامل “نمک‌زدایی از آب دریا”، “تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی”، “مدیریت پیش‌بینی سیل و خشکسالی” و “ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی” احصاء شود.

بر اساس این سند، ۱۴۸ فناوری راهبردی و ارتباط هر فناوری با راهبرد و سیاست مربوط به آن، ارائه و در نهایت این فناوری‌ها در ۱۱ گروه اصلی فناوری به شرح جدول ذیل طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری شده است:

ردیففناوری‌های راهبردی حوزه آب
۱فناوری‌های نوین آموزشی و ظرفیت‌سازی
۲فناوری‌های مدیریت اطلاعات
۳فناوری‌های شبکه و ارتباطات
۴فناوری‌های مدیریتی
۵فناوری‌های شبیه‌ساز
۶فناوری‌های تصمیم‌ساز
۷فناوری‌های مدیرت ارزش
۸فناوری‌های ارتقای بهره‌وری آب
۹فناوری‌های ابزار دقیق
۱۰فناوری‌های اکتشاف،‌ استحصال، حفاظت و بهره‌برداری
۱۱فناوری‌های انرژی‌های نو و پاک

این سند همچنین به چالش‌های موجود در حوزه آب پرداخته که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

* حکمرانی آب و ظرفیت‌سازی
* آمایش سرزمین و آب
* مدیریت تقاضا و عرضه آب
* حقوق و دیپلماسی آب
* مدیریت خطرپذیری و بحران آب
* حفاظت از منابع و بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف
* ابعاد اقتصادی آب
* آب و محیط زیست
* مدرن‌سازی سامانه‌ها و تاسیسات آبی
* آب و انرژی

بر اساس رهنمودهای چشم‌انداز ۲۲ ساله کشور و دیگر اسناد بالادستی مرتبط، جمهوری اسلامی ایران در بخش فناوری حوزه آب، با بهره‌گیری و برخورداری از مدیریت دانش‌محور، ظرفیت‌های مغزافزاری، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیز مشارکت مؤثر نقش‌آفرینان در زمینه بسط و توسعه دانش و فناوری‌های نوین در صنعت آب سرآمد در منطقه خواهد بود.

براین اساس، برای تحقق آرمان‌های زیر تلاش خواهد شد:

برخورداری از امنیت آبی، امنیت غذایی، امنیت اجتماعی و سیاسی، بهداشت و سلامت جسمی و روانی آحاد جامعه، محیط زیست پایدار و دسترسی عادلانه به آب سالم و کافی.

برخورداری از علم و فناوری‌های نوین و روزآمد در زمینه‌های مختلف مدیریت آب نظیر حکمرانی مدبرانه آب و ظرفیت‌سازی، حقوق و دیپلماسی، آمایش سرزمین و امنیت آبی، اقتصاد آب، مدیریت کلان منابع و مصارف آب، حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب، آب‌های نامتعارف و مرزی، مدیریت خطرپذیری و بحران‌های اقلیمی و زیست محیطی، توسعه سامانه‌های مدرن آب و آبیاری.

توانایی در جایگزینی رویکرد مدیریت خطرپذیری در زمینه آب، انرژی، محیط زیست و مخاطرات آب و هوایی به جای رویکرد مدیریت بحران با بهره‌مندی از فناوری‌های روزآمد و نوین به منظور کاهش حداکثری خسارات و بهینه‌سازی مصرف منابع ملی.

برخورداری از امنیت پایدار غذایی در سایه امنیت آبی از طریق بهره‌گیری و توسعه فناوری‌های نوین روزآمد و بومی شده متناسب با شرایط اجتماعی، طبیعی و اقتصادی کشور.

توانایی در تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف در بخش‌های مختلف و اولویت‌گذاری بر بهره‌برداری بهینه از آب‌های مرزی و مشترک.

در همین راستا برنامه زمان‌بندی این سند به این شرح بوده است: 

۱۱ فناوری و راهبرد مهم برای رفع چالش آب/تعریف ماموریت‌هایی برای مراکز دانشگاهی و علمی

اولویت اول: فناوری مدیریتی، فناوری تصمیم‌سازی و فناوری‌های استحصال، حفاظت و بهره‌برداری، ارتقای بهره‌وری و تعادل بخشی

اولویت دوم: فناوری مدیریت اطلاعات، فناوری شبیه‌ساز

اولویت سوم: فناوری‌های مدیریت ارزش، ابزار دقیق، انرژی‌های نوین و پاک، فناوری‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی و شبکه و ارتباطات

همچنین محققان دانشگاه شریف به منظور معرفی و نهادینه‌سازی بندهای این سند اقدام به برگزاری دو سمپوزیوم در خصوص نقش دانشگاهیان در اجرای برنامه توسعه‌ای کشور در حوزه آب کردند و در طی آن ماموریت‌هایی را برای دستگاه‌های مرتبط با آب تعریف کردند. 

نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی

*استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی برای تعریف و انجام پایان‌نامه‌ها و تهیه رساله‌های دکتری در زمینه‌های مرتبط با صنعت نمک‌زدایی و تکمیل و ترمیم اجزای فناوری‌های مرتبط.

*تدوین درخت فناوری و تشریح انواع فناوری‌های مورد استفاده در صنعت نمک‌زدایی و پایش و رصد توسعه فناوری‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی و *جهت‌دهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای دستیابی به جایگاه قابل قبول در تولید علم و توسعه فناوری‌های مرتبط.

*تعامل مثبت با تولیدکنندگان داخلی و بهره‌برداران و همکاری در زمینه افزایش کیفیت تجهیزات تولیدی و توسعه بهره‌وری تاسیسات موجود با انجام فعالیت‌های بومی‌سازی فناوری، مهندسی مجدد و پژوهش‌های کاربردی.

*همکاری در تهیه موافقت‌نامه بین سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و انجمن شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار آب شیرین‌کن برای تولید تجهیزات صنعتی، قطعات و ادوات موردنیاز.

*رصد فناوری‌های جدید و دستاوردهای صنعت نمک‌زدایی و اطلاع‌رسانی به صنایع داخلی، بهره‌برداران و علاقه‌مندان و ترویج فناوری‌های متناسب با شرایط اقلیمی، محیط زیستی، ظرفیت سرمایه‌گذاری و سطح توسعه فنی و اجرایی صنایع داخلی از طریق برگزاری نشست‌ها، اجرای دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و درج در درگاه نمک‌زدایی.

انجمن شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار آب‌شیرین‌کن

از انجمن شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار آب‌شیرین‌کن انتظار می‌رود اقدامات زیر را با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی در خصوص اجرای تبصره بند الف ذیل ماده ۳۶ به انجام رسانند:

*انجمن در زمینه تعریف فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صنایع موجود برای تسهیل انتقال فناوری اقدام کند.

*مشارکت در تعریف و انجام پروژه‌های پژوهشی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ترویجی، توسعه زیرساخت‌های فناوری‌های نمک‌زدایی ازقبیل تجهیز آزمایشگاه‌ها، ساخت و نصب سامانه‌های پایلوتی و تامین لوازم و ادوات لازم.

*این محققان امیدوارند در برنامه هفتم توسعه که در اختیار نمایندگان مجلس است، به توسعه فناوری‌های مرتبط با آب و همچنین اجرایی‌سازی سند توسعه فناوری‌های آب مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *