نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:01 ق.ظ

جواهرات سلطنتی دزدیده شده از لندن به کامبوج بازگشت

اندی کوربلی -22 فوریه 2023-اعتبار – وزارت فرهنگ و هنرهای زیبای کامبوج

مجموعه ای از جواهرات گرانبها از گذشته کامبوج پس از ظاهر شدن در لندن به کشور بازگردانده شد.

در مجموع 77 اثر از پادشاهی قرون وسطایی انگکور، که اعتقاد بر این است که آنها در طول تسلط خمرهای سرخ و جنگ های داخلی که کشور را در قرن بیستم گرفتار کرده بودند، از این کشور قاچاق شده اند.

انگکور یکی از بزرگترین قدرت های شرق بین قرن 9 و 14 بود. پایتخت مذهبی آنها انگکور وات یکی از 7 عجایب جهان قرون وسطی در نظر گرفته می شود و امروزه هنوز هم بزرگترین مجموعه مذهبی روی زمین است.

قدمت گنجینه ها دقیقاً به این دوره شکوفایی می رسد و برخی از تاج ها بر روی ابروهای سلطنتی قرار گرفته اند. وزارت فرهنگ و هنرهای زیبای کامبوج در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنها شامل اقلامی مانند طلا و سایر قطعات فلزات گرانبها مربوط به دوره پیش از آنگکوری از جمله تاج، گردنبند، دستبند، کمربند، گوشواره و طلسم است.

این اقلام متعلق به داگلاس لچفورد، قاچاقچی هنر سریالی متاخر بود که برای سال‌ها به عنوان یک ارزیاب متخصص آثار باستانی شناخته می‌شد، اما بعداً مشخص شد که در کنار خمرهای سرخ کمونیست برای انتقال صدها شیء از کشور کار کرده است.اکنون، بسیاری از گنجینه‌های تاریخی کشور در حال بازگشت هستند، و این گنج تنها جدیدترین بخش است.

سال گذشته، شهروندان یا مؤسسات ایالات متحده به طور داوطلبانه یا با حکم دادگاه، 30 کالای فروخته شده توسط لاتچفورد، از جمله مجسمه قرن دهمی از خدای هندو اسکاندا را بر فراز طاووسی که «شاهکار» به حساب می‌آمد، بازگرداندند.

سال قبل از آن، املاک لاتچفورد، که در سال 2020 قبل از محکوم شدن به قاچاق آثار باستانی درگذشت، پنج مجسمه برنزی و ماسه‌سنگ را به کامبوج بازگرداند.

فیورنگ ساکونا، وزیر فرهنگ کامبوج گفت:

ما چنین بازگشت‌هایی را اقدامی شریف می‌دانیم که نه تنها نشان‌دهنده کمک‌های مهم به فرهنگ یک ملت است، بلکه به آشتی و شفای کامبوجی‌هایی که دهه‌ها جنگ داخلی را پشت سر گذاشتند و از فاجعه نسل‌کشی خمرهای سرخ به شدت متحمل شدند، کمک می‌کند.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *