نظام ارزیابی مدیریت خدمات دولتی و سایر دستگاههای اداری شفافیت خود را از دست داده است و علت آن فقدان اثربخشی است . مثالهای متعدد از بروکراسی حاکم و نیز اشکالات موجود در سیستمهای مکانیزه شده میتوان ارائه نمود . وضعیت اینترنت یک مثال خوب است .
بنا به دلایلی سیاسی و اجتماعی برخی از رسانه های اجتماعی فیلتر شدند که خود آن هم جای بحث دارد که نحوه مدیریت آن چگونه بوده است . اما با نگاهی سریع به وضعیت اینترنت که هم هزینه آن افزایش یافته و هم کیفیت آن بشدت دچار کاهش شده است هزاران موضوع کاری و اداری دچار کاهش کیفیت شده و در نهایت اثربخشی مدیریت کاهش یافته و شفافیت در همه امور کمتر شده است .
چه کسی پاسخگوی این وضعیت است ؟
مقامات مرتبط در جواب گویی با تکیه به اطلاعات نادرست سعی بر پوشش و مخفی نمودن موضوع دارند و شرکتهای ارائه دهنده خدمات هیچ گونه پاسخی به مشتریان ارائه نمی کنند .
به ما در دانشگاه آموزش داده اند که اثربخشی توانایی تولید یا توسعه چیزی است که طراحی و یا تعهد شده است. بنابراین، تمرکز بر دستاورد است . این دستاورد باید طبق کیفیت تعهد شده برای مشتری باشد . اما آیا وضعیت بسیاری از خدمات اینگونه است !
دنیا هم اکنون در مسیر کاهش قیمت و افزایش کارایی سیستم های اطلاعاتی و مخابراتی است . این حرکت را ارتقا سیستمی می نامند .اگر موفقیت مدیریت بر حسب ارتقاء تعریف شود، به راحتی می توان وضعیت اثربخشی و ارتقای آن در سیستم های مدیریت مشاهده نمود .
علی اکبر سعیدی کیا