نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 10:42 ق.ظ

لزوم بازطراحی در حوزه نوآوری و فناوری

20-12-1402

لزوم باز طراحی در حوزه نوآوری و فناوری

ایسنا/اصفهان سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ما در نوآوری و فناوری نیاز به یک باز طراحی داریم تا بتوانیم طعم فناوری ایرانی را به جهان عرضه کنیم.

هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، امروز چهارشنبه، 20 اردیبهشت در هتل عباسی اصفهان برگزار شد. در این مراسم، امید رضایی‌فرد، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه نیاز است نوآوری را به‌عنوان یک جریان قلمداد کنیم، اظهار کرد: اگر ما برای نوآوری و فناوری مانعی ایجاد نکنیم، فناوری خواهد توانست راه خودش را به درستی طی کند.   

وی ضمن بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه ما این است که بدانیم چگونه به قانون جهش دانش بنیان عمل کنیم افزود: موردی که ما را نگران می‌کند، مجموعه‌ زیرساخت‌های  فناوری و نوآوری در کشور است، جایی که در  آیین نامه جهش هم به آن اشاره شده است و استان‌ها موظف هستند ظرفیت‌های بلااستفاده زمین و ساختمان خودشان را در اختیار فضاهای فناوری و نوآوری قرار دهند. در حالی که ما تاکنون در کشور شاهد نقطه موثر در این حوزه نبوده‌ایم.  

وی ادامه داد: چنین قانونی از آن قانون‌هایی است که ما در قانون جهش به آن نیازمند هستیم و امیدوار هستیم با مجموعه رویکردهایی که در استان‌های نمونه مانند استان اصفهان اتخاذ می‌کنیم، در زیست بوم نوآوری و فناوری شاهد حداقل زیرساخت‌های لازم در این زمینه باشیم.   

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، یادآور شد: ما در نوآوری و فناوری نیاز به یک باز طراحی داریم تا بتوانی طعم فناوری ایرانی را به جهان عرضه کنیم.  

وی ادامه داد: این موضوع حمایت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد، اما من فکر می‌کنم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند پیشگام این قضیه باشد تا ما بتوانیم طعم فناوری ایرانی را از منظر علمی به جهان عرضه کنیم.

رضایی فرد در خصوص تقابل شرکت‌های بزرگ و کوچک، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم شرکت‌های کوچک و بزرگ را دسته‌بندی کنیم، باید بگوییم تقابل میان شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌تواند به نوعی مانع از به اتمام رسیدن عمر مفید شرکت‌های بزرگ باشد. برای مثال، در دهه‌های گذشته، شرکت‌های بزرگی در دنیا وجود داشتند که با داشتن سهم بزرگی از بازار، اما امروز هیچ اثری از آن‌ها در دنیای فناوری دیده نمی‌شود. در حالی که شرکت‌هایی با ایده پردازی‌های مختصر، اما پیگیر توانسته‌اند جایگاه این شرکت‌ها را در مجموعه‌های صنعتی و تجاری بگیرند. 

وی در خصوص اهمیت ارتباط میان شرکت‌های کوچک با مجموعه‌های اقتصادی بزرگ، یادآور شد: این نکته خود یک نقطه و نشانه است برای اینکه ما در فضای اقتصادی و فناوری و به‌طور کلی در تعامل جامعه، صنعت و دانش به آن احتیاج داریم که این تکامل و تقابل به درستی توسط این اجزا صورت بگیرد. قطعاً شرکت‌های کوچک نیاز دارند که با مجموعه‌های اقتصادی و مجموعه‌های صنایع بزرگ ارتباط داشته باشند و از طرفی مجموعه‌های بزرگ هم برای اینکه ‌بقاء خودشان را داشته باشند باید در این مسیر حرکت کنند. 

رضایی‌فرد افزود: تقریبا ابزارهای مختلفی در دسترس شرکت‌های صنعتی بزرگ وجود دارند که می‌توانند در این ساختار استفاده کنند. برای مثال مجموعه مراکز نوآوری و مجموعه شتابدهنده‌های داخلی، اگر این مجموعه‌ها با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند، می‌توانند نقاط ضعف و قدرت یکدیگر را پوشش دهند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره با نتایج و اثرات منفی حاصل از وقفه در توسعه تکنولوژی، تصریح کرد: گاهی اوقات ما در مسیر توسعه تکنولوژی شاهد وقفه‌های زمانی جدی هستیم که گاهاً در شرکت‌های بزرگ تاثیرات منفی جدی به‌جا می‌گذارد و این حاکی از آن است که به جهش‌هایی در حوزه فناوری نیاز است. درواقع، اگر ما به‌عنوان یک مجموعه بزرگ نتوانیم این موضوع را هضم و در مجموعه خودمان داشته باشیم، این فضا ممکن است منجر به نابودی یک شرکت شود.

 وی به یکی از طرح‌ها و برنامه‌های وزارت علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای اتصال و بهره‌مندی دو طرفه فضای دانشی و صنعتی ایجاد کرده‌ایم، طرح دستار فناوری بود که سال گذشته با استقبال و تجربه مثبتی همراه بود و امسال به نوعی این طرح را تکمیل کردیم و به شرکت‌های بزرگ هم این فرصت را دادیم تا در مجموعه تحقیق و توسعه خودشان میزبانی مجموعه دانش رویان دوره‌های مختلف را داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: تقریبا به طور معمول سرمایه‌گذاری‌ها رو به افزایش است و می‌بینیم که در ۱۰ سال گذشته این موضوع ۱۰ برابر شده و این نشان می‌دهد که اگر ما از فرصت‌ها استفاده نکنیم، نتایج و تاثیرات مثبت زیادی را از دست می‌دهیم.  

رضایی‌فرد در ادامه لیستی از انواع فعالیت‌هایی که یک شرکت صنعتی می‌تواند داشته باشد را ارائه و اظهار کرد: این فعالیت‌ها می‌توانند شامل آزمایشگاه نوآوری باشند و نیروهای آن ممکن است از مجموع نیروهای خود یا مرکز رشد شرکتی باشد. همچنین، همکاری‌های استراتژیک با مجموعه‌های استارت‌ آپی و سرمایه‌گذاری‌های جسورانه شرکتی و مرکز نوآوری و نیز خرید دانش فنی از دیگر  برنامه‌های جدی وزارت علوم در این خصوص است. 

وی سیاست‌های پیشنهادی در این حوزه را توسعه صندوق‌های شرکتی، توسعه کارآفرینی و پارک‌های علم و فناوری سمت عرضه و دانشگاه، توسعه CVC‌ها و پارک‌های علم فناوری سمت تقاضا و صنعت با رویکرد همرسانی هوشمند شرکت‌های فناورانه با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، ایجاد زیر ساخت‌های اکوسیستم علم و فناوری، توسعه فرهنگ کارآفرینی و مقررات و حمایت‌ها عنوان کرد.

رضایی‌فرد با اشاره به برنامه‌ها وطرح‌های وزارت علوم، گفت: از مجموعه برنامه‌هایی که امسال به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم، بحث فضای سامانه نظام ایده‌ها و نیازها و نیز مجموعه رویدادهای ارتقاء زیست بوم نوآوری استان‌ها است که همکاری دستگاه‌ها و صنایع مختلف را با محوریت پارک‌های علم و فناوری به همراه دارد.

وی با بیان اینکه امروز تمام حوزه‌های پشتیبانی‌ ما در حوزه دانش بنیان و فناوری به ساختارها و مراحلی برمی‌گردد که ما به یک محصول دانش بنیان و فناور دست پیدا کرده‌ایم، افزود: ما امروز مشکل‌مان در فضای تولید یک محصول دانش بنیان است. اگر این وظیفه را بر اساس قانون به صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی قلمداد کنیم، ما جز حمایت‌های بر پایه توانمندی‌های خود پارک‌های علم و فناوری در تولید فناوری موضع و حمایت دیگری را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: این جا دارد که در فضای توسعه فناوری تا محصول دانش بنیان یک برنامه ریزی جدی و حمایت ویژه داشته باشند تا مجموعه زیست بوم فناوری یک جهش جدی داشته باشد، در غیر این صورت شاهد یک فضای بی‌انگیزه در این حوزه خواهیم بود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم یادآور شد: یکی دیگر از ابزارهایی که داریم، مجموع نظام ایده‌ها و نیازها است که در شش ماه اول امسال به مجموعه عرضه و تقاضای جدی حوزه فناوری به‌صورت یک ساختار Business to business  برای حوزه‌های فناوری فعال خواهد شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *