نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 6:38 ب.ظ

کارآمدتر کردن فرودگاه ها با بکارگیری مدل جدید

28 مارس 2023 – توسط موسسه فیزیک آمریکا-این نمودار چهار روز حجم فرود ساعتی در فرودگاه میلان مالپنسا و همچنین نوسانات روزانه بین دوره‌های عدم فعالیت در شب و کاهش فعالیت بعد از ظهر را نشان می‌دهد. اعتبار: فیلیپه اولیوارس

ترافیک هوایی یک مشکل مهم و پیچیده است. اخیراً از دست دادن تقریباً بین هواپیماهای مسافربری در باندها خبرساز شده است و نگرانی‌های ایمنی را افزایش داده است زیرا فرودگاه‌ها تلاش می‌کنند مسافران بیشتری را در پی شیوع COVID-19 در خود جای دهند. همچنین، همانطور که هر مسافر هوایی ناراضی می‌داند، دیر رسیدن یک هواپیما به یک فرودگاه شلوغ می‌تواند باعث ایجاد اثر بهمن و ایجاد یک سری تاخیرهای بعدی شود.

تیمی از دانشمندان اسپانیا و آرژانتین یک مدل حافظه کوتاه‌مدت نوسانی اصلی را با تنها دو پارامتر برای مطالعه پویایی رویدادهای فرود در 10 فرودگاه بزرگ اروپایی ارائه کردند. این مدل می‌تواند تخمین بزند که چگونه حجم فرود در ساعت‌های متوالی بر حجم فرود تأثیر می‌گذارد – یک توانایی حیاتی با توجه به محدودیت‌های ظرفیت فرودگاه و رویدادهای خارجی که باعث تاخیر در فرود می‌شوند.

عنوان مقاله، “مدل مدوله شده مارکوف برای دینامیک جریان فرود: اعتبارسنجی تحلیل ترتیبی.

در مجموع، این مدل نشان می‌دهد که تحلیل‌های آماری حجم فرود ساعتی هواپیما می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد عملیات فرودگاه به دست آورد.

فیلیپ اولیوارس، نویسنده این کتاب گفت: «مشخص کردن زنجیره رویدادهای تأخیر فرود، به ویژه تعیین کمیت مقیاس زمانی، کلیدی برای ارزیابی عملکرد عملیاتی فرودگاه است. “اگر شناسایی مستقیم تعاملات امکان پذیر نیست، یک راه حل این است که امضاهایی را که در سری های زمانی به جای می گذارند به عنوان نماینده دینامیک جمع آوری سیستم تجزیه و تحلیل کنیم. ایده اصلی [مطالعه] استفاده از ابزارهای فیزیک آماری برای به دست آوردن بینش در مورد عملیات فرودگاه است. فقط اطلاعات در مقیاس کلان، حجم فرود ساعتی، در دسترس است.”

یکی از پارامترهای مدل نشان‌دهنده همبستگی بین ساعت‌های متوالی در حجم فرود به عنوان معیاری از بازده عملیات فرود فرودگاه است.

اولیوارس می‌گوید: «این می‌تواند به ارزیابی تکامل کارایی یک تأسیسات کمک کند، که به عنوان ظرفیت مدیریت حجم ترافیک معین در حالی که حداقل تعامل بین هواپیما ایجاد می‌شود، درک می‌شود.»

این مطالعه همچنین تفاوت‌های بین پویایی قبل و بعد از اوج COVID-19 را بررسی کرد و مشخص کرد که جریان فرود پس از همه‌گیری تصادفی‌تر شده است. این بدان معناست که ساعت‌های متوالی در جریان فرود همبستگی کمتری داشتند. اما این نه تنها ناشی از کاهش ترافیک به دلیل محدودیت‌های سفر است، بلکه ممکن است منعکس کننده تغییر در تعاملات بین هواپیماها باشد.

این مطالعه برای اولین بار در نوع خود، نشان می‌دهد که چگونه، از طریق فیزیک آماری، تجزیه و تحلیل داده‌های هوانوردی در مقیاس کلان می‌تواند اطلاعاتی را در مورد دینامیک در مقیاس خرد آشکار کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *