نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:42 ق.ظ

دانشگاه و نوآوری

  1. مقدمه

دانشگاهها بعنوان عامل توسعه علم در هر جامعه نقش بسیار مهمی دارند . یکی از موضوعاتی که آنها به تدریس و آموزش آن می پردازند موضوع نوآوری است . اما دربارهی نوآوری در خود سیستم های آموزشی و بویژه در آموزشهای عالی ، دنیا در حال تغییر و تحول است . بنابراین نگاهی به روند های تکاملی آموزش عالی در عرصه بین المللی از موضوعاتی است که به تکامل روند نوآوری در دانشگاهها کمک می کند .

چرا دانشگاه های نسل چهارم؟

مفهوم دانشگاه نسل چهارم ریشه در این ایده دارد که آموزش عالی از زمانی که دانشگاه ها برای اولین بار در بولونیا و پاریس در قرن دوازدهم تأسیس شدند، دستخوش سه انقلاب دگرگون شد. اولین انقلاب زمانی آغاز شد که مأموریت دانشگاه ها از تدریس به تولید تحقیقات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم گسترش یافت و آنچه را که به عنوان مدل آموزش هومبولتی شناخته می شود – دانشگاه نسل دوم – ایجاد کرد. انقلاب دوم زمانی رخ داد که مأموریت دانشگاه ها یک بار دیگر گسترش یافت تا توسعه اقتصادی را در اواخر قرن بیستم در بر گیرد که منجر به ظهور دانشگاه نسل سوم شد که معمولاً دانشگاه کارآفرین نامیده می شود.

با تغییر پارادایمهای رشد، دانشگاه ها به عنوان عوامل اصلی در نظر گرفته می شوند که قادر به ایجاد تحول اجتماعی هستند. جایگاه آنها به آنها امکان می دهد رهبران آینده را آماده کنند، دانشی را تولید کنند که زیربنای رشد اقتصادی پایدار و صنایع پایدار است، خود را به سازمان های پایدار تبدیل کنند و به طور قابل توجهی پایداری را به عنوان یک ارزش در سیستم های حاکمیت اعمال کنند. به این ترتیب آنها می توانند ابزارهای کلیدی رهبری و تحول فکری اجتماعی باشند.

دانشگاه های نسل اول مطلقا به آموزش صرف می پرداختند و درگیر چیزی نبودند که امروزه پژوهش نامیده می شود. در دانشگاههای نسل دوم موضوع تحقیقات شکل گرفت و در فرایند های تکاملی دانشگاه‌های نسل سوم برای گسترش حوزه‌های کاربردی از مطالعه و تحقیق معمولی به کارآفرینی و همکاری توسعه داده شدند تا به مقابله با مشکلات اقتصادی جوامع کمک کنند.

دانشگاه نسل چهارم در واکنش به تنش های محیطی که مشخصه بارز عصر کنونی ما است، پدیدار می شود. در حالی که دانشگاه نسل سوم مبتنی بر پارادایم کارآفرینی برای رشد اقتصادی است، الگویی که ریشه در سیستم‌های نوآوری منطقه‌ای مبتنی بر دانش و مدل‌های اقتصادی خطی دارد، دانشگاه نسل چهارم با رواج فزاینده در گفتمان‌های عمومی و دانشگاهی پارادایم اقتصاد دایره‌ای همراه است .

دانشگاه نسل چهارم این ایده را در بر می گیرد که اولاً مأموریت آن ترکیبی از تحقیق، آموزش است و ثانیاً بازیگری در فرآیند ایجاد مشترک توسعه پایدار با ذینفعان مستقر در داخل و خارج از مرزهای سازمانی است. از آنجایی که دانشگاه نسل چهارم از نظر جغرافیایی تعبیه شده است، روش هایی که آن را متعادل می کند و در ماموریت های خود ارائه می دهد متفاوت خواهد بود.

اما در قرن بیست و یکم اکثریت دانشجویان ورودی امروزی اعضای نسل Z، هستند. به عنوان افراد بومی دیجیتالی که بین اواسط دهه 1990 و اوایل دهه 2010 متولد شده‌اند، دانشجویان Gen Z انتظارات زیادی از دانش فنی و ترجیحات خاص خود دارند.

با وجود معرفی مدل های هم آفرینی ارزش، ابعاد و مولفه های مختلف آن در دانشگاه ها هنوز نامشخص است. مؤلفه‌ها و پیامدهای هم‌آفرینی ارزش دانشگاه با تأکید بر دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم و در نتیجه ارائه مدل مفهومی بر اساس آن است.

اکوسیستمهای آموزشی مبتنی بر دانش

این مبحث را بر اساس مطالب درج شده در دانشنامه ویکی پدیا ارایه می کنیم .

ایده اکوسیستم دانش رویکردی به مدیریت دانش است که ادعا می‌کند تکامل پویا تعاملات دانش بین موجودیت‌ها را برای بهبود تصمیم‌گیری و نوآوری از طریق شبکه‌های تکاملی بهبود یافته همکاری تقویت می‌کند.

برخلاف تلاش‌های مدیریتی صرفاً دستورالعملی که تلاش می‌کنند نتایج را مدیریت یا هدایت کنند، اکوسیستم‌های دیجیتالی دانش بر این امر تاکید دارند که استراتژی‌های دانش باید بیشتر بر توانمندسازی خود سازمان‌دهی در پاسخ به محیط‌های در حال تغییر تمرکز کنند. تناسب بین دانش و مشکلاتی که با آن مواجه می‌شویم، میزان «تناسب» یک اکوسیستم دانش را مشخص می‌کند. مقالاتی که در مورد چنین رویکردهای بوم شناختی بحث می کنند، معمولاً عناصر نظریه سیستم های تطبیقی پیچیده را در بر می گیرند.

برای درک بوم شناسی دانش به عنوان یک عملیات مولد، تمرکز بر اکوسیستم دانشی که در هسته آن قرار دارد مفید است. مانند اکوسیستم های آموزشی، این اکوسیستم های دانش دارای ورودی ها، خروجی ها و خروجی هایی هستند که در رابطه تبادل باز با محیط خود عمل می کنند. چندین لایه و سطوح سیستم ممکن است برای تشکیل یک اکوسیستم کامل یکپارچه شوند. این سیستم ها متشکل از منابع دانش بهم پیوسته، پایگاه های داده، متخصصان انسانی و عوامل دانش مصنوعی هستند که به طور جمعی دانش آنلاین را برای انجام وظایف سازمانی در هر مکانی و در هر زمان ارائه می کنند. در دسترس بودن دانش در هر مکانی و در هر زمان مرز بین یادگیری و عملکرد کاری را محو می کند. هر دو می توانند به طور همزمان و گاهی اوقات به جای یکدیگر رخ دهند.

اکوسیستم‌های دانش بر روی دو نوع هسته فناوری کار می‌کنند – یکی شامل محتوا یا دانش صنعتی اساسی، و دیگری شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر – مخابرات، که به عنوان «فناوری رویه‌ای» برای انجام عملیات عمل می‌کنند. این فناوری ها قابلیت های مدیریت دانش را ارائه می دهند که بسیار فراتر از توانایی های فردی انسان است. در یک زمینه آموزشی شرکتی، یک فناوری اساسی دانش عملکردهای مختلف تجاری، وظایف، محصولات فرآیند تحقیق و توسعه، بازارها، امور مالی و روابط است. تحقیق، کدگذاری، مستندسازی، انتشار و به اشتراک گذاری منابع الکترونیکی این دانش زمینه را ایجاد می کند. کامپیوتر به کامپیوتر و ارتباطات انسان با انسان اکوسیستم های دانش را قادر می سازد تا در یک جامعه بزرگتر و زیر سیستم های آن تعاملی و پاسخگو باشند.

با این توجه دانشگاه به عنوان عامل نوآوری و ایجاد ارزش بر محور تحولات دانش خود بایستی شکل بگیرد .

  • مورد کاوی
https://www.weforum.org

7 فوریه 2022

چهار گرایشی که آینده آموزش عالی را رقم خواهد زد.

مؤسسات باید اصلاحات واقعی را انجام دهند، به سمت یادگیری فعال و مهارت‌های آموزش حرکت کنند که در دنیای در حال تغییر پایدار بماند.ارزشیابی تکوینی در تجهیز دانشجویان به مهارت‌هایی که برای موفقیت نیاز دارند، مؤثرتر از امتحان‌های پرمخاطب است.

از زمان شروع بیماری همه گیر اخیر، مدارس و دانشگاه ها مجبور شده اند بسیاری از آموزش های خود را به صورت آنلاین قرار دهند. در ظاهر، به نظر می رسد که این امر باعث ایجاد یک سری از نوآوری ها در بخش آموزش شده است. کالج‌ها در سراسر جهان انعطاف‌پذیری بیشتری را پذیرفتند و کلاس‌های مجازی و فیزیکی را ارائه کردند. کدنویسی راه خود را به برنامه‌های درسی مدارس بیشتری باز می‌کند و امتحان SAT برای پذیرش دانشگاه در ایالات متحده اخیراً کوتاه شده و دیجیتالی شده است و باعث می‌شود شرکت در آن آسان‌تر و استرس کمتری برای دانشجویان ایجاد کند.

این تغییرات ممکن است این توهم را ایجاد کند که آموزش در حال انجام برخی اصلاحات بسیار مورد نیاز است. با این حال، اگر به دقت نگاه کنیم، این اقدامات مشکلات واقعی پیش روی آموزش عالی را برطرف نمی کند. در اکثر کشورها، آموزش عالی برای افراد محروم از نظر اقتصادی-اجتماعی غیرقابل دسترسی است، به جای پرورش یادگیری، دانش را تأیید می کند و بر دانشی که به راحتی منسوخ می شود تمرکز می کند. به طور خلاصه، از هر دو جنبه کیفیت و دسترسی با شکست مواجه است.

گرایش های آموزش عالی

در سال گذشته، ما شروع به دیدن نمونه هایی از اصلاحات واقعی کرده ایم که به علل اصلی چالش آموزش و پرورش پرداخته است. در زیر چهار گرایش آموزش عالی را مشاهده می کنیم که در سال 2022 شکل می گیرد.

1. یادگیری از همه جا

به رسمیت شناخته شده است که از آنجایی که مدارس و دانشگاه‌ها در سرتاسر جهان مجبور بودند به طور ناگهانی به سمت آموزش آنلاین بروند، نتایج یادگیری در سراسر طیف آموزشی آسیب دید. با این حال، آزمایش آموزش آنلاین باعث شد تا مفاهیم زمان و مکان در دنیای آموزش مورد بررسی مجدد قرار گیرد. یادگیری دانشجویان با سرعت خودشان و انجام آزمایش های علمی در آشپزخانه هایشان مزایایی داشت. یادگیری ترکیبی فقط به معنای ترکیب یک کلاس مجازی و فیزیکی نیست، بلکه امکان یادگیری واقعی و تجربی را فراهم می کند و دانشجویان را قادر می سازد تا مفاهیم آموخته شده در کلاس را در دنیای واقعی به کار گیرند.

بنابراین به جای تغییر رویکرد «یادگیری از همه جا» (ارائه انعطاف پذیری)، مؤسسات آموزشی باید به رویکرد «از همه جا بیاموزند» حرکت کنند. مدرسه تجارت اروپایی، Esade، یک مدرک لیسانس جدید را در سال 2021 راه اندازی کرد که ترکیبی از کلاس های برگزار شده در محوطه دانشگاه در بارسلون، و از راه دور بر روی یک پلت فرم یادگیری هدفمند طراحی شده، با تجربیات عملی همهجانبه کار در برلین و شانگهای است. دانشجویان شرکت اجتماعی خود را ایجاد می کنند. این نوع دوره یک تجربه یادگیری واقعا ترکیبی است.

2. جایگزینی سخنرانی با یادگیری فعال

سخنرانی روشی کارآمد برای آموزش و روشی ناکارآمد برای یادگیری است. دانشگاه ها و کالج ها برای قرن ها از آنها به عنوان روش های مقرون به صرفه برای اساتید برای انتقال دانش خود به دانشجویان استفاده می کنند.

با این حال، از آنجایی که اطلاعات دیجیتال در همه جا حاضر و رایگان است، پرداخت هزاران دلار برای گوش دادن به کسی که اطلاعاتی را به شما می دهد که می توانید در جای دیگر با قیمت بسیار ارزان تر پیدا کنید، مضحک به نظر می رسد. تعطیلی مدارس و کالج‌ها این موضوع را روشن کرده است، زیرا سخنرانی‌های بد به اتاق نشیمن والدین راه یافته است و ناکارآمدی آنها را نشان می‌دهد.

مؤسسات آموزشی باید نتایج یادگیری مؤثر را نشان دهند، و برخی شروع به پذیرش روش‌های تدریسی می‌کنند که بر علم یادگیری متکی است. این نشان می دهد که مغز ما با گوش دادن یاد نمی گیرد و اطلاعات کمی که از این طریق یاد می گیریم به راحتی فراموش می شود (همانطور که در منحنی فراموشی ابینگهاوس در زیر نشان داده شده است). یادگیری واقعی بر اصولی مانند یادگیری فاصله دار، یادگیری عاطفی و کاربرد دانش متکی است.

آموزش عالی شروع به پذیرفتن این موضوع کرده است که روش های سنتی تدریس ناکارآمد هستند – همانطور که توسط منحنی فراموشی ابینگهاوس نشان داده شده است.

نهاد آموزشی به تدریج این روش را که به “یادگیری کاملا فعال” معروف است، پذیرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نه تنها نتایج یادگیری را بهبود می بخشد، بلکه شکاف تحصیلی را با دانش آموزانی که از نظر اجتماعی و اقتصادی محروم هستند کاهش می دهد. به عنوان مثال، کالج پل کوین، یک HBCU مستقر در تگزاس، یک برنامه افتخاری را با استفاده از یادگیری کاملا فعال در سال 2020 راه اندازی کرد، همراه با کارآموزی در کارفرمایان منطقه ای. این به دانشجویانی که به طور سنتی به حاشیه رانده شده اند، این فرصت را می دهد تا دانش به دست آمده در دانشگاه را در دنیای واقعی به کار گیرند.

3. آموزش مهارت هایی که در دنیای در حال تغییر مرتبط باقی می مانند

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، 96 درصد از مدیران ارشد دانشگاه ها فکر می کنند که کار خوبی انجام می دهند و جوانان را برای نیروی کار آماده می کنند. کمتر از نیمی (41٪) از دانشجویان و تنها 11٪ از رهبران تجاری این دیدگاه را داشتند. دانشگاه‌ها همچنان بر آموزش مهارت‌های خاص مرتبط با جدیدترین فناوری‌ها تمرکز می‌کنند، حتی اگر این مهارت‌ها و فناوری‌هایی که از آنها پشتیبانی می‌کنند منسوخ شوند. در نتیجه، دانشگاه ها برای همیشه با مهارت های مورد نیاز در محیط کار آینده بازی می کنند.

آنچه ما باید آموزش دهیم مهارت هایی است که در زمینه های جدید، در حال تغییر و ناشناخته مرتبط باقی می مانند. برای مثال، ممکن است زمانی به دانشجویان روزنامه‌نگاری آموزش داده شود که چگونه داستان‌های طولانی تولید کنند که می‌توان آن را در روزنامه منتشر کرد. اخیراً، نحوه تولید قطعات کوتاه‌تر و ارسال محتوا برای رسانه‌های اجتماعی به آنها آموزش داده شده است. مهارت‌های ماندگارتر عبارتند از:

  • چگونگی شناسایی و ارتباط با خوانندگان،
  • نحوه نوشتن یک قطعه نوشتاری

 چگونه رسانه مناسب را برای خوانندگان هدف خود انتخاب کنید. اینها مهارت هایی هستند که از مرزهای رشته ها عبور می کنند و به طور یکسان برای محققان علمی یا حقوقدانان به کار می روند.

دانشگاه Minerva مستقر در سانفرانسیسکو، که یک بنیانگذار با پروژه Minerva مشترک است، شایستگی هایی مانند تفکر انتقادی یا تفکر خلاق را به مفاهیم اساسی و عادات ذهنی تقسیم کرده است. بدون در نظر گرفتن رشته ای که دانشجو برای ادامه تحصیل انتخاب می کند، این موارد را در چهار سال کارشناسی و در سراسر رشته ها آموزش می دهد.

بسیاری از افراد بر اساس آزمون‌های استانداردی که به یک طبقه اجتماعی-اقتصادی معین منحرف می‌شوند، در آموزش عالی پذیرش می‌شوند تصویر: Fairtest، هیئت مدیره کالج

4. استفاده از ارزشیابی تکوینی به جای امتحانات پر خطر

اگر بخواهید امروز در امتحان نهایی رشته ای که در آن تحصیل کرده اید شرکت کنید، وضعیت شما چگونه است؟ بسیاری از ما مردود می شویم، زیرا آن امتحان میزان یادگیری ما را اندازه نمی گیرد، بلکه اطلاعاتی را که در آن مقطع زمانی حفظ کرده ایم، اندازه گیری می کند. به همین ترتیب، بسیاری از ما دارای گواهینامه هایی در موضوعاتی هستیم که اطلاعات کمی در مورد آنها داریم.

بسیاری از افراد به جای سنجش هر سطح شایستگی واقعی، بر اساس آزمون های استانداردی که به یک طبقه اجتماعی-اقتصادی معین منحرف می شود، در آموزش عالی پذیرش می گیرند. سپس دانشگاه ها سعی می کنند این سوگیری را با اعمال سهمیه های پذیرش اصلاح کنند، نه اینکه ارزیابی خود را از شایستگی از سطح درآمد جدا کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده شروع به کنار گذاشتن آزمون‌های استاندارد کرده‌اند، و هاروارد رهبری آن را بر عهده دارد، و تلاش‌هایی برای جایگزینی آزمون‌های پرمخاطره با اقدامات دیگری صورت گرفته است که نه تنها نتایج یادگیری را ارزیابی می‌کند، بلکه در واقع آنها را بهبود می‌بخشد.

ارزشیابی تکوینی، که مستلزم ارزشیابی های رسمی و غیررسمی در طول سفر یادگیری است، دانشجویان را تشویق می کند تا عملاً عملکرد خود را بهبود بخشند نه اینکه فقط آن را ارزیابی کنند. مستندسازی و ثبت این ارزیابی شامل طیفی از اقدامات است که جایگزین نمرات الفبایی یا عددی تک بعدی می شود.

مجمع جهانی اقتصاد در مورد تنوع، برابری و شمول چه می کند؟

همه‌گیری COVID-19 و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی اخیر احساس فوریت عمیقی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده است تا فعالانه برای مقابله با نابرابری تلاش کنند.

کار انجمن در زمینه تنوع، برابری، شمول و عدالت اجتماعی توسط پلتفرم اقتصاد و جامعه جدید هدایت می شود که بر ایجاد اقتصادها و جوامع مرفه، فراگیر و عادلانه متمرکز است. پلتفرم علاوه بر فعالیت در زمینه رشد اقتصادی، احیا و تحول، کار، دستمزد و ایجاد شغل، و آموزش، مهارت ها و یادگیری، رویکردی یکپارچه و جامع به تنوع، برابری، شمول و عدالت اجتماعی دارد و هدف آن مقابله با طرد شدن است. ، تعصب و تبعیض مربوط به نژاد، جنسیت، توانایی، گرایش جنسی و سایر اشکال تنوع انسانی.

مدرسه بین المللی در ژنو به تازگی سیستم یادگیرنده خود را راه اندازی کرده است که شامل اقدامات خلاقیت، مسئولیت پذیری و شهروندی است. در ایالات متحده، کنسرسیومی از مدارس، کنسرسیوم Mastery Transcript Consortium را راه‌اندازی کرده‌اند که رونوشت آن را دوباره طراحی کرده است تا تصویری جامع‌تر از شایستگی‌های کسب‌شده توسط دانشجویان را نشان دهد.

اصلاح آموزش و پرورش مستلزم بررسی علت اصلی برخی از مشکلات فعلی آن است. ما باید ببینیم که چه چیزی تدریس می شود (برنامه درسی)، چگونه (پاداگوژی)، کی و کجا (فناوری و دنیای واقعی) و به چه کسی (دسترسی و گنجاندن) آموزش می دهیم. مؤسساتی که آماده رسیدگی به این مسائل اساسی هستند، در تحول واقعی آموزش عالی موفق خواهند بود.

  1. ده دانشگاه برتر سال 2022 دنیا از نظر نوآوری

یکی از کارهایی که در سطح بین المللی انجام می شود رتبه بندی دانشگاهها در رابطه با نوآوری است . در اینجا ده دانشگاه برتر دنیا ارایه شده اند .

https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&ranking=Innovation

                 Tsinghua University * CHN     University       Q1

                 Harvard University *   USA     University       Q1

                 Harvard-MIT Division of Health Sciences and Tecnology   USA        University         Q1

                 Massachusetts Institute of Technology *       USA     University       Q1

                 Zhejiang University *  CHN     University       Q1

                        Harvard Medical School         USA     University       Q1

                        Shanghai Jiao Tong University *         CHN     University       Q1

                        South China University of Technology           CHN     University       Q1

                        University of Chinese Academy of Sciences   CHN     University       Q1

              Q1           Stanford University *   

  • نتیجه گیری

اما در پایان بحث این پرسش مطرح می شود که نقش دانشگاه در نوآوری چیست؟

بطور خلاصه می توان گفت که نقش دانشگاه ها در نوآوری و توسعه پایدار در چندین زمینه مهم ظاهر شده است که  مستلزم تحقیق و بحث گسترده ای است و فقط به عناوین آنها اشاره می شود :

(1) کمک به تحقیقات بنیادی.

(2) ترکیب دانش موجود؛

(3) آموزش و پرورش (توسعه برنامه درسی در تطبیق با نیاز های استراتژیک جامعه).

(4) ایجاد فضای باز برای  نوآوری متصل به کسب و کار ها .

و……………………

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *