نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 11:39 ق.ظ

مدل کسب و کار بازار چیست و چگونه کار می کند؟

What is Marketplace Business Model and How Does it Work?

در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم که چگونه استارت‌آپ‌های مدرن شکل جدیدی از مدل کسب‌وکار به نام مدل کسب‌وکار تجمیع‌کننده را ایجاد کرده‌اند. چندین شرکت مانند Uber و Airbnb وجود دارند که با موفقیت از مدل تجمیع کننده استفاده می کنند.

با این حال، مدل کسب و کار دیگری وجود دارد که با موفقیت توسط شرکت های بزرگتر نیز استفاده شده است. این مدل به مدل کسب و کار بازار معروف است. این توسط شرکت های چند میلیارد دلاری مانند آمازون و eBay استفاده شده است.

در این مقاله متوجه خواهیم شد که مدل کسب و کار بازار چیست و مزایا و معایب این مدل کسب و کار چیست.

مدل کسب و کار بازار چیست؟

مصرف کنندگان امروزی به طور گسترده از اینترنت استفاده می کنند. آنها همچنین از اینترنت برای خرید بسیاری از محصولات استفاده می کنند. این به این دلیل است که اینترنت به آنها اجازه می دهد تا از راحتی خانه خود خرید کنند. این روند با همه گیری ویروس کرونا اخیر تشدید شده است که در آن مردم هنگام بازدید از فضاهای عمومی سرپوشیده برای خرید احساس امنیت نمی کردند.

مدل کسب و کار بازار یک فضای مجازی است که در آن خریداران و فروشندگان می توانند برای خرید و فروش کالا و خدمات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بازار واسطه ای است که با تسهیل این ارتباط با استفاده از یک پلت فرم اختصاصی، ارزش اضافه می کند.

به طور کلی، بازار هیچ موجودی یا نقشی در انجام واقعی سفارش ندارد. حتی اگر بازار در انجام سفارش شرکت نمی کند، قوانین اساسی را تعیین می کند که باید هنگام انجام سفارش ها رعایت شوند. به عنوان مثال، نحوه پرداخت، زمان تحویل، سیاست های بازپرداخت و سایر عوامل مهم توسط بازار آنلاین تعیین می شود.

بازارها می توانند انواع مختلفی داشته باشند.

     یکی از روش‌های رایج طبقه‌بندی بازارها بر اساس تعداد دسته‌های محصول موجود در پلتفرم است. به عنوان مثال، شرکتی مانند آمازون چندین نوع محصول را در بازار خود به فروش می رساند. از چنین مدل های کسب و کاری به عنوان بازارهای جهانی یاد می شود.

     از سوی دیگر، بازارهای آنلاین دیگری نیز وجود دارند که در آن محصولات مربوط به یک دسته واحد به فروش می رسد. به این نوع بازارها، بازارهای عمودی می گویند.

     دسته سومی از شرکت ها وجود دارند که بسیاری از محصولات مرتبط با یکدیگر یا متعلق به دسته های مشابه را به فروش می رسانند. به چنین بازاری، بازار افقی می گویند.

مدل کسب و کار بازار چگونه کار می کند؟

     زمانی که یک شرکت نام تجاری خود را ایجاد کند، مدل کسب و کار بازار می تواند بسیار موفق باشد. با این حال، راه اندازی یک بازار بسیار دشوار است. این به دلیل چیزی است که معمولاً به عنوان “مشکل مرغ و تخم مرغ” شناخته می شود.

     مشکل مرغ و تخم مرغ بحثی است در مورد اینکه چه چیزی اول شد، مرغ یا تخم مرغ. مدل کسب و کار بازار نیز با بحث مشابهی در مورد اینکه شرکت باید ابتدا روی چه چیزی تمرکز کند، به دست آوردن مشتریان بیشتر یا به دست آوردن فروشندگان بیشتر، مواجه است.

     مشکل ماهیت چرخه ای دارد زیرا جذب مشتریان بیشتر به پلتفرم به فروش بیشتر تبدیل نمی شود تا زمانی که فروشندگان بیشتری در پلتفرم وجود داشته باشند. به طور مشابه، تا زمانی که تعداد قابل توجهی از مشتریان وجود داشته باشند که بتوانند به افزایش فروش آنها کمک کنند، فروشندگان علاقه ای به پیوستن به یک پلتفرم نخواهند داشت.

     تا زمانی که هر دو طرف به تعداد قابل توجهی حضور نداشته باشند، بازار نمی تواند برای خریداران یا فروشندگان ارزش بیافزاید. از این رو، معمول است که شرکت های بازاری منابع خود را در حالی که تلاش می کنند هر دو طرف را به بازار جذب کنند، خرج می کنند. یکی از راه‌های رایجی که بازارهای آنلاین مشتریان را جذب می‌کند، ارائه معاملات عالی به آن‌ها است. آنها اغلب به مشتریان پاداش امضا و تخفیف های بسیار شدید می دهند. ایده این نیست که از چند تراکنش اول پول دربیاورید. برخی از بازارها محصولات خود را می فروشند تا انتخابی به مشتریان بدهند.

     درست مانند جذب خریداران، بازار نیز باید فروشندگان را برای اشتراک در پلتفرم خود جذب کند. این کار با ایجاد برنامه های فروش ویژه انجام می شود. این برنامه ها فروشندگان را تشویق می کنند زیرا بازار برای مدت زمان مشخصی هیچ کمیسیونی دریافت نمی کند. همچنین، اکثر بازارهای موفق این فرآیند را برای فروشندگان بسیار ساده نگه می دارند. میزان سادگی ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت بازار دارد.

آینده بازارهای آنلاین

موفقیت آمازون، eBay و Walmart رقبای زیادی را به خود جذب کرده است. در نتیجه، امروزه بازار آنلاین مملو از بازارهایی است که ارزش زیادی به مشتریان ارائه نمی دهند. با این حال، آینده برای چنین بازاری دشوار خواهد بود. از آنجایی که بازار فعلی در حال حاضر از چندین بازار اشباع شده است، در آینده احتمالاً نوعی ادغام خواهد بود. بسیاری از بازارها در بازارهای بزرگتر و کارآمدتر ادغام خواهند شد در حالی که چندین بازار دیگر به سادگی تعطیل خواهند شد.

این دلیلی است که هر استارت آپی در بازار باید اطمینان حاصل کند که یک شرکت «من هم» نیست. اگر استارت آپ در خدمت یک بازار خاص باشد و بتواند ارزش منحصر به فردی را برای مشتریان فراهم کند، علیرغم درجه بالای رقابت خارجی به بقا و شکوفایی خود ادامه خواهد داد.

نکته اصلی این است که مدل کسب و کار بازار در گذشته بسیار موفق بوده است. با این حال، به دلیل موفقیت های گذشته، این مدل اکنون بسیار رایج شده است و از این رو مزیت رقابتی خود را از دست داده است.

https://www.managementstudyguide.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *