نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:19 ق.ظ

قوانین کمک به مردم برای تعمیر همه وسایل زندگی خود در آمریکا بنام جنبش حق تعمیر

اندی کوربلی -14 فوریه 2023-Kilian Seilor – CC 0.0

در سرتاسر آمریکا، بیش از 20 قانونگذار ایالتی در حال بررسی قوانین پیشنهادی هستند که به شهروندان کمک می کند تا دسترسی شهروندان به قطعات، دستورالعمل ها و عیب یابی را تضمین کنند تا به تعمیر محصولات – از تلفن های هوشمند گرفته تا تراکتور – در خانه های خود کمک کنند.

این جنبش که جنبش «حق تعمیر» نامیده می‌شود، از آغاز هزاره در حال افزایش است و سال 2023 می‌تواند اولین سالی باشد که در بسیاری از آن‌ها، به جای کاهش، قابلیت‌های DIY مصرف‌کننده آمریکایی رشد کرده است.

در کلرادو، لایحه‌ای در امتداد خطوط حزبی در مجلس ایالتی 9-4 تصویب شد که بر اساس آن باید تولیدکنندگان تراکتور و سایر تجهیزات کشاورزی قطعات و دستورالعمل‌های کافی را ارائه کنند تا به کشاورزان اجازه دهند تراکتورهای خود را تعمیر کنند.

نماینده بریانا تیتون، نماینده دموکرات و یکی از حامیان این لایحه، گفت: «تولیدکنندگان و فروشندگان انحصار بازار تعمیر را دارند زیرا سودآور است. “(کشاورزان) فقط می‌خواهند ماشین خود را دوباره راه اندازی کنند.”

برخی از فروشندگان مانند جان دیر (قبلا) و استایگر به عنوان بخشی از قرارداد خرید اجازه تعمیرات در خانه را نمی دهند، اما همانطور که در مقاله ای در میامی هرالد اشاره شده است، تعمیرکاران 24-7 در دشت های مرتفع آماده نیستند. کلرادو یکی از کشاورزان باید 5 روز منتظر خدمات در تراکتور خود بود که در یک دوره حیاتی در فصل رشد متوقف شد، جایی که او می توانست روزانه 83000 دلار ضرر کند.

قانون حق تعمیر کشاورزی روی میز است یا قبلاً در 10 ایالت اتحادیه، از جمله کلرادو، اما همچنین فلوریدا، مریلند، میسوری، نیوجرسی، تگزاس و ورمونت تصویب شده است.

درست در ژانویه امسال، فدراسیون اداره مزرعه آمریکا و جان دیر یادداشت تفاهمی امضا کردند که به عنوان یک “میانه قدرتمند” توصیف می شود که حق کشاورزان و دامداران را برای تعمیر تجهیزات مزرعه خود تضمین می کند، اما بدون دخالت دولت برای اعمال زور و خشونت.

جان دیر اکنون به کشاورزان اجازه می دهد قطعات و کیت مورد نیاز برای تعمیر تراکتورهایشان را خودشان انجام دهند.

دیوید گیلمور، معاون ارشد فروش جان دیر، “ما مشتاقانه منتظریم تا در ماه ها و سال های آینده در کنار اداره مزرعه آمریکا و مشتریان خود کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کشاورزان همچنان ابزار و منابع لازم برای تشخیص، نگهداری و تعمیر تجهیزات خود را دارند.”

این فقط تراکتورها نیستند که به طور بالقوه تعمیر در خانه آسان تر می شوند، بلکه اتومبیل ها نیز هستند.

ژانویه امسال، قانون حق بر عادلانه و حرفه ای تعمیرات صنعت خودرو به مجلس معرفی شد.

Automotive News می نویسد: «این قانون مستلزم آن است که تمام ابزارها و تجهیزات، انتقال بی سیم داده های تعمیر و تشخیص، و سیستم های تله ماتیک مورد نیاز برای تعمیرات خودرو در دسترس صنعت تعمیر مستقل قرار گیرد.

این لایحه پس از تصویب قوانین مشابه در ماساچوست و مین، جایی که قانونگذاران می خواستند صنعت قطعات خودرو را به ویژه در مورد داده های تلماتیک و سایر اطلاعات از رایانه های داخلی تقویت کنند، به مجلس آمد.

همانطور که فقط تراکتورها و کشاورزان نبودند که احساس کردند حق خود برای تعمیرات DIY نیاز به محافظت دارند، فقط مهندسی مکانیک نیست که در آن حق تعمیر شکوفا شده است.

سنای ایالت نیویورک قانون تعمیر نمایشگاه دیجیتال را در روزهای پایانی دسامبر به قانون تبدیل کرد و اطمینان حاصل کرد که سازندگان تجهیزات اصلی قطعات، دستورالعمل‌ها و داده‌های عیب‌یابی را برای هر کسی که به دنبال تعمیر دستگاهی مانند تلفن هوشمند یا تبلت است، در دسترس قرار می‌دهد.

کتی هوچول فرماندار گفت: «از آنجایی که فناوری و دستگاه‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای برای زندگی روزمره ما ضروری می‌شوند، مصرف‌کنندگان باید بتوانند به‌آسانی دستگاه‌هایی را که به آن‌ها تکیه می‌کنند، به موقع تعمیر کنند. این قانون به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد گزینه‌های بهتری برای تعمیر دستگاه‌هایشان داشته باشند، در نتیجه طول عمر دستگاه‌هایشان را به حداکثر می‌رساند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و ضایعات الکترونیکی را کاهش می‌دهد.»

یکی از دلایل مهمی که شرکت‌ها می‌خواهند تعمیر دستگاه‌ها را تا حد امکان غیرممکن کنند این است که اگر چیزهایی مانند شماتیک‌ها و نرم‌افزارها آزادانه در دسترس باشند، مالکیت معنوی و اسرار تجاری را در معرض خطر قرار می‌دهند و به بازیگران بد اجازه می‌دهد تا محصولات پتنت شده را مهندسی پشتیبان کنند.چندین حفره در این استدلال وجود دارد، یعنی اینکه قانون ثبت اختراع هنوز قابل اجرا است و شرکت‌ها می‌توانند از کسانی که تلاش می‌کنند به نتیجه برسند شکایت کنند. ثانیا، حفاظت از مالکیت معنوی و اسرار تجاری سفت و سخت، نوآوری را خفه می کند.

کایل وینز، مدیر عامل iFixit، به Axios گفت: «پس از یک دهه تلاش، ما دو [قانون ایالتی] را در مدت زمان بسیار کوتاهی دریافت کردیم.

https://www.goodnewsnetwork.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *