نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

20 اردیبهشت 1403 12:54 ق.ظ

خانه دو مرد آزاد شده از برده داری به طرز شگفت انگیزی در پمپئی به روی عموم باز شد

اندی کوربلی -17 ژانویه 2023 -خانه Vettii © سیلویا واکا

پس از سال ها کار مرمت پیچیده، ویلای دو تن از ثروتمندترین شهروندان پمپئی بازگشایی شده است.

خانه Vettii که در سال 79 پس از میلاد توسط وزوویوس به خاک سپرده شد، «داستان جامعه رومی» را روایت می‌کند، با نقاشی‌های دیواری زیبا که ثروت انباشته شده در تجارت شراب توسط دو برده آزاد شده را به رخ می‌کشد.

نام آنها Aulus Vettius Restitutus و Aulus Vettius Conviva بود، و به جای اینکه برادر باشند، بیشتر بر اساس آداب نامگذاری رومی بود که آنها در بردگی با ارباب به نام Aulus Vettius رفیق بودند.

هر زمان که به عنوان آزاده برمی گشتند، ثروت هنگفتی به دست آوردند که با آن خانه ای در منطقه ثروتمند پمپئی خریدند و آن را پر از هنر کردند. این خانه توسط خدای پریاپوس – خدای باروری، محافظت می‌شود که در دیواری دیواری و مجسمه‌ای مرمرین با یک فالوس بزرگ کمیک نمایش داده شده است.

در داخل، دیوارها با یک عکس بزرگ از کوپیدها پوشانده شده‌اند که کاردستی انجام می‌دهند، که احتمالاً نمایانگر تجارتی است که این دو مرد داشتند و خدایان دیگری مانند نپتون (پوزئیدون خدای دریا).

نقطه کانونی این خانه یک باغ مربع بزرگ است که پر از فواره های آب و مجسمه ها است.

در اتاقی فراتر از آشپزخانه، اعتقاد بر این است که این دو مرد یک فاحشه خانه را اداره می کردند، زیرا تزئینات بسیار بدتر شده بود. در کنار پریاپوس در ورودی، کتیبه کوچکی به زبان لاتین وجود دارد که به زنی یونانی با «اخلاق خوب» اشاره دارد.

به نظر می رسد مردانی که چند سال را در بردگی سرکرده بودند، هیچ زمانی را برای از دست دادن فرصتی برای ثروتمند شدن تلف نمی کردند.

گابریل زوکتریگل، مدیر پارک باستان‌شناسی پمپئی، به گاردین گفت که اگر خانه‌ای وجود داشته باشد که بتواند قبل از اینکه آتشفشان معروف شهر را دفن کند، با ماشین زمان از آن بازدید کند، آن خانه وتی‌ها خواهد بود و تعداد گنج‌های کشف‌شده در آن را توصیف می‌کند.

این خانه ای است که داستان جامعه رومی را روایت می کند. از یک طرف شما آثار هنری، نقاشی ها و مجسمه ها را دارید و از طرف دیگر داستان اجتماعی [بردگان آزاد شده] را دارید. این خانه یکی از معدود خانه‌هایی در پمپئی است که نام صاحبان آن را داریم.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *