نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 9:59 ق.ظ

فرهنگ مدیریت مخاطرات در شرایط ناپایدار

جهان در تلاطم های متعددی است و این تلاطم ها به عرصه ی اقتصادی و اجتماعی و نهایتا به بنگاههای اقتصادی و کسب و کار ها می رسد . در این شرایط مخاطره آمیز یکی از اولویت های مدیریتی در هر سطح و حوزه عملکردی مدیریت این مخاطرات است . بسیاری از این مخاطرات منشا بیرونی دارند و حذف آنها غیر ممکن است و باید مدیریت شوند . این مدیریت نیاز به گسترش فرهنگ مدیریت مخاطرات دارد و تا کل یک سیستم در بخش ها و لایه های مختلف با این فرهنگ با موضوع برخورد نکند مشکلات بیشتر شده و از مدیریت خارج می شوند .

منظور ما از فرهنگ مدیریت مخاطرات چیست؟

فرهنگ مخاطرات اصطلاحی است که ارزش‌ها، باورها، دانش، نگرش‌ها و درک خطر مشترک توسط گروهی از افراد با هدف مشترک را توصیف می‌کند. این موضوع برای همه سازمان‌ها از جمله شرکت‌های خصوصی، نهادهای عمومی و دولت‌ها صدق می‌کند.

برای این که یک فرهنگ مدیریت مخاطرات ایجاد شود تا در پرتو آن مدیران بتوانند اثر بحرانها و مخاطرات را به کمترین میزان تقلیل دهند گامهایی را باید طراحی و پیاده سازی نمود که مهمترین آنها در زیر ارایه شده اند :

  • ارزیابی وضعیت فرهنگی موجود قبل از اجرای طرح مدیریت مخاطرات
  • ایجادچشم انداز فرهنگ مدیریت مخاطرات
  • برنامه ریزی تغییر فرهنگی در راستای اثربخشی
  • شناسایی واولویت بندی مدیریت مخاطرات
  • برنامه آموزش و آماده سازی کارکنان
  • پشتیبانی مدیریت از توسعه برنامه و واقعی شدن آن

چنانچه این موارد مورد توجه بوده و اجرایی شوند می توان به اثر بخشی مدیریت مخاطرات با تکیه به یک فرهنگ جاری در سازمان امیدوار بود .

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *