نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 8:01 ق.ظ

تفاوت بین مدل های کسب و کار تجمیع کننده و مدل بازار

در مقاله های قبلی قبلاً مدل های کسب و کار تجمیع کننده و همچنین بازار را بررسی کرده ایم. این دو نوع مدل کسب‌وکار در سال‌های اخیر جامعه نوپا را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از استارت آپ ها که موفق شده اند و به تک شاخ تبدیل شده اند از انواعی از این مدل در صنایع مختلف استفاده می کنند.

از دیدگاه یک دانشجو، درک تفاوت بین این دو مدل نیز بسیار مهم است. آنها ممکن است کاملاً شبیه افراد عادی به نظر برسند. با این حال، تفاوت های ظریفی وجود دارد که این مدل ها را به طور قابل توجهی از یکدیگر متمایز می کند. این تمایزات مهم در مقاله زیر توضیح داده شده است:

     برندسازی: در مورد یک تجمیع کننده، تمامی کالاها و خدماتی که در وب سایت به فروش می رسد متعلق به یک برند است. این بدان معناست که اگر مشتری ملکی را از Airbnb رزرو کند، باز هم با خود برند Airbnb سروکار دارد. این وضعیت در مورد بازار آنلاین نیست.

     یک بازار آنلاین را می توان به عنوان نماینده یک بازار واقعی در نظر گرفت. از این رو، درست مانند یک بازار واقعی، برندهای زیادی وجود دارند که محصولات خود را در وب سایت می فروشند. حتی اگر بازار یک بازار عمودی باشد، یعنی فقط با یک دسته از کالاها سر و کار داشته باشد، بازار به طور کلی چندین گزینه برند را در اختیار مشتری قرار می دهد. مشاهده شده است که وب‌سایت‌های تجمیع‌کننده عموماً در یک صنعت واحد تخصص دارند، در حالی که از سوی دیگر بازارها کالاها و خدماتی را به فروش می‌رسانند که در چندین صنعت فعالیت می‌کنند.

     کیفیت: وظیفه یک تجمیع کننده ارائه یک تجربه کیفیت استاندارد به کاربر است. کیفیت استاندارد کالاها و خدمات دلیل اصلی انتخاب مصرف کنندگان در وهله اول است. این ممکن است در مورد یک بازار آنلاین صادق نباشد. برای بازارهای آنلاین معمول است که برخی از استانداردهای کیفیت را در نظر بگیرند. با این حال، بازارهای آنلاین ادعای فروش محصولاتی با کیفیت همگن را ندارند.

     طبق تعریف، بازار انواع مختلفی از فروشندگان را برای فروش محصولات در سایت فراهم می کند. از این رو، سطوح کیفیت حفظ شده توسط هر یک از این فروشندگان می تواند کاملاً متفاوت باشد. مشتریان از این واقعیت آگاه هستند که در صورت خرید محصولات مختلف از یک وب سایت، کیفیت محصول می تواند به شدت متفاوت باشد.

     شرایط و ضوابط: مصرف کنندگان جمع آوری کننده ها را انتخاب می کنند تا تجربه یکنواخت محصول را به دست آورند. این بدان معنی است که آنها انتظار دارند شرایط و ضوابط در کل وب سایت مشابه باشد.

     به عنوان مثال، اگر مشتری یک تاکسی را از اوبر رزرو کند، انتظار دارد که شرایط و ضوابط بدون در نظر گرفتن اینکه کدام راننده تاکسی خدمات را به او ارائه می دهد، مشاهده شود.

     از سوی دیگر، اگر مشتری با یک بازار سر و کار داشته باشد، می داند که انواع مختلفی از فروشندگان در حال فروش محصولات در بازار هستند. از این رو، شرایط و ضوابط می تواند بسیار متفاوت باشد.

     به عنوان مثال، زمانی که مشتری یک لپ‌تاپ از آمازون می‌خرد، شرایط و ضوابط فروش ممکن است متفاوت از زمانی باشد که همان مشتری کتابی را از آمازون خریداری می‌کند. در برخی موارد، حتی اگر مشتری برندهای مختلفی را انتخاب کند، شرایط می تواند متفاوت باشد.

     قیمت: درست مانند کیفیت، قیمت تمام محصولاتی که توسط تجمیع کننده به فروش می رسد باید یکسان باشد. به عنوان مثال، اگر مشتری یک Uber Premium رزرو کند، از او انتظار می رود صرف نظر از اینکه در واقع چه مدل و مدل خودرویی را خریداری می کند، همان قیمت را بپردازد.

     تجمیع کننده چیزی است که قیمت را در مدل تجمیع کننده تعیین می کند. در صورت تمایل ارائه دهندگان خدمات، قیمت های تعیین شده برای ارائه دهندگان خدمات الزام آور است.

     از سوی دیگر، بازارها به ارائه دهندگان خدمات اجازه می دهند تا قیمت های خود را در محدوده قیمتی مشخصی انتخاب کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی بخواهد یک لپ تاپ از آمازون بخرد، می تواند قیمت های متعددی را از فروشندگان مختلف برای یک محصول دریافت کند. سپس آنها می توانند یک ارائه دهنده خدمات را بسته به عوامل دیگر انتخاب کنند.

     مدل‌های درآمد: مدل‌های درآمدی تجمیع‌کننده‌ها می‌تواند بسیار متفاوت از بازارهای آنلاین باشد. تجمیع کنندگان معمولاً با فروشندگان قراردادی منعقد می کنند که در آن قیمت محصول یا خدمات از قبل تعیین شده است. سپس تجمیع‌کننده‌ها برای به دست آوردن قیمت نهایی، نشانه‌گذاری خود را روی قیمت ثابت اضافه می‌کنند. از این رو، تجمیع کنندگان با استفاده از مدل نشانه گذاری درآمد کسب می کنند.

     با این حال، در مورد بازار آنلاین، بازار ممکن است هزینه لیست را از فروشنده دریافت کند. هنگامی که فروشنده محصول را در وب سایت پست می کند، بازار ممکن است کمیسیون دریافت کند. این پورسانت عموماً درصد ثابتی از قیمت فروش است. ارائه دهنده خدمات در انتخاب قیمت فروش خود آزادی کامل دارد. با این حال، آنها باید بر اساس آن قیمت فروش کمیسیون پرداخت کنند.

نتیجه این است که اگرچه بازارهای آنلاین و جمع‌آوری‌کننده‌ها به نظر کاملاً مشابه هستند، مدل‌های کسب‌وکار بسیار متفاوت هستند. عوامل کلیدی که باعث موفقیت یک جمع کننده آنلاین می شود بسیار متفاوت از آنهایی هستند که بازار آنلاین را موفق تر می کنند.

https://www.managementstudyguide.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *