نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:29 ق.ظ

گزارش ویژه مدیریت زنجیره تامین دایره ای و استراتژی های آن

متن :

  • مقدمه

توصیف و بررسی زنجیره تامین دایره ای یا مدور در دل یک اقتصاد دایره ای معنای اصیل خود را بدست می آورد . اقتصاد دایره ای را اینگونه تعریف می کنند که ؛ یک سیستم اقتصادی است که هدف آن حذف ضایعات و استفاده مستمر از منابع است.

در دل این اقتصاد انواع سیستم های دایره ای که زنجیره تامین هم یکی از آنهاست از استفاده مجدد، استفاده از مدلهای اشتراک گذاری استفاده از کالا ها که در زمینه خودرو و آپارتمان شکل جدی بخود گرفته است و نیز، تعمیر، نوسازی، تولید مجدد و بازیافت برای ایجاد یک حلقه بسته برای به حداقل رساندن استفاده ازمنابع و کاهش ضایعات،  و طبعا کاهش آلودگی و انتشار کربن استفاده می کنند.

یک استراتژي مادر در این سیستمها این است که مواد اولیه ، محصولات، تجهیزات و زیرساخت ها را برای مدت طولانی تری در حال استفاده باشند . این استراتژی تکنیکها و روشهای متعددی را در تناسب با هر سیستم تولیدیو و یا خدماتی بدنبال دارد .

با آنچه که ذکرش رفت زنجیره تامین دایره ای یا پایدار در جهان به عنوان یک سیستم جامع مورد توجه واقع شده و شرکت ها موضوع پایداری زنجیره تامین را دنبال می کنند . بسیاری از آنها به دنبال کاهش ضایعات و کاهش انتشار کربن هستند. اما هستند شرکت های جهانی که به دنبال اهداف گسترده تری از جمله بهره وری انرژی، بسته بندی محصول، حفظ نیروی انسانی با ارتقای سطح سلامتی و سایر موارد هستند . در همین راستا است که موضوع سه گانه اهداف اجتماعی و محیط زیست و حاکمیت شرکتی مورد توجه واقع می شوند .

  • توصیف زنجیره تامین دایره ای و استراتژی های واقع بینانه

نوشته شده توسط    آلسیا بلاند    28 آوریل 2022

https://www.unleashedsoftware.com

با افزایش هزینه‌های مواد و حرکت به سمت شیوه‌های پایدار ، زنجیره تامین دایره‌ای به روشی جذاب برای تولیدکنندگان و فروشندگان تبدیل شده است تا زنجیره‌های تامین خود را به روشی سازگارتر با محیط زیست مدیریت و در دراز مدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.بنابراین چگونه حلقه زنجیره تامین خود را مدیریت می کنید؟ ما به آن نگاهی می اندازیم و استراتژی ها و مطالعات موردی را همراه با نکاتی از متخصصان زنجیره تامین ارائه می دهیم.

زنجیره تامین دایره ای چیست؟

زنجیره تامین دایره ای سیستمی است که محصولات استفاده شده یا قطعات آنها بازگردانده یا پردازش می شوند تا بتوان آنها را تعمیر، فروش مجدد، بازسازی یا بازیافت کرد – که باعث کاهش ضایعات از زنجیره تامین می شود و پایدارتر است.

به عبارت دیگر، زنجیره تامین دایره‌ای بر بهینه‌سازی چرخه عمر یک محصول تمرکز می‌کند: به جای اینکه مواد به محل دفن زباله ختم شوند، بازگردانده می‌شوند تا سفر جدیدی در زنجیره تامین آغاز شود. در مواردی که این امکان وجود ندارد، می توان تغییرات دیگری در محصول یا فرآیند ایجاد کرد تا ضایعات و ردپای کربن را کاهش دهد.

زنجیره تامین دایره‌ای که به عنوان سرپرستی زنجیره تامین نیز شناخته می‌شود، مسئولیت را بر عهده کسانی می‌گذارد که زنجیره‌های تامین را مدیریت می‌کنند تا تصمیمات تدارکاتی و تولیدی اتخاذ کنند که بر نتایج پایدار تاثیر مثبت بگذارند.نقل قول پایداری سام گیلکس

زنجیره تامین حلقه بسته یا دایره ای چیست؟

زنجیره تامین حلقه بسته در اصل همان زنجیره تامین دایره ای است. هدف هر دوی اینها به حداقل رساندن استفاده از منابع و کاهش ضایعات ناشی از زنجیره تامین با استفاده مجدد یا بازیافت مواد یا محصولات است.

زنجیره تامین دایره ای در مقابل خطی

زنجیره تامین خطی روش سنتی تامین مواد خام برای ساختن یک محصول و فروش آن به مصرف‌کنندگان است که چرخه عمر آن زمانی پایان می‌یابد که دیگر کار نمی‌کند یا برای هدف مناسب نیست – و تبدیل به ضایعات می‌شود.ارزش در این روش از استفاده از تولید انبوه برای تولید ارزان کالا ناشی می شود – به این معنی که کسب و کار می تواند تا حد امکان اقلام را بفروشد.

از سوی دیگر، زنجیره تامین دایره‌ای می‌تواند از طریق استفاده چند باره یک محصول یا بخشی از آن ، ارزش ایجاد کند – بنابراین روشی برای «ساخت، استفاده، بازیابی، استفاده مجدد، بازیابی» است.

چرا زنجیره تامین دایره ای مهم است؟

یک زنجیره تامین دایره ای به دلایل زیادی مهم است، اما در درجه اول به این دلیل:

  • در درازمدت در هزینه‌های کسب‌وکار صرفه‌جویی می‌کند – به‌ویژه وقتی مواد کمیاب و/یا گران می‌شوند
  • تمرکز بر جلوگیری از ضایعات تا حد امکان از رفتن به محل دفن زباله است

برای تولیدکنندگان و فروشندگان، زنجیره تامین دایره ای بخش مهمی از حرکت گسترده تر به سمت کاهش ضایعات و استفاده از شیوه های سازگارتر با محیط زیست است. به این ترتیب، کسب‌وکارهایی که زنجیره‌های تامین دایره‌ای را پیاده‌سازی کرده‌اند، اغلب عرضه دایره‌ای را با سایر شیوه‌های پایدار، مانند کاهش مصرف انرژی یا استفاده از منابع انرژی سبزتر، و یافتن جایگزین‌هایی برای پلاستیک‌های یک‌بار مصرف، همراه می‌کنند.

سیستم زنجیره تامین دایره ای محصولات استفاده شده و مواد آنها را می گیرد و آنها را دوباره وارد زنجیره تامین می کند – فرآیندی که اغلب می تواند به طور مکرر انجام شود.

زنجیره تامین دایره ای چگونه به کسب و کار سود می رساند؟

برای کسب و کارها، اتخاذ یک زنجیره تامین دایره ای نه تنها با محیط زیست سازگارتر است، بلکه اغلب در درازمدت مقرون به صرفه تر است.

نه تنها این، بلکه مشتریان به طور فزاینده‌ای خواستار اعمال پایدار و اخلاقی بیشتری هستند – چیزی که به نظر می‌رسد در ذهن مردم باقی بماند. همانطور که سام گیلکس، مدیر ارشد زنجیره تامین در یانگ فودیز می‌گوید: «پایداری قطعاً یک روند نیست – این یک موضوع بنیادین است. و قطعاً همه باید روی آن تمرکز زیادی داشته باشند.»

در اینجا ما با چند  روش کلیدی که می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، و می تواند به سود کسب و کار شما کمک کند، عمیق تر نگاه می کنیم:

1. زنجیره تامین دایره ای، استفاده از سرمایه گذاری در تولید را به حداکثر می رساند.

هنگامی که منابع، انرژی و مواد کارمند قبلاً برای تولید یک کالا استفاده شده است، بازپرداخت این دارایی ها در صورت امکان برای بارها و بارها منطقی است.

2. تولید با هزینه کمتر در عرضه دایره ای به معنای سود بیشتر است.

به دنبال نکته فوق، استفاده مجدد و نوسازی از مواد بازیافتی اغلب منجر به هزینه کمتر برای تولید می شود.

3. عرضه دایره ای به معنای اتکای کمتر به تامین مواد خام غیر قابل باز یافت است.

به گفته DHL، اگر همه کشورها به بالاترین نرخ بازیافت دست یابند، 75 میلیون تن مواد بازیافتی اضافی وجود خواهد داشت. استفاده از مواد موجود در زنجیره تامین، خرید را آسان‌تر می‌کند و به معنای اتکای کمتر به زنجیره‌های تامین است که می‌تواند غیرقابل اعتماد باشد.

در دوره فعلی عدم قطعیت زنجیره تامین، عرضه دایره ای دارای مزایای عملی است. نظرسنجی گارتنر از دفاتر اصلی زنجیره تامین (CSCOs) در سال 2021 نشان داد که تورم و کمبود عرضه منجر به چالش‌های بیشتر تولید در سال‌های آینده خواهد شد، با این روند اساسی که “تقاضا برای کالاها در حال افزایش است، در حالی که عرضه به طور فزاینده کمیاب است”.

4. با یک زنجیره تامین دایره ای می توانید استانداردهای مقررات و صدور گواهینامه را رعایت کنید.

بسیاری از کشورها یا شیوه های پایداری دارند یا در حال توسعه آنها با استانداردهای سخت گیرانه هستند. و همچنین بسیاری از دولت ها مشوق کسانی هستند که گواهینامه ها را دریافت می کنند.

نکته دیگر از نظرسنجی گارتنر (در بالا) این بود که CSCOها با فشار فزاینده ای از سوی ذینفعان داخلی و خارجی برای پایدارتر کردن شبکه های خود مواجه هستند. 67 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در گنجاندن معیارهای پایداری محیطی و اجتماعی به عنوان شاخص های کلیدی عملکرد برای رهبران زنجیره تامین خود سرمایه گذاری می کنند.

5. زنجیره تامین دایره ای برای مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست جذاب است.

کسب‌وکارهایی که شیوه‌های پایدار را اتخاذ می‌کنند همچنین می‌توانند نیازهای تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان آگاه از محیط زیست را برآورده کنند. با توجه به اینکه یک سوم مصرف کنندگان مایل به پرداخت حق بیمه برای محصولات پایدار هستند، شرکت ها باید خود را برای پایداری آماده کنند تا در آینده به یک انتظار تبدیل شوند و نه استثنا.

یک مثال ساده از زنجیره تامین دایره ای در عمل، استفاده از ظروف قابل پر کردن مجدد برای محصولات به جای بسته بندی یکبار مصرف است.

6. گواهینامه ها و استانداردهای زنجیره تامین دایره ای

چندین سازمان وجود دارند که گواهینامه‌هایی را برای زنجیره‌های تامین دایره‌ای ارائه می‌کنند – برخی از آنها به تنهایی بر زنجیره تامین تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر این را به عنوان بخشی از یک گواهینامه گسترده‌تر شامل استانداردهای اقتصادی و/یا اجتماعی می‌دانند.

با به دست آوردن این اعتبار، شرکت ها نه تنها اطمینان حاصل می کنند که فرآیندهای داخلی آنها با یک زنجیره تامین دایره ای سازگار است، بلکه می توانند به طور موثر شواهدی مبنی بر تعهد خود به ذینفعان خارجی نشان دهند – یک “مهر تایید” دایره ای.

چند نمونه عبارتند از:

  • موسسه Circular Economy یک برنامه متدولوژیک تایید شده دارد که پس از تکمیل، آن دسته از مشاغل را شناسایی می کند که بالاترین استانداردهای تعهد را برای اجرای اقتصاد دایره ای دارند.
  • انجمن مدیریت زنجیره تامین (ASCM) گواهینامه سازمانی برای پایداری را ارائه می دهد که مجموعه ای از استانداردها را برای شیوه های اخلاقی و پایداری و همچنین مسئولیت اقتصادی پوشش می دهد. شرکت ها می توانند برای نشان دادن شفاف بودن فرآیندهای زنجیره تامین خود و مطابقت با این استانداردها گواهی نامه دریافت کنند.
  • شرکت   B Corp گواهی نامه ای را ارائه می دهد که نشان می دهد کسب و کارها استانداردهای بالا و شفافیت را برای طیف وسیعی از عوامل اجتماعی و محیطی از جمله زنجیره تامین رعایت می کنند. شرکت‌هایی که این گواهی را دارند، اطلاعاتی درباره عملکرد خود در فهرست عمومی دارند.
  • کسب‌وکارها می‌توانند برای گواهینامه ISCC Plus با گواهینامه پایداری و کربن بین‌المللی درخواست دهند، که شامل ممیزی کامل با یک نهاد شناخته‌شده ISCC است تا مشخص شود که استانداردهای زیست‌محیطی و اجتماعی رعایت شده‌اند. تعداد دارندگان گواهی ICC-Plus در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته است.

بن ویر، مدیر کل (EMA) برای ارقام جزئی، می‌گوید دریافت گواهینامه B Corp چیزی است که کسب‌وکار به آن افتخار می‌کند – اما این فرآیند یک چالش بود، تا حدی به این دلیل که این گواهی اکنون بسیار محبوب است.

B Corp  این چیزی است که ما واقعاً به آن افتخار می کنیم. ما چند سالی است که کربن خنثی بوده‌ایم، و این بر آن استوار است. این چالش برانگیز است که B-corp از خط خارج شود، زیرا آنها بسیار شلوغ هستند، که خبر خوبی برای همه است. بسیار خوب است که می شنویم آن جامعه در حال گسترش است.”

نقل قول بن ویر در B Corp

بسیاری از برنامه های صدور گواهینامه شامل شیوه های زنجیره تامین به عنوان بخشی از معیارهای خود هستند که برخی از آنها مختص کشور یا صنعت هستند. همچنین مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی در حال حاضر موجود است که زنجیره‌های تامین پایدار را پوشش می‌دهد – نمونه‌ای از دوره کوتاه آنلاین مدیریت زنجیره تامین پایدار دانشگاه کمبریج است.

بسیاری از این برنامه های صدور گواهینامه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد SDGs پایبند هستند، مجموعه ای از 17 هدف که در سال 2015 برای ارائه طرحی برای رفاه آینده تنظیم شد. اهداف شامل «انرژی مقرون به صرفه و پاک»، «مصرف و تولید مسئولانه» و «اقدامات اقلیمی» است.

چندین سازمان در حال حاضر گواهی زنجیره تامین دایره ای ارائه می دهند که برخی از آنها پایداری و رویه های اخلاقی را به طور گسترده تری پوشش می دهند.

13 استراتژی دایره ای زنجیره تامین

برای مشاغلی که به دنبال ادغام استراتژی های دایره ای در زنجیره تامین خود هستند، راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد – از اقدامات اساسی گرفته تا برنامه های جامع تر و پیچیده تر.

معمولاً پایه و اساس یک زنجیره تأمین دایره ای در لجستیک معکوس نهفته است – جایی که یک تولید کننده یا خرده فروش اقداماتی را برای بازگرداندن اقلام در زمانی که دیگر مورد نیاز نیستند، در نظر گرفته است، بنابراین می توان آنها را دوباره استفاده کرد، بازسازی کرد یا بازیافت کرد.

در اینجا نگاهی به تکنیک‌های مدیریت و تشویق لجستیک معکوس، همراه با سایر روش‌های دستیابی به یک عرضه دایره‌ای می‌اندازیم.

1. بسته بندی و پالت های خود را برای بازگشت و استفاده مجدد دنبال کنید

اینکه بتوانید بسته بندی و پالت های خود را ردیابی کنید تا بتوان آنها را بازگرداند و مجددا استفاده کرد، یک عمل پایدار و مسئولانه است. هدف زنجیره تامین دایره ای صفر بودن زباله است، به این معنی که تمام عناصر زنجیره تامین خود را از محل دفن زباله دور نگه دارید.

2. به بسته بندی خود نگاه کنید – به خصوص از طریق هر کانال D2C

با توجه به اینکه بسته بندی 30 درصد از انتشارات کربن در  تجارت الکترونیک را تشکیل می دهد، بررسی نحوه بسته بندی محصولات شما – به ویژه آنهایی که مستقیماً به مصرف کنندگان می رسد – مهم است.راه حل های بازیافت، استفاده مجدد و بازیابی باید برای کاربر نهایی ساده و سرراست باشد، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که اقدامات لازم را برای دفع پایدار بسته بندی انجام ندهد.

به عنوان مثال، Minor Figures، یک تجارت مستقر در بریتانیا که شیر جو دوسر تولید می کند، حدود 150 ایستگاه در فروشگاه های سراسر بریتانیا راه اندازی کرده است که مشتریان می توانند به آنجا بروند و ظروف خود را دوباره پر کنند.

بن ویر از Minor Figures می‌گوید: «ما ایستگاه‌های شارژ مجدد ایجاد کرده‌ایم که در حدود ۱۵۰ فروشگاه بدون بسته‌بندی در سراسر بریتانیا هستند، جایی که مردم می‌توانند به آنجا رفته و یک ظرف را دوباره پر کنند. بسته‌بندی‌هایی که دوباره پر می‌شوند به یک سایت Enval فرستاده می‌شوند و سپس به انرژی سبز تبدیل می‌شوند.

Daniel Bull-Clearie، رئیس زنجیره تامین Mara Seaweed، می‌گوید که این شرکت در حال تجدید نظر در بسته‌بندی خود است و به دنبال کاغذ یا پلیمر جلبک دریایی برای جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی برخی از محصولاتش است.

نقل قول بن ویر در مورد پر کردن مجدد

3. زنجیره تامین دایره ای و به حداقل رساندن زباله را بخشی از فرآیند تایید تامین کننده خود قرار دهید

اطمینان از اینکه تامین کنندگان خارجی از شیوه های زنجیره تامین دایره ای استفاده می کنند و به حداقل رساندن ضایعات، کلید کمک به زنجیره تامین شما برای پایدارتر شدن است. این می تواند یکی از معیارهای همه موافقت نامه ها و مصوبات باشد.

دیوید پرس، رئیس عملیات در Three Spirit، می‌گوید که آنها کل زنجیره تامین را بررسی می‌کنند تا میزان پایداری آن را ارزیابی کنند – و این می‌تواند از نظر هزینه‌ها نیز مفید باشد:ما به زنجیره تامین به عنوان یک کل نگاه می کنیم. در شرکت‌های تولیدی خود، ما با افرادی کار می‌کنیم که در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند، و آنها کاهش هزینه‌هایی خواهند داشت که می‌توانند به ما منتقل کنند. بنابراین یک زاویه تجاری برای آن و همچنین زاویه پایدار وجود دارد.”

4. زنجیره تامین دایره ای را بخشی از خرید محصول خود قرار دهید

با پیروی از همین فرآیند برای توافق‌نامه‌های تامین‌کننده، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای تقویت زنجیره تامین دایره‌ای خود نیز به خرید محصول نگاه کنید.

5. از داده ها برای ردیابی و گزارش ضایعات استفاده کنید

کلان داده‌ها اطلاعاتی را برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها جمع‌آوری می‌کنند تا در مورد تدارکات، تولید و انجام سفارش‌ها تصمیم‌گیری بهتری بگیرند – بنابراین استفاده از داده‌ها به عنوان مبنایی برای اجرای زنجیره تامین دایره‌ای ضروری است.

شما نه تنها می‌توانید از آموخته‌های داده‌ها برای توسعه فرآیندهای لجستیکی کارآمدتر، سریع‌تر و هماهنگ‌تر استفاده کنید، بلکه می‌توانید در مورد محصولات جدیدی که می‌توان از مواد تجدیدپذیر و قابل بازیافت ایجاد کرد نیز تحقیق کنید.

6. سعی کنید زنجیره تامین خود را کوتاه کنید

هر چه زنجیره تامین طولانی تر باشد، انتشار گازهای گلخانه ای بیشتری تولید می شود. بنابراین با کوتاه کردن زنجیره تامین خود تا جایی که ممکن است شامل تامین کنندگان محلی شود، ردپای اکولوژیکی خود را کاهش خواهید داد.به عنوان مثال، جلبک دریایی Mara، کارخانه خود را به منبع مواد خام خود نزدیک‌تر می‌کند. دانیل بول کلیری می گوید که آنها همچنین به دنبال راه های دیگری برای کاهش ضایعات زنجیره تامین در آینده هستند:من کارخانه‌مان را از ادینبورگ به فایف برمی‌گردانم و به منبعی نزدیک‌تر می‌کنم که جلبک‌های دریایی وحشی خود را از آنجا تهیه می‌کنیم، بنابراین ما مایل‌های جاده‌ای را کاهش می‌دهیم. ما به دنبال خرید چند ون برقی در سال جاری هستیم.

نقل قول دنیل بول کلیری جاده مایل

7. مدل های «محصول به عنوان خدمات» را بپذیرید

در حالی که یک شرکت می تواند بازیافت و بازگرداندن محصولات را از مصرف کنندگان تشویق کند، به این معنی نیست که همیشه اتفاق می افتد – بازیافت و استفاده مجدد را دشوار می کند. بنابراین برخی از شرکت ها محصول خود را تغییر می دهند تا آن را به عنوان خدمات ارائه دهند.

به عنوان مثال، شرکت آمریکایی Signify که لامپ تولید می کند، با شهر واشنگتن دی سی موافقت کرد که 13000 چراغ LED را بدون هیچ هزینه ای برای شهر نصب کند. سپس Signify پرداخت خود را از طریق برآورد 2 میلیون دلاری که شهر در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند دریافت می‌کند و سپس می‌توانند لامپ‌ها را در پایان چرخه عمر خود جایگزین و بازیافت کنند.

8. مشتریان را برای بازیافت تشویق کنید

هر دو خرده‌فروش پوشاک H&M و خرده‌فروش تلفن همراه Vodafone مشتریان را تشویق می‌کنند تا اقلام مستعمل را به فروشگاه‌های خود بازگردانند و برای آنها تخفیف یا ارزش مبادله‌ای برای این کار فراهم می‌کنند. تا سال 2030، H&M قصد دارد از 100٪ مواد بازیافتی برای لباس های خود استفاده کند.

با تشویق به بازیافت در فروشگاه، سازمان ها می توانند اقلامی را که به محل دفن زباله می روند به حداقل برسانند و از امکان تجدید و بازیافت محصولات بهره مند شوند.

9. در آموزش ذینفعان داخلی و خارجی سرمایه گذاری کنید

برای اجرای موفقیت آمیز زنجیره تامین دایره ای، مهم است که از همه جانبه مشارکت داشته باشید – از جمله آموزش و مدیریت کارکنان به طوری که آنها آگاه، درگیر و علاقه مند به پایداری باشند. این شامل کار با ذینفعان خارجی برای همکاری در اهداف است.

10. شیوه های منابع انسانی سبز را اجرا کنید

مطالعات نشان داده اند که مدیریت منابع انسانی سبز می تواند بر عملکرد پایداری یک کسب و کار تأثیر مثبت بگذارد. این شامل استخدام افراد مناسب با مهارت ها و شایستگی های مناسب در زمینه پایداری، یا ارتقاء مهارت کارکنان موجود است.

11. با زباله به عنوان یک دارایی رفتار کنید

به جای اینکه ضایعات را در پایان عمر خود به عنوان یک ماده ببینند، افسران ارشد تامین باید آن را به عنوان منبعی با ارزش بالقوه ببینند. کلید سرمایه گذاری در این زمینه ایجاد مشارکت در اکوسیستم با پیمانکاران، تامین کنندگان و نوآوران زباله است.

12. تحقیق و توسعه برای چرخش

از مواد جدید گرفته تا اینکه چگونه یک محصول می تواند چرخه عمر دایره ای داشته باشد، راه های زیادی وجود دارد که در آن تحقیق و توسعه می تواند بر نوآوری در فرآیند تولید تمرکز کند.

به عنوان مثال، دانیل بول-کلیور از Mara Seaweed، می‌گوید که این شرکت در حال حاضر از گاز اصلی برای خشک کردن جلبک دریایی خود استفاده می‌کند – اما آنها در حال بررسی این هستند که چگونه می‌توانند از انرژی تا حد امکان بهینه‌تر برای کاهش ردپای کربن خود استفاده کنند و به این موضوع توجه کنند. استفاده از جایگزین های سبزتر در آینده

13. حق تعمیر و نوسازی

اگر برای کسب و کار شما قابل استفاده است، می توانید به جای تعویض کالاهای جدید، تشویق به تعمیر کالاهای آسیب دیده یا خراب کنید. این استراتژی همچنین می تواند شامل نوسازی اقلام برای فروش مجدد باشد.

برای تشویق مشتریان به خرید، استفاده مجدد و بازیافت را با روش هایی مانند ارائه تخفیف یا پیشنهاد تعمیر یا نوسازی به جای جایگزینی تشویق کنید.

مطالعات موردی زنجیره تامین دایره ای

مشتاقید ببینید زنجیره تامین دایره ای در دنیای واقعی چگونه کار می کند؟ در اینجا نمونه‌هایی از سازمان‌هایی است که شیوه‌های پایداری را در فعالیت‌های روزمره خود اتخاذ کرده‌اند.

زنجیره تامین دایره ای Kua Coffee

Kua Coffee یک تامین کننده قهوه مستقر در استرالیا است که بر اساس چرخش کامل ساخته شده است. قهوه آنها به طور پایدار از اوگاندا تهیه می شود، بسته بندی آنها قابل بازیافت است و تمام تفاله های قهوه به باغ های محلی و پروژه های استفاده مجدد تبدیل می شود. بنابراین چیزی به محل دفن زباله نمی رود.

100 درصد سود کوآ به بسیج کشاورزانشان در سفری به سوی انعطاف پذیری آب و هوا، از جمله درختان بومی جدید، آبراه های حفاظت از خاک و درآمد پایدار بازمی گردد. قهوه Kua همچنین کربن مثبت است: آنها اندازه گیری می کنند و هدف آن کاهش ردپای خود هر ساله و همچنین جبران باقی مانده در 200٪ است.

رنو: جلوتر از زمان خود با عرضه دایره ای

رنو – خودروساز فرانسوی – در سال 1949 بسیار جلوتر از زمان خود بود، زمانی که آنها شروع به ارائه قطعات خودروهای دست دوم با تخفیف بین 30٪ تا 50٪ کردند، اما با همان گارانتی قطعات جدید.

تمرکز اصلی آن کسب سود برای سازمان بود، در زمانی که مواد اولیه کمبود عرضه داشت، اما این رویه ای است که امروز نیز ادامه دارد، شرکتی که قطعات اصلی خودرو خود را طوری طراحی می کند که به راحتی جدا شوند تا سود بیشتری داشته باشند. رنو هم اکنون در مسیر خنثی نمودن کربن است.

سبک زنجیره تامین دایره ای نایک

هنگامی که آنها دیگر ارزش پوشیدن ندارند، نایک از شما می خواهد که کفش هایش را برگردانید. این بخشی از سفر حرکت به سمت صفر آنها به سمت کربن صفر و زباله صفر است، جایی که کفش‌های ورزشی را در پایان عمر خود بازیافت می‌کنند و کفش‌های جدیدی از مواد تولید می‌کنند.

زنجیره تامین دایره ای کامل Ethique

Ethique شروع ساده خود را در نیوزلند داشت و اکنون یک برند جهانی زیبایی و آرایشی است. Ethique که بر پایه پایداری کامل ساخته شده است، از سال 2015 گواهینامه B Corp را دریافت کرده است.

محصولات Ethique 100٪ بدون پلاستیک هستند، برای هر سفارش آنلاین یک درخت کاشته می شود، دفتر آنها 100٪ از انرژی های تجدید پذیر تامین می شود، حمل و نقل بدون پلاستیک است و بیش از 18 میلیون لیتر آب در فرآیند تولید صرفه جویی شده است. علاوه بر این، آبی که استفاده می شود بازیافت و چرخش مجدد می شود.این شرکت همچنین از مارس 2021 وضعیت آب و هوایی مثبت داشته است و انتشار کربن خود را تا 120 درصد جبران کرده است.

زنجیره تامین دایره ای مبتنی بر تعمیر پاتاگونیا

در سال 2020، لباس‌های بیرونی و برچسب دنده پاتاگونیا بیش از 100000 لباس مستعمل خود را برای فروش از طریق ابتکار Worn Wear خود تعمیر کرد و بیش از 520 تن پلاستیک که مقصد اقیانوس‌ها بود توسط این شرکت آگاه به محیط‌زیست به تجهیزات تبدیل شده است. هدف بعدی آنها دستیابی به استفاده 100 درصدی از مواد خام تجدیدپذیر و بازیافتی است.

  • نتیجه گیری :
  • تفکر پایداری زنجیره تامین و ایجاد نگرش سازمانی یکی از الزامات مدیریت در تمامی سطوح در هر کسب و کاری است .
  • استفاده از این تغییر بینش بایستی با بینش مشارکت کلیه ذینفعان شکل بگیرد .
  • ذباله و پسماند و ضایعات در حقیقت نوعی ثروت است که باید آن را کشف و بازیافت نمود.
  • تنها استفاده از فناوری کافی نیست اگرچه لازم است.
  • پایداری یک سیستم زنجیره تامین در تناسب با نوع تولید یا خدمات نیاز به راه حل ها و روشهای متناسب خود دارد .
  • تفکر نوآورانه در این سیستم بعنوان موتور محرک و پیشران آن عمل می کند و رویکرد اکو سیستمی نیاز دارد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *