نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 1:45 ب.ظ

چرا حل مسئله کلید نوآوری است

6 ژوئن 2023 -دکتر شینا آیینگار قدرت نوآوری را در شش مرحله آسان باز می کند.

در این نسخه از صحبت های نویسنده، راجو ناریستی از انتشارات جهانی مک کینزی با دکتر شینا آیینگار، لی پروفسور تجارت در مدرسه بازرگانی کلمبیا، درباره کتاب جدیدش، بزرگتر بیندیش: چگونه نوآوری کنیم (انتشارات مدرسه کسب و کار کلمبیا، آوریل 2023. صحبت می کند. آینگار بینش خود را در مورد تحقیقات خود در مورد حل مسئله به اشتراک می گذارد و توضیح می دهد که چگونه سازگاری و تصمیم گیری حیاتی بر نوآوری تأثیر می گذارد. نسخه ویرایش شده این گفتگو در ادامه می آید.

چه مشکلی را با این کتاب حل می کنید؟

به نظر می رسد همه چیزهایی که درباره نوآوری باید بدانیم یا می توانستیم در مورد نوآوری بدانیم قبلا انجام شده است. با این حال، اگر همه آن کتاب‌های مربوط به نوآوری را با دقت بخوانید، اساساً همه آنها بر اساس دانش قدیمی هستند.

شیوه های فعلی ما در دنیای تجارت – و حتی، ممکن است اضافه کنم، در محیط های آکادمیک – رویکردهای خود را برای آموزش به مردم چگونه خلاق باشند، چگونه با آن پیشرفت های اخیر ایده پردازی کنند، به روز نکرده است. ما هنوز هم به طور مؤثر به مردم می گوییم که– نوعی رویاپردازی – یا طوفان فکری دارند. طوفان فکری در سال 1930 اختراع شد، اگرچه ما آن را به روز کرده ایم و آن را بهتر از سال 1938 کرده ایم. با توجه به دانش فعلی ما در مورد نحوه عملکرد ذهن، می توانیم بهتر از منتظر ماندن برای یک سرگردانی ذهنی برای به دست آوردن نتیجه یا یک نتیجه عمل کنیم. ما می توانیم بهتر از طوفان فکری انجام دهیم.

اساساً، مشکلی که روش شناسی بزرگتر فکر کنید: چگونه نوآوری کنیم این سؤال است که “برای داشتن یک ایده چه کاری باید انجام دهید؟” این در مورد انتظار برای یک لحظه نیست. این در مورد بیرون رفتن و طوفان فکری نیست. این کاری است که در واقع می توانید انجام دهید، گام به گام برای ایده گرفتن.

همچنین یک دلیل شخصی پشت کتاب برای شما وجود دارد.

یک دلیل کاملا شخصی و احساسی وجود دارد. من با یک بیماری نادر چشم به دنیا آمدم: رتینیت پیگمانتوزا. من یک شکل نادر از آن دارم. من در جوانی نابینا شدم. یکی از چیزهایی که وقتی ناتوان بزرگ می‌شوید این است که برای همیشه درباره همه انتخاب‌هایی که نمی‌توانید داشته باشید به شما گفته می‌شود. در عین حال، شما این پیام را دارید که همیشه به شما داده می شود، به ویژه در فرهنگ آمریکایی، که می توانید بزرگ شوید  و هر کاری که می خواهید انجام دهید ، تا زمانی که قلب و ذهن خود را برای آن بگذارید.

اگر به آن فکر کنید، هر دو پیام اساساً افراطی و نادرست هستند. اینطور نیست که من نتوانم کاری انجام دهم. اینطور نیست که من بتوانم کاری انجام دهم. سؤالات این است که چگونه می توانم بفهمم چه انتخاب هایی دارم؟ چه انتخاب هایی می توانم ایجاد کنم؟

     این یک مبارزه مادام العمر برای من بود. این چیزی بود که من شروع کردم به تلاش و مقابله با آن از بزرگ شدن و سپس به عنوان یک دانشجوی کارشناسی. و مطمئناً پایان نامه من و بسیاری از تحقیقات من تا زمانی که بزرگتر بیندیشیم: چگونه نوآوری کنیم به انتخاب و اینکه من به عنوان یک فرد معلول چگونه امکان انتخاب دارم.

با این حال، آنچه من نیز شروع به درک کردم این است که روش من برای ایجاد انتخاب، چه زمانی که هیچ انتخاب شناخته شده ای برای من وجود ندارد یا زمانی که مردم نمی دانند چه انتخاب هایی ممکن است در دسترس من باشد، می تواند روشی باشد که بر اساس علم چیزی که من متوجه شدم این است که این فقط من نیستم که این مبارزه را دارم که “چگونه انتخاب های معناداری ایجاد می کنید؟”

وقتی به اطرافم نگاه می‌کنم، تک تک افراد از خود می‌پرسند: «چه رویاهایی برای من ممکن است؟ کدام یک از آن رویاها را می توانم به واقعیت تبدیل کنم، و این روند گام به گام چیست؟» به جای اینکه منتظر برخوردهای تصادفی باشم یا منتظر یک لحظه  باشم تا ضربه بزند، شاید بتوانم واقعاً آن را برای شما سیستماتیک تر کنم، بنابراین شما یک جعبه ابزار دارید.

در مرحله اول، چرا انتخاب مشکل مناسب مهم است؟

بیایید اختراع بستنی را در نظر بگیریم. چه کسی بستنی را این چیزی که در سطح جهانی قابل دسترس است ساخته است؟

زنی به نام نانسی جانسون که در دهه 1800 همسر یک شیمیدان بود. او یک زن 50 ساله بود که یک مبلغ بود. خوب یکی از چیزهایی که در آن زمان اتفاق افتاد این بود که، بله، شما بستنی داشتید، اما بسیار بسیار گران بود. جورج واشنگتن در زمان ریاست جمهوری خود نزدیک به 200 دلار برای بستنی کوچک پرداخت کرد.

در اوایل دهه 1800، نانسی جانسون این سوال را مطرح کرد: “چگونه بستنی را در دسترسی قرار می دهید؟” در آن زمان، آنها یک کاسه را می گرفتند و آن را پر از یخ می کردند. بعد یک کاسه کوچکتر می گرفتند و با خامه پر می کردند و بعد هم می زدند،وهم می زدند. گلوله های زیادی تشکیل می شود و با غلیظ شدن هم زدن آن سخت تر و سخت تر می شود. این کار کمرشکن بود.

اولین سوال این بود: “چگونه آن را در حین هم زدن سرد نگه دارید؟” زیرا اغلب در حین هم زدن یخ ذوب می شود. چگونه می‌توانید آن را آسان‌تر کنید تا کمرشکن نباشد، و چگونه از تشکیل توده‌های آن جلوگیری کنید؟»

نانسی جانسون چه می کند؟ او یک سطل آب می گیرد که از 400 سال پیش وجود داشته است. اما سطل خیلی بزرگتر از کاسه بود. سپس آن را با یخ پر می‌کند، و سپس داخل آن، خامه را می‌ریزد. او از خود پرسید: «چگونه آن را سرد نگه می‌داری؟ خوب وقتی مردها به میخانه می روند، آبجوشان را در چه چیزی می نوشند که آن را سرد نگه دارد؟ پیوتر.”

کرم را در ظرف می‌گذارد، سپس می‌گوید: “چگونه درد کار را کمتر کنم؟” خوب بیایید از میل لنگ دستی استفاده کنیم، که برای آسیاب کردن ادویه و قهوه استفاده می شد. “بیایید به آن کاردک میل لنگ دستی وصل کنیم.” اما کاردک‌ها سوراخ‌هایی در آن‌ها دارند تا در حین هم زدن، مایع از آن عبور کند، که هم زدن آن را بسیار آسان‌تر می‌کند. او درباره نقش کاردک‌هایی که سوراخ‌هایی در آن‌ها دارند، از برده‌های فراری که اغلب از مزارع قند می‌آمدند، یاد گرفت و مجبور بودند مایعات داغ و شیرین را برای تهیه ملاس مخلوط کنند. و برای جلوگیری از تشکیل کریستال، آنها این سوراخ ها را در کاردک دارند.

در اصل، یک سطل آب، به اضافه کاسه به علاوه آسیاب دستی، به علاوه کاردک با سوراخ هایی در آن ایجاد می کنید. شما اکنون چیزی را ایجاد کرده اید که در سال 1843 به عنوان یک فناوری مخرب شناخته می شد.

مراحل اینجا چیست؟ شما مشکل را تعریف می کنید که مرحله اول است. شما آن را به مهم ترین بخش های آن تقسیم می کنید: چگونه آن را سرد نگه دارم؟ چگونه می توانم آن را کمتر دست و پا گیر کنم؟ چگونه تشکیل توده ها را کاهش دهم؟ برای هر بخش از مشکل خود، دور و بر را جستجو می کنید تا بتوانید فراتر از صنعت خود بروید. شما فراتر از حوزه اصلی تحقیق خود می روید. شما از خود می‌پرسید که صنایع دیگر چگونه این مشکل فرعی را حل می‌کنند -، آسیاب دستی، کاردک با سوراخ‌هایی در آن. اکنون آن قطعات را به روشی منحصر به فرد با هم ترکیب می کنید. و شما یک نوآوری دارید که نه تنها مشکل را حل کرد، بلکه اکنون مقیاس پذیر می شود.

این اساساً همان روش بزرگتر بیندیشید: روش چگونه نوآوری کنیم. این اساساً همان چیزی است که من به مردم یاد می دهم چگونه انجام دهند. در مرحله اول، با تعریف مشکل شروع می کنید. اغلب اوقات، در واقع به اندازه «چگونه بستنی را در دسترس قرار دهم؟» بدیهی نیست؟ من شک دارم که حتی نانسی جانسون مدتی طول کشید تا بفهمد چگونه آن مشکل را تعریف کند. همانطور که انیشتین گفته بود: “اگر یک ساعت فرصت داشتم تا سیاره را نجات دهم، 55 دقیقه اول را صرف فکر کردن به مشکل و پنج دقیقه آخر را به فکر راه حل می گذراندم.”

مرحله دوم این است که مشکل شناسایی شده را به اجزای فرعی تقسیم کنیم؟

هنگامی که بیانیه مشکل خود را دارید، که ما همیشه آن را به عنوان یک سوال بیان می کنیم – “مشکلی که می خواهم حل کنم چیست؟” – برای اینکه بتوانید ذهن باز داشته باشید، مهمترین قطعات آن را تجزیه می کنید.

هر مشکلی هزاران چیز دارد که باید حل شود. شما هرگز قرار نیست همه چیز را حل کنید. من آن را “قانون 80 درصد” می نامم. شما آن را به بخش های با اولویت تقسیم می کنید. اگر بخواهم این سه تا پنج زیربخش مختلف را حل کنم، حدود 80 درصد از مشکلم را حل خواهم کرد.

بیایید ورزشی را انتخاب کنیم که در قلب ما بسیار نزدیک و عزیز است: بسکتبال. کسی که بسکتبال را اختراع کرد جیمز نیسمیت بود که در سال 1891 معلم ورزشگاه در ماساچوست بود. از او خواسته شد تا ورزشی را ارائه دهد که جوانان بتوانند در زمستان انجام دهند. در بهار و تابستان که هوا خوب بود، می توانستند فوتبال بازی کنند، راگبی بازی کنند، چوگان بازی کنند و فوتبال بازی کنند. اما چگونه می توان آنها را مشغول نگه داشت و انرژی آنها را در زمستان در ماساچوست که برف زیادی باریده بود بسوزاند؟

چه چیزهایی را باید حل می کرد؟ خوب او باید مطمئن می شد که این ورزش در داخل خانه قابل بازی است. او باید مطمئن می شد که هر ورزشی که انجام می دهند آنقدر خشن نباشد – نمی توانید آنها را روی زمین بیفتید. قرار بود یک طبقه ناتراز باشد، و این می تواند به کسی صدمه بزند. باید احساس چالش می کرد. باید سریع، رقابتی باشد و مقداری انرژی بسوزاند.

او به فوتبال، فوتبال و غیره نگاه می‌کند و می‌گوید: «اگر توپی را از فوتبال بگیریم چه می‌شود؟ به یک توپ فکر کنید، در داخل خانه با آن چه کاری می توانم انجام دهم؟ خوب عبور از آن ایده خوبی به نظر می رسد. اما بدیهی است که ما نمی خواهیم فشار بیاوریم. که می تواند منجر به آسیب شود. اما من نمی خواهم از آنها بخواهم توپ را به یک خط بیندازند. که در یک فضای داخلی بسیار آسان به نظر می رسد. یک شبکه کمی بیش از حد پیچیده به نظر می رسد. چکار کنم؟ خوب در مورد این ورزش که هیچ کس واقعاً درباره آن نمی داند چطور؟ به آن «اردک روی صخره» می گویند. یک «اردک» کوچک روی سنگی می نشیند، و شما چیزهایی را به سمت آن پرتاب می کنید تا اردک بیفتد. اگر چنین کاری را در داخل خانه انجام دهیم چه؟ او یک سبد هلو برداشت و در آن سوراخ کرد. “اگر توپ فوتبال را داخل آن بیندازیم چه؟”

دلیل اینکه جیمز نیسمیت توانست بسکتبال بسازد این بود که فهمید چه بخش‌هایی از مشکل خود را باید حل کند. این همان چیزی بود که او را قادر به ساخت بازی کرد.

مرحله سوم این است که بپرسید مشکل چه چیزی را حل می کند؟

شما مشکل خود را دارید و آن را حل کرده اید. اکنون بیشتر مردم تمایل دارند که شروع به تولید راه حل کنند. این قطعا یک وسوسه بسیار طبیعی است. من همیشه می گویم، در آن نقطه، یک ” جرقه” ایجاد کنید. اینها فقط جرقه هستند. هر راه حلی که در حال حاضر می خواهید ارائه دهید، جزئی است.

مهم است در این مرحله، زمانی که کمی در مورد مشکل می دانید، عقب نشینی کنید و از خود بپرسید، اگر می خواهید راه حل ایده آل را پیدا کنید، چه احساسی باید داشته باشید؟ چگونه می خواهید بدانید چه راه حلی برای شما بهتر است در مقابل بدتر؟ با دانستن اینکه واقعاً می خواهید آن راه حل چه احساسی داشته باشد.

می دانید، ما فکر می کنیم که احساسات چیزهای بدی هستند و نباید بخشی از هیچ فرآیند خلاقانه یا تصمیم گیری باشند. این نادرست است. احساسات تنها چیزهایی هستند که می توانند واقعاً شما را در تعیین معیارهای انتخاب راهنمایی کنند. هنوز باید در مورد آن سیستماتیک رفتار کنید. وقتی از احساسات خود استفاده می کنید نمی توانید تصادفی باشید. به همین دلیل است که ما آن را همین الان در مرحله سه انجام می دهیم.

می خواهید راه حل نهایی شما چه حسی داشته باشد؟ شما باید خواسته های خود را آشکار کنید. می دانید داستان معروفی در مورد بیل گیتس وجود دارد. این مربوط به زمانی است که او برای اولین بار نرم افزار پایه خود را ایجاد کرد. او نرم افزار خود را به یک کامپیوتر رومیزی به نام Altair متصل کرد. مردم واقعاً علاقه ای به رایانه نداشتند، اما به نرم افزار او علاقه زیادی داشتند. او مدام افرادی را پیدا می کرد که نرم افزار او را می دزدیدند. این او را عصبانی می کرد و او این نامه های زننده را برای همه این علاقه مندان به رایانه می نوشت و می گفت: “بچه ها شما فقط دزدان دریایی هستید.”

تا زمانی که فکر می کرد سرنوشت و خواسته هایش به Altair وابسته است، از این بابت بسیار عصبانی بود. سپس یک روز، هنگامی که او با علاقه مندان به کامپیوتر در اطراف یک کنفرانس راه می رفت، متوجه شد که همه از نرم افزار او استفاده می کنند. آنها آن را روی انواع ماشین ها رد و بدل می کردند. و بعد یک لامپ در سرش خاموش شد. «صبر کن، آن چیزی که واقعاً می‌خواهم چیست؟ آیا من می خواهم Altair موفق شود؟ یا اینکه من می خواهم مردم شروع به استفاده از این نرم افزار کنند؟ پس از اینکه او این بینش را داشت، اساسا قرارداد خود را فسخ کرد و نرم افزار خود را به آی بی ام و سایر شرکت ها برد. دنیا هرگز مثل قبل نبوده است.

مرحله چهارم این است که هم در داخل و هم خارج از جعبه جستجو کنید؟

هنگامی که به مرحله چهار رسیدید، اکنون آماده اید که فرآیند ایده پردازی، فرآیند تولید راه حل را آغاز کنید. مرحله چهارم را «جستجو در داخل و خارج از جعبه» می نامم. دلیلی که من آن را این نام می‌گذارم این است که اغلب به مردم می‌گوییم که فکری خارج از چارچوب داشته باشند. سپس آنها را در اتاق می چسبانیم و به آنها می گوییم طوفان فکری کنند.

خوب، طوفان فکری راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن دانش موجود در اتاق است. اما این تفکر خارج از چارچوب نیست. تفکر خارج از چارچوب از شما می‌خواهد تا به طور گسترده در مورد اینکه چگونه صنایع مختلف و افراد مختلف در مقاطع زمانی مختلف مشکلات مشابهی را حل کرده‌اند جستجو کنید.

     شما آن تاکتیک ها یا استراتژی ها را جمع آوری می کنید. بیایید مورد هنری فورد و اختراع ماشین فورد را در نظر بگیریم. هنری فورد ماشین را اختراع نکرد. هنری فورد خط مونتاژ را اختراع نکرد. هنری فورد هیچ یک از عناصری را که برای ساخت مدل T ادامه یافت اختراع نکرد.

در آن زمان، یک ماشین 2000 دلار قیمت داشت که غیرقابل پرداخت بود. بنابراین فورد فکر کرد: «چگونه هزینه کار را کاهش دهم؟ چگونه می توانم مدت زمان ساخت خودرو را کاهش دهم؟ چگونه هزینه را کاهش دهم. از مواد؟ بسیار ساده، جزئی از مشکل.

«چگونه هزینه کار را کاهش دهم؟ خوب با ایجاد تخصص.» خط مونتاژ در واقع قبلاً توسط Oldsmobile استفاده می شد. اکنون شما سیستمی دارید که در آن یک نفر در مورد موتور، شخص دیگر در مورد بدنه و  قاب و غیره می داند. هر فرد باید فقط چیزهای خاص خود را یاد بگیرد، که باعث می شود آن کار را سریعتر و سریعتر انجام دهد.

چگونه می توانم مدت زمان ساخت یک ماشین را کاهش دهم؟ در آن زمان ساخت یک ماشین 12.5 ساعت طول می کشید. هنگامی که یکی از مهندسان فورد در حال بازدید از کشتارگاه های شیکاگو بود، چیز بسیار جالبی را مشاهده کردند. در اوایل دهه 1900، زمانی که حیوانی را جدا می کردند تا آن را بسته بندی کنند و با قطار به مکان های مختلف می فرستادند، از چیزی به نام «خط جداسازی متحرک» استفاده می کردند. فورد قبلاً یک خط مونتاژ برای این خودرو داشت. اگر کسب و کار جابجایی را به این اضافه کنید چه اتفاقی می افتد؟ مدت زمان ساخت خودرو را از 12.5 ساعت به حدود دو ساعت کاهش می دهد. این بزرگ است!

“حالا چگونه هزینه مواد را کاهش دهم؟” در آن زمان می توانستید ماشین خود را به هر رنگی که می خواستید داشته باشید. اما فورد به این معروف بود که می گفت شما می توانید ماشین خود را به هر رنگی که می خواهید داشته باشید، به شرطی که مشکی باشد. این به این دلیل است که این رنگ جدید به نام ژاپنینگ به بازار آمده بود. شبیه یک لاک سیاه بود – بسیار شبیه هنر ژاپنی – و در کمتر از 24 ساعت خشک می شد. متوسط رنگ رنگ در آن زمان حدود 7 تا 14 روز طول می کشد تا خشک شود. هنگامی که ژاپن را با یک خط مونتاژ متحرک کنار هم می گذارید، نه تنها زمان لازم برای ساخت یک ماشین را کاهش می دهید، بلکه می توانید قیمت را نیز پایین بیاورید. آنها قیمت آن ماشین را به حدود 250 دلار کاهش دادند. فوق العاده بود

توجه کنید که اینجا چه اتفاقی می افتد. این مانند تلاش فورد برای تبدیل شدن به یک تاجر یا دانشمند بین رشته ای نیست. نه، او فقط از صنایع مختلف یاد می‌گیرد و تاکتیک‌هایی را به دنیای خودش وارد می‌کند که در صنایع دیگر کارآمد بودند. او آنها را به دنیای خود وارد می کند و آنها را برای استفاده برای مشکل خود پذیرفته و ویرایش می کند. و این هسته بزرگتر فکر کردن است، چه ایجاد یک تجارت، چه دانشمند انقلابی بودن، چه رهبر انقلابی بودن.

مرحله پنج، نقشه برداری انتخاب، چه کاری انجام می دهد؟

در کتاب بزرگتر بیندیش: چگونه نوآوری کنیم، جایگزینی برای طوفان فکری که ارائه می‌دهم، نقشه‌برداری انتخاب است. راه فکر کردن در مورد نقشه برداری انتخاب این است که این یک رویکرد کارآمدتر و مشورتی برای به دست آوردن این بینش است. به جای اینکه منتظر بمانید تا آن فلش بینش، شاید به صورت تصادفی اتفاق بیفتد، من اساساً به شما می گویم که چه کاری می توانید برای عملکرد شناختی خود انجام دهید تا آن نور بینش را داشته باشید. من در مورد آن بسیار ساختارمند هستم و در مورد آموزش نحوه انجام آن به مردم بسیار مشورت می کنم.

اجازه دهید مثالی از نحوه عملکرد نگاشت انتخاب به شما بزنم. من از یکی از قهرمانان بزرگمان استفاده خواهم کرد. تا به حال، ما عمدتاً در مورد محصولات صحبت کرده ایم. اما روش بزرگتر فکر کن: چگونه نوآوری کنیم فقط برای محصولات بزرگ و کوچک استفاده نمی شود. همچنین روش های شکل گیری ایده ها را توضیح می دهد. این در مورد هر ایده، از جمله ایده های بزرگی مانند دموکراسی، صادق است.

بیایید مهاتما گاندی را در نظر بگیریم. او فقط یک فرد شگفت‌انگیز نبود که کار شگفت‌انگیزی در طول زندگی‌اش انجام داد، بلکه اساساً تکنیکی را ایجاد کرد که ما حتی اکنون از آن برای بیان نارضایتی در زمانی که قدرت ندارید استفاده می‌کنیم. حالا وقتی کسی مثل گاندی را تحلیل می‌کنیم، سعی می‌کنیم دوران کودکی او را تحلیل کنیم. سعی می کنیم شخصیت او را تحلیل کنیم. پیچیدگی شخصیت او چقدر بود؟ افرادی که او می شناخت چه کسانی بودند؟ چه ایده هایی بر او تأثیر گذاشت؟ همه اینها بخش بسیار جالبی از روایت اوست. اما اینها عناصری نیستند که ایده او را ساخته اند.

دور شدن از داستان او – البته خود داستان شگفت‌انگیز است، و همه باید آن را بیاموزند – من می‌خواهم فقط روی قطعاتی تمرکز کنم که او برای خلق ایده‌اش گرد هم آورده است. او در تلاش است تا این مشکل را حل کند که گروه بزرگی از مردم را که بسیار متفاوت از یکدیگر هستند – از نظر طبقه متفاوت، از نظر مذهب، متفاوت در زبان – به روش‌های مختلف حل کند. این یک جمعیت بسیار متنوع است، مستعمره هند. حالا او می خواهد به آنها کمک کند تا آزادی را بدست آورند. چگونه آنها شکلی از شورش را ایجاد می کنند که احتمال موفقیت دارد، با توجه به اینکه در حال مبارزه با یک قدرت قدرتمند هستند؟

اول، آیا روشی وجود دارد که تا به حال کسی برای مقابله با نهادهای قدرتمند و برنده شدن از آن استفاده کرده باشد؟ معلوم شد که او نمونه ای از خود بریتانیایی ها دارد: جنبش حق رای زنان. اعتصاب غذا در واقع، گاندی در نوشته‌های عجیبی که چگونه هندی‌ها باید صفحه‌ای از جنبش حق رأی زنان بگیرند کار کرد سپس تحت تأثیر کار تولستوی و مزارع اشتراکی که او در روسیه ایجاد کرد، قرار گرفت. در واقع، اگر به مزارع اصلی که گاندی در آفریقای جنوبی ایجاد کرد نگاه کنید، بسیاری از عناصر مشابهی را دارند که تولستوی ایجاد کرد.

حالا گاندی این مشکل را دارد که چگونه می‌تواند یکسری آدم‌هایی را که خیلی با هم متفاوت هستند، به هم بیاورد تا همه با هم موافق باشند و یک نوع علت مشترک دارند. اینجاست که با ترسیم تولستوی، آشرام را ایجاد می کند.

سوم، چگونه می توان افرادی را که به طور طبیعی به ایده های خارجی مشکوک هستند، وادار کرد که اصل خشونت پرهیزی و احساس اجتماعی بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند؟ آنجاست که او لباس بسیار سنتی و زبان بسیار سنتی هندوئیسم را به ارمغان می آورد.این عناصر را کنار هم بیاورید و ایده گاندی از نافرمانی مدنی غیرخشونت آمیز را خواهید داشت. می‌توانم بگویم بهترین نمایشی که او چگونه همه این قطعات را کنار هم قرار داد، راهپیمایی نمک بود.

مرحله ششم، مرحله آخر، «چشم سوم» نامیده می شود.

چشم سوم این سوال را می پرسد: “آیا آنچه را که من می بینم می بینی؟” تصور کنید در پایان مرحله پنج، شما یک دسته کامل از ایده ها را ایجاد کرده اید. نقشه انتخابی می تواند راه حل های بسیار بیشتری نسبت به هر روش دیگری ایجاد کند. آنها راه حل های منحصر به فردی برای مشکلی هستند که شما مطرح کرده اید. اکنون که راه حلی را انتخاب کرده اید، و آن را دوست دارید، در ذهن شماست. حال سوال این است که چگونه می توانم بفهمم که آیا ارزش رفتن به سطح بعدی را دارد؟

ما برای آن روش داریم. این روش این نیست که بیرون بروید و از مردم بپرسید: “آیا آن را دوست دارید؟” ما حتی نمی دانیم که آنها می دانند که ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم یا خیر. این چه چیزی است که ما می خواهیم آنها دوست داشته باشند یا دوست نداشته باشند؟ چشم سوم آموختن چیزهایی است که دیگران می بینند یا می شنوند یا تجربه می کنند یا تصور می کنند که ما ایده خود را به آنها ارائه می دهیم.

این نمونه سازی نیست. این قبل از آن یکی از نمونه‌های مورد علاقه من از کسی که به طور موثری از چشم سوم استفاده می‌کرد، بدون اینکه آن را به این نام بخوانم، پل مک کارتنی بود. زمانی که روی کتابم کار می کردم، این افتخار و افتخار را داشتم که بتوانم با او مصاحبه کنم. ما در مورد روندی که او هنگام ساخت آهنگ “دیروز” استفاده کرد صحبت کردیم. داستانی که اغلب می شنویم این است که او یک روز صبح از خواب بیدار شد و آهنگ در ذهنش بود. همین بود این قطعاً بخش واقعی داستان است، اما تمام داستان نیست.

او یک روز صبح با این آهنگ در سرش از خواب بیدار شد و نمی خواست این آهنگ را فراموش کند. بنابراین او چند کلمه مزخرف را به صدا درآورد و سپس شروع به زمزمه کردن آهنگ برای مردم کرد. او از آنها نمی پرسید: “هی دوست داری؟” او از آنها می پرسید: “آیا قبلاً این آهنگ را شنیده اید؟” او این آهنگ را برای افراد زیادی، اعضای گروهش، دیگر نوازندگان حرفه ای، غریبه ها و دوستانش زمزمه می کرد. بارها و بارها چیزی که او شنید این بود: «خب نه. آشنا به نظر می رسد، اما من هرگز این آهنگ را نشنیده ام.” کم کم وقتی او این کار را انجام می دهد و واکنش های آنها را تماشا می کند، متوجه می شود که این آهنگ جادویی دارد.

این تحقیق فقط برای کشف بله یا خیر نیست. او به تکرار ادامه می دهد و آهنگ خود را می سازد. همانطور که او در حال ساختن آن است، در نهایت به نقطه ای می رسد که در یک ماشین در پرتغال نشسته است و شروع به ساختن شعر می کند.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *